BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tatabányán a Bridgestone-gyár

Tatabányán építi meg második kelet-európai gumiabroncsgyárát a japán Bridgestone Corporation európai leányvállalata, a Bridgestone Europe NV/SA. A 190 millió eurós beruházás kivitelezése 2006-ban kezdődik a tatabányai ipari park 66 hektáros területén, és 185 munkahelyet teremt.

Magyarország elvesztette a Hankook gumigyárért a szlovákokkal lefolytatott versenyt, viszont megnyerte a Bridgestone letelepítéséért vívott csatát. A Bridgestone a Tatabánya és Környe közötti Tatabányai Ipari Parkban megépülő üzemben személyautók és pickupok számára fog nagy teljesítményű, speciális radiál-gumiabroncsot gyártani. A termelés volumene 2009 első felére elérheti a napi 8 ezer darabot.

A japán gumiabroncsgyár tervei szerint a tatabányai gyárból elégítik majd ki a növekvő európai igényeket, illetve az új üzem a cégcsoport európai beszállítói kapacitásának növeléséhez is hozzájárul. A magyarországi gyár lesz a világ 24 országában jelen levő Bridgestone csoport ötvenegyedik gumiabroncs-termelő üzeme.

A lengyelországi Poznanban már gyárat működtető Bridges-tone szlovák és lengyel helyszíneket is vizsgált, hazánkban pedig több jelentős ipari park ajánlatát mérték fel - mondta lapunknak Gíber Erzsébet, a tatabányai Gazdaságfejlesztő Szervezet Kht. ügyvezető igazgatója. Tatabányának többek között azért is jól jön ez a beruházás, mert a Vértesi Erőmű Rt. mellett több helyi vállalatnál végrehajtott leépítések miatt a helyi munkanélküliség 6,7 százalékra emelkedett.

A Bridgestone számára fontos a szakképzett munkaerő, és szerencsére a város a közelmúltban nyert el egy körülbelül egymilliárd forintos EU-támogatást térségi integrált szakképző központ létesítésére, amely 2007 elejére készül el.

Autóipari beszállítóból jelenleg három működik Tatabányán. Így alumínium keréktárcsák, légzsákcsatlakozók és tengelykapcsolók is készülnek a városban, s ha az épülőben lévő negyedik üzem is elkészül, összesen kétezer főre emelkedik az autóipari beszállítók által teremtett munkahelyek száma.

A Bridgestone a Michelint követi, amely Nyíregyházán 250 új munkahelyet létesít hatvanmillió eurós beruházása révén. Itt szeptemberben kezdődik a Michelin személyautó-abroncsok gyártása. A Michelin csoporthoz tartozó márkák (Taurus, Kleber, Goodrich, Michelin) traktorabroncsait egész Európa számára gyártják Nyíregyházán. A személykocsiabroncsok egy részét is exportálni fogják, különösen azután, hogy a jövő év tavaszára az abroncsgyártó kapacitás eléri a tervezett évi nyolcszázezres szintet.

Michelin 20, Bridgestone 19, Goodyear 18 százalék: a globális piaci részesedésükre vonatkozó számok kitűnően jelzik, milyen közel áll egymáshoz a világ három legnagyobb gumiabroncsgyártója. Hasonló a helyzet, ha árbevételüket nézzük: a Michelin 20, a Bridgestone 18,5, a Goodyear pedig 18,4 milliárd dollá-ros abroncsforgalmat produkált 2004-ben. A Bridgestone ugyanakkor áttörésre készül: az ambiciózus japán társaság 2010-re le szeretné taszítani a dobogó tetejéről a francia versenytársat. Üzleti stratégiáját is ennek megfelelően alakítja: csak az idén öt új gyár építését jelentette be. Brazília, Mexikó, Kína, Lengyelország s most Magyarország: a termelőüzemek száma rövidesen ötvenegyre ugrik. Fékezheti azonban a japánok terjeszkedését a kedvezőtlen gazdasági környezet, így a nyersgumi, az olaj és az acél magas ára, valamint az amerikai és a japán (a két legfontosabb) piac lassulása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.