Professzionális interjúkérdések
A cégismeret, a jelölt előzetes tájékozottsága, a vállalattal kapcsolatos ismeretek, a terület iránti elkötelezettség, iskolák, tanulmányok mind olyan témakör, amely biztosan felmerül egy interjú során. Bár vannak olyan kiválasztási módszerek, amelyekkel időt, erőforrások takaríthat meg a cég, jelenleg nincs olyan metódus, amely a személyes beszélgetést helyettesíthetné. A munkahelyi tapasztalatokra, sikerekre, kudarcokra, erősségekre, fejlesztendő területekre már az első körben fény derül. A munkakör kritériumaira vonatkozó kérdések (például szervezői, vezetői képességek), a jövőbeli tervek, karrierelképzelések, a jövedelemmel kapcsolatosan lehetőségek és igények, a hobbi és az érdeklődési kör szintén az első találkozó témája.
Vannak azonban olyan kérdések, szempontok, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az alkalmassághoz, mégis fontosak - fogalmaz Horváth Éva, a Jobserver Személyzeti Tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Példaként annak kiderítését említi, hogy nincs-e összeférhetetlenség, vagyis nincs-e a jelöltnek a leendő munkáltatóval hasonló tevékenységet folytató vállalkozásban tulajdona, jogviszonya.
A professzionális interjúk során egyre többször kerülnek elő olyan kérdések, amelyek nem minősülnek szokványosnak, a munkakör szempontjából azonban fontosak.
Ilyen, például a szakmai háttérre, teljesítményre, interperszonális képességekre irányuló kérdések. A kiválasztási szakembereknek a személyiségjegyekről is érdemes információt gyűjteniük. A Mit jelent a siker az ön számára? vagy a Meséljen el egy esetet, amikor éppen egy rossz hírt kellett közölnie valakivel! típusú felvetésekre adott válaszokból sok tanulság leszűrhető. A jelölt nyíltsága is tesztelhető, ha az interjúztató szakmai hibákról vagy munkastílusról kérdez.
Amennyiben vezetői posztra keres kollégát egy vállalat, érdemes arról is tájékozódni, hogy a jelölt milyen vezetési stílust érez magához közelebb állónak - hívja fel a figyelmet Horváth Éva. Ha kontrolling típusú a jelölt, akkor szereti önmaga meghozni a döntéseket, és pontos utasításokat ad a beosztottaknak. Ha participative stílusú, akkor másokat is bevon a döntéshozatali folyamatba, és a saját szerepét úgy ítéli meg, mint egy facilitátor, tanár vagy coach.


