BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éleződő alkudozás Ferihegyen

Lapzártánk idején is tartott az egyezkedés a Budapest Airport Rt. (BA) és a repülőtéren dolgozók nagy részét tömörítő öt szakszervezet között. A tét: lesz-e többnapos sztrájk, amely a forgalom veszélyeztetésén kívül a társaság üzleti tervének teljesítését is hátrányosan befolyásolja.

Vasárnap kora estig nem született meg az egyezség a Budapest Airport Rt. (BA) vezetése és a több mint kétezer főt (a munkavállalók túlnyomó többségét) tömörítő öt szakszervezet vezetői között. A társaság jelentős jövedelemnövelést ajánlott, de a másik fél ezt kevesli (a csaknem 17 százalékkal szemben 40-et követel), és közben készül a munkabeszüntetésre.

Hárskuti János vezérigazgató lapunknak kifejtette: összesen 16,6 százalékos alapbéremelést, fejenként évi 416 ezer forintos adómentes, béren kívüli juttatást vállalt egy három évig fel nem bontható kollektív szerződést feltételezve. Mindez október elsejétől érvényes lenne a kiszervezett vagy kölcsönadott munkatársakra is. A létszám-gazdálkodási problémák megoldására 30 napon belül akciótervet dolgozna ki a cég.

"Miután az átlagos dolgozói jövedelem (vezetői bérek nélkül) a vállalatnál közel 242 ezer forint, mindenki számára világos, hogy ez a harminc-negyvenezer forintos átlagbéremelés nemcsak az állami, hanem a versenyszférában is példátlanul magasnak mondható Magyarországon" - fűzte hozzá a vezető. A Budapest Airport dolgozói az elmúlt három évben már összesen 40 százalékos béremelésben részesültek: a korábbi években végrehajtott alapbéremelések mértéke 2002-ben 12, 2003-ban 11,46, 2004-ben 13,8 százalék volt.

Arra a kérdésünkre, hogy az esetleg jóval magasabb értékű végleges csomag miként befolyásolja a cég üzleti tervét, a vezérigazgató azt felelte: ebben az esetben a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-nek közbe kell lépnie, és módosítania kell az üzleti tervet. Az idei bevételi és nyereségtervről nem közölt részleteket a társaság. A tavalyi 33 milliárd forintos bevételt azonban biztosan jelentősen túllépik, hiszen a forgalom már az első hét hónapban is egyharmaddal meghaladta a tavalyi év azonos időszakában rögzítettet. Július végéig 4,5 millió utas volt, ebből 1,3 millió a diszkontcégeket vette igénybe. A Maléven kívüli forgalom (a teljes ferihegyi forgalom 55-58 százaléka) háromnegyedét a vezető diszkontcégek (SkyEurope, Wizz Air, Easyjet, Air Berlin, Germanwings), a British Airways és a Lufthansa, továbbá a charterpiacon működő Travel Service, illetve a Tunisia Air adta.

A szakszervezetek sokáig azt sérelmezték, hogy az időközben kiszervezett részlegre, a földi kiszolgálást végző Budapest Airport Handling Kft. dolgozóira esetleg nem vonatkoznának a megállapodások. Azt is hangoztatták, hogy szerintük bizonytalan a minibusz-szolgáltatási egység jövője, a munkáltatónak nincs megfelelő koncepciója a jövőbeni létszámgazdálkodásra, nem megfelelően kezeli a szociális problémákat. Erre utalva a vezérigazgató hangsúlyozta: "A Budapest Airport tárgyalásos úton akar megegyezni. A munkabékéhez azonban közös akarat kell, s mi nem érezzük ezt."

A társaságnál jelenleg 2312 munkavállalót tartanak nyilván. A szakszervezetek egy része a cég privatizációjával kapcsolatban annak a félelmének adott hangot, hogy az új tulajdonos esetleg elbocsátásokkal is igyekszik javítani a hatékonyságot. Az ÁPV Rt. mint tulajdonos is, azonban megerősítette: a pályázóknak szociális garanciákat is vállalni kellett. Ráadásul az eddig ismertté vált elképzelések nyomán kijelenthető, hogy mind az öt, versenyben maradt cég akár létszámbővítést is szükségesnek tart a jelentős fejlesztések megvalósításához.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.