"Hová tűnt 30 ezer tonna veszélyes hulladék négy hónap alatt?" - teszik fel a kérdést egyre türelmetlenebbül azok a gépjárműbontó és hulladékhasznosító vállalkozások, amelyek milliárdokat fektettek az elmúlt egy évben a hazai roncsautó-begyűjtő és -feldolgozó rendszerek kiépítésébe. A tavaly elfogadott szabályozás értelmében a gépjárműgyártó és -importőr cégeknek az idén június 30-ig szerződéssel kell igazolniuk, hogy egy olyan országos lefedettségű hálózat áll mögöttük, amely átvállalja a roncsautók hasznosítási kötelezettségeik teljesítését. Ennek megoldására három cégcsoport fogott bele egy-egy országos rendszer felállításába; a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft. szervezésével létrejövő hálózatok az elmúlt évben egy-egy, 46-60 telephelyből álló rendszert szerveztek, amelyek közül egyedül a Car-Rec Kht. mögött álló cégek 3 milliárd forintot fordítottak a begyűjtés és a környezetvédelmi szempontból megfelelő feldolgozás feltételeinek megteremtésére.
A gond "csak" az, hogy a roncsautók egyszerűen nem jelennek meg a hálózatoknál. Becslésünk szerint ebben az évben eddig mintegy 30 ezer gépjárművet selejteztek le az országban, ám ebből kevesebb mint ezret adtak le a három nagy hálózatnál. A veszélyes hulladéknak minősülő roncsok többsége a közterületeket csúfítja, vagy magánemberek ingatlanjain áll, esetleg engedély nélküli bontóknál kötött ki - fejtette ki Balatoni Henrik. A Car-Rec Kht. ügyvezető igazgatója szerint ennek oka az, hogy a gépjárművek forgalomból történő kivonásakor a tulajdonos - a korábbi szándékok ellenére - nincs rákényszerítve arra, hogy olyan elismervényt mutasson fel, amely igazolná, hogy egy regisztrált bontóban adta le autóját.
A Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft., valamint a hozzájuk csatlakozó Gépjárműbontók Országos Egyesülete emiatt a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz (KVM) fordult, azt kérve: a tárca a Belügyminisztériumnál ismételten kezdeményezze a vonatkozó jogszabály módosítását. Ezt eddig a tulajdonhoz fűződő jog és a környezetvédelmi érdekek előbbségéről folytatott vita hátráltatta. Emellett javaslataink között szerepel, hogy a KVM a nyárra ígért hatósági akciósorozatába vegye be az engedély nélküli autóbontók ellenőrzését, s fontolják meg a gyártókra és importőrökre vonatkozó szankciórendszer kiterjesztését is, amennyiben az érintettek június 30-ig nem tesznek eleget szerződéskötési kötelezettségeiknek. Eddig ugyanis mindössze három kötelezett: a Magyar Suzuki Rt., a General Motors Europe Kft., valamint a HungaroLada Kft. írt alá megállapodást hasznosító céggel, noha június 30-a után a forgalmazási engedélyét is bevonhatják az ezt elmulasztó vállalkozásoknak.
A kötelezett és a hasznosító oldal részéről is kivárást érezni, mivel mindenki a lehető legkedvezőbb feltételek mellett szeretné megkötni a szerződéseket - fogalmazott Lukács Pál. A Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető igazgatója szerint ugyanakkor a gyártó és importőr cégek hamarosan lépéskényszerbe kerülnek a közeli határidő miatt. A szakember tartja nem valószínűnek, hogy a nagyobb kötelezett- cégek közül bárki is megkockáztatná: nem állapodik meg hasznosító szervezettel, ehelyett a következő hetekben szerződéskötési dömping kezdődhet, s az is elképzelhető, hogy a gyártók és importőrök többsége végül anyagilag is részt vállal majd a hasznosításban. Ugyanakkor ahhoz, hogy a hasznosítórendszerek eredményesen működhessenek, a forgalomból való kivonás kapcsán valóban szigorításra van szükség. Ellenkező esetben a roncsautók többsége továbbra is az engedély nélküli bontókhoz áramlik, s ez minden szereplőnek kedvezőtlen lenne - tette hozzá Lukács Pál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.