Új piacon a BAT Hungary
Mától az egyéb dohánytermékek - cigaretta- és pipadohány, szivar, szivarka, cigarettahüvely - magyarországi piacán is megjelenik a British American Tobacco (BAT) Hungary. A hazai cigarettapiacon közel 47 százalékos részesedésű társaság a lépéstől dohánypiaci pozíciójának további erősítését és bevételei növekedését várja - hangzott el a cég tájékoztatóján. A döntésben szerepet játszott, hogy a vállalat a teljes dohánytermék-kínálattal akar megjelenni a magyar piacon is, illetve az olcsóbb, alternatív megoldásokat kereső fogyasztók megtartása - közölte Jakab János, a BAT Hungary szabályozási ügyekért felelős menedzsere.
A cég cigaretta- és pipadohánynyal, illetve egy, Magyarországon még újdonságnak számító termékkel, az aktív szenes filterrel ellátott cigarettahüvellyel jelenik meg az egyéb dohány termékek (OTP - other tobacco product) piacán. Míg az elmúlt években a hazai cigarettapiac látványosan visszaesett - a 2002-es 19,6 után az idén várhatóan már csak 13,1 milliárd szálat értékesítenek majd legálisan -, az OTP-termékek iránti érdeklődés fokozatosan nő, részesedésük a 2002-es 3 százalék után az idén már elérheti a 7 százalékot. A legális cigarettaértékesítés visszaesésében az egészségvédelmi tájékoztató kampányok mellett döntő szerepet játszott a termék jövedéki adójának két év alatti 95 százalékos emelkedése és emiatt ezen termékek tartósan magas ára - tette hozzá Jakab János. A folyamathoz hozzájárul az országba illegális úton bekerülő cigaretták számának növekedése is, becslések szerint az idén itthon eladott ilyen forrásból származó cigaretták mennyisége elérheti az 5 milliárd szálat is.
A hazai cigarettapiac hanyatlása miatt tavaly két nagy dohánygyárat - az angol Imperial Tobacco Group tulajdonában lévő Reemtsma debreceni és a Philip Morris egri üzemét - zártak be. A piac szűkülését megérezte a BAT Hungary is, a 2003-as 118,8-ról tavaly 93,5 milliárd forintra csökkent a forgalma, és a két évvel ezelőtti 6,5 milliárd forintos nyereség után 2004-ben 14 milliárdos vesztesége volt a cégnek. Ez a piac visszaesése mellett a jövedéki adó emelkedése, a tavalyi százfős leépítésből adódó költségek, illetve egy értékcsökkenési elszámolás miatt alakult így. Az idén a veszteség csökkentése, az árbevétel szinten tartása a cél, további elbocsátásokat nem terveznek.


