Hamarosan a Mol Rt. is megkezdi a biodízel gázolajba keverését az európai szabvány által megengedett értékig, s ennek érdekében a társaság még ősszel pályázatot hirdet a növényi alapú anyag beszállítójának kiválasztása érdekében. A pontos mennyiségről még nem született döntés, ám világosan látszik, hogy a következő egy-két évben komoly fejlesztésekre lesz szükség a hazai biodízelgyártásban - közölte kérdésünkre Miklós László, a Mol Rt. vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója.
Az Európai Unió célként fogalmazta meg, hogy a teljes üzemanyag-fogyasztáson belül 2010-re 5,75 százalékra emelje a növényi alapú összetevők arányát. Magyarország 2005-re 0,4-0,6 százalék elérését vállalta, ám ez 2007-re már 3 százalékra emelkedhet. Ehhez a cégnek két év múlva már 60 ezer tonna biodízelt kell az általa értékesített gázolajba keverni, miközben a teljes hazai gyártókapacitás egyelőre nem éri el az évi 10 ezer tonnát. Igaz, a befektetői érdeklődés egyre élénkebb, és a beruházási kedvet ösztönözheti a Mol Rt. évente növekvő mennyiségű megrendelése is.
A benzinnél az oktánszámnövelő MTBE-t (metil-tercier-butil-étert) lehet kiváltani a növényi alapú bioetanol felhasználásával készülő ETBE-vel (etil-tercier-butil-éterrel). A Mol Rt. tavaly meg is kezdte százhalombattai MBTE-üzemének átalakítását bio-ETBE-üzemmé, s az olajipari társaság néhány hónapja a Győri Szeszgyár Rt.-t és a szabadegyházai Hungrana Kft.-t bízta meg a bioetanol beszállításával. Emellett a Mol Rt. év végére szlovákiai MTBE-üzemének átalakítását is befejezi, 2007-re pedig Tiszaújvárosban épít zöldmezős beruházással egy új bio-ETBE-üzemet. Számítások szerint csak a magyarországi beruházások költsége eléri majd a 10 milliárd forintot, ám a tiszaújvárosi üzem termelésbe állítása után a benzingyártásban is három százalékra nő a biokomponens aránya, s a Mol Rt. ekkorra éves szinten már 40-50 ezer tonna bioetanol vásárlását tervezi.
Ugyanakkor a biodízel és a bioetanol üzemanyag célú alkalmazása egyelőre az olajárak szárnyalása mellett is gazdaságtalan. A felhasználást az teszi lehetővé, hogy a kormány tavaly visszaigényelhetővé tette az üzemanyagban lévő biokomponensre jutó jövedéki adó összegét. A helyzet csak akkor változna meg, ha az olaj hordónkénti ára - a már így is rekordszintet jelentő - 65 dollár közeléből 100 dollár fölé emelkedne. Ebben az esetben a bioetanol és a biodízel felhasználása már adókedvezmény nélkül is versenyképes lenne, igaz, a jelenleginél jóval magasabb üzemanyagárak mellett. A kőolaj alapú motorhajtóanyagok teljes kiváltására azonban ebben az esetben sem lehet számítani, mert az üzemanyag-felhasználással megegyező mennyiségű biokomponens előállításához nincs elég termőterület sem. A jelenlegi üzemanyagszabványok a benzin esetén legfeljebb 5 százalékig tolerálják a bioetanol és 15-ig az ETBE felhasználását, s maximum 5 százalékig keverhető a biodízel is a szabványos gázolajba. Technikailag megoldható a bioüzemanyagok ennél magasabb arányú felhasználása is, ám ehhez már a gépjárművek motorjainak gyártásán és az üzemanyagszabványokon is változtatni kell, tehát újabb szervezési és anyagi korlátok jelentkeznek - tette hozzá Miklós László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.