Két héten belül befejezi az új fővárosi hulladékgazdálkodási rendelet törvényességi kontrollját a közigazgatási hivatal, amely azt vizsgálja, hogy kizárhatók-e a nem közszolgáltató cégek a helyi gazdálkodó szervezeteknél - önkormányzati, állami vagy magántulajdonú cégeknél, intézményeknél - keletkező háztartási jellegű települési szilárd hulladék gyűjtéséből. A hivatal szerint az A. S. A. Magyarország Kft. fordult hozzájuk, azt kifogásolva, hogy a rendelet ellentétes a hulladékgazdálkodási törvénnyel, amely a gazdálkodó szervezetekre bízza, kivel kezeltetik hulladékaikat. A fővárosi rendelet értelmében viszont a nem közszolgáltató cégek a gazdálkodó szervezetektől is csak a gazdasági tevékenységük során keletkező, különválogatott hulladékot vehetnék át.
A tét nagyságát jelzi, hogy a kérdéses hulladéktípusból a fővárosi gazdálkodó szervezeteknél évi 200-250 ezer tonna keletkezik. Ez az országban keletkező teljes mennyiség harmada. Csak az A. S. A.-nak a fővárosban több mint 800 céges, intézményes ügyfele van, s több milliárd forintot fordított fejlesztésekre, tehát van vesztenivalója.
A Fővárosi Önkormányzatot valóban az a szándék vezérelte, hogy a gazdálkodók ne tudják megkerülni a közszolgáltatás igénybevételét. Ugyanis, ha a lakosság mellett a gazdálkodó szervezetek is szerződésben állnak a főváros közműcégével, akkor mindenki számára olcsóbbá tehető a szolgáltatás. Emellett annak a valószínűsége is csökkenthető, hogy azok a cégek, amelyek esetleg senkivel sem szerződnek le, illegálisan szabaduljanak meg hulladékuktól - fogalmazott Halász Géza. A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő FKF Rt. kommunális igazgatója szerint ugyanakkor a fővárosi jogszabályok eddig sem tették lehetővé, hogy a hulladékkezelési közfeladat ellátására kiírt pályázaton nyert tíz cégen kívül a magánszolgáltatók részt vehessenek a gazdálkodóknál keletkező, háztartásihoz hasonló hulladékok kezelésében. Az új rendelet csak pontosítja, mely hulladékok esnek a közszolgáltatási, illetve a versenypiaci körbe. Az elmúlt időszakban a fővárosi főjegyző is minden esetben elutasította, ha egy gazdálkodó szervezet fel kívánta bontani közszolgáltatói szerződését, s határozatait végül a közigazgatási hivatal is mindig jóváhagyta. Ennek oka, hogy a hulladékgazdálkodási törvény általános megfogalmazásai ellenére az önkormányzatok előírhatják a közszolgáltatás igénybevételét, s két évvel ezelőtt az Alkotmánybíróság is elutasított egy a hasonló gyakorlatot kifogásoló beadványt - tette hozzá Halász Géza. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.