Olasz kérő a Budapest Airportra
Egy pénzügyi partnerrel közösen szeretne indulni a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatán a velencei és a trevisói repülőteret üzemeltető Save Spa. Ezzel legalább hétre emelkedett a ferihegyi légikikötőt működtető állami vállalat kérőinek a száma; többségük szakmai befektetésként kezeli a lehetőséget, és nagyarányú fejlesztéseket ígér. A 100-150 milliárd forintra becsült BA Rt. részvényeinek háromnegyede iránt mások is érdeklődnek, noha nem biztos, hogy beadják pályázatukat.
Az ÁPV Rt. a tanácsadói pályázat lezárulta után azt közölte, hogy várhatóan május közepéig megkapja a győztes Credit Suisse First Boston cégtől a társaság lehetséges stratégiájával összefüggő előterjesztést, s ennek alapján hamarosan kiírja a privatizációs pályázatot. A Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára május elején június közepét jelölte meg lehetséges időpontként. Időközben a parlament bizottsága a hónap közepén jóváhagyta a légi-közlekedési törvény módosításáról szóló előterjesztést, erre éppen a magánosítás miatt volt szükség. Egyelőre nem tudni, hogy az Országgyűlés mikor tárgyalja a tervezetet.
A vagyonkezelőtől származó értesülésünk szerint az ÁPV Rt. szeretné sikeresen lefolytatni a BA Rt. és a Malév Rt. magánosítását, ám ezt akadályozza, hogy nem rendezettek a két cég közötti együttműködés keretei. A privatizációs szervezet a közeljövőre ígérte a helyzet megoldását tartalmazó csomagot.
Rendezetlen a BA Rt. és a Ferihegyen működő külföldi hagyományos és diszkont-légitársasá-gok vitája a tervezett új, a réginél háromszor magasabb leszállási díj ügyében. Pető György, a legtöbb érintett céget tömörítő érdekvédelmi szervezet társelnöke (egyúttal az EasyJet képviselője) lapunknak elmondta: hétfőn levelet küldtek a BA Rt. vezetőjének, amelyben ötvenszázalékos csökkentést követelnek.
A Save elnöke eközben az Il Sole 24 Ore című lapban erőteljes növekedési tervekről számolt be. Közölte: ehhez szeretné felhasználni a közelgő tőzsdei bevezetést. Egyebek között azt tervezi, hogy megvásárolja a Catania, Palermo és Bari repülőtereit üzemeltető vállalatokat, ám külföldön is megjelenne, elsőként éppen Budapesten. Az elnök legalább 159 millió eurós tőkeinjekcióra számít, s további 200-300 milliós hitel felvételét is fontolgatja.
Tavaly novemberben a spanyol Ferrovial, az idén márciusban a koppenhágai repülőteret üzemeltető KL AS, néhány hete pedig a világ legforgalmasabb londoni légikikötőinek tulajdonosa, a British Airports Authority lapunknak adott nyilatkozatokban leszögezték: feltétlenül megteszik ajánlatukat, s ha győznek, felfuttatják az utasforgalmi létesítményeket Ferihegyen, és kereskedelmi, valamint logisztikai központtá építik az objektumot.


