BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ferihegyre tüzelnek a BA-kérők: 400 milliárd alatt nem ússzák meg

Folytatja az erőkoncentrációt a Budapest Airport Rt. többségére pályázó, még versenyben maradt öt jelölt. A pénzügyi források átcsoportosítására szükség is lesz, hiszen minden jel arra mutat, hogy 400 milliárd forint alatt labdába sem lehet rúgni a november 2-ig beadható újabb ajánlatban.

Az első körben a legtöbbet, 390 milliárd forintot kilátásba helyezett német Hochtief Airport tegnap bejelentette: kiszáll az indiai bombayi repülőtér privatizációjából. Az Airwise news szerint a németek azért visszakoztak, mert nem fogadták el az indiai kormány újabb feltételét, miszerint hatalmas bírságra számíthat az üzemeltető, ha nem lesz a beígértnek megfelelő utasforgalom.

Szakértők szerint a Hochtief minden korábbi privatizációs esetben (Düsseldorf, Hamburg, Athén) azért áldozott nagy összeget, mert a csoport fő tagja, az építőipari egység hatalmas megrendeléshez jutott az ügylet révén. A társaság egyebek között az athéni légikikötőt szerezte meg, ahol óriásberuházásra nyílt lehetőség az olimpia miatt. Indiában még versenyben van a Budapesten is a második körbe jutott Fraport AG. Ott a zürichi és a párizsi üzemeltetővel, továbbá két helyi jelölttel kell megküzdenie. Térségünkben azonban továbbra is Budapestre figyel, és úgy döntött: nem indul a pozsonyi repülőtér pályázatán. A cég szempontjából fontos fejlemény, hogy a német kormány konkrét lépéseket tett a vállalatban tartott részesedésének eladására. A maradék 18,2 százalékos állami részesedést feltehetően a tőzsdén adják el. E pakett piaci értéke 37,50-38,00 eurós árfolyamot figyelembe véve 620 millió euróra tehető. A Fraport főrészvényese a hesseni kormány 31,8 és Frankfurt városa 20,3 százalékkal, közkézen 29,7 százalék forog.

Az ÁPV Rt. által ötödiknek kiválasztott koppenhágai repülőtér-üzemeltető, a CPH Interna-tional számára jóval nagyobb falat lenne a BA Rt., mint előző privatizációs ügyletei. Dolgát nehezíti, hogy kisebbségi tulajdonos benne az öt között lévő, rendkívül tőkeerős ausztrál Macquarie Airports, illetve az, hogy piaci kapitalizációja éppen azon a határon van (1,6 milliárd dollár), amit ajánlani kell a győzelemhez. Szintén szempont lehet, hogy a nyár elején 35 évre szóló koncessziós szerződést írt alá a bolgár kormánnyal a várnai és burgaszi repülőtér üzemeltetéséről, tehát van már érdekeltsége tágabb térségünkben, s újabb "szerzeménye" akár szükségtelen koncentrációt okozhatna. A CPH Bulgáriában vállalta: 140 millió eurót fektet be az első három évben, és a szerződés élettartama alatt a teljes bevétel 30 százalékát kitevő koncessziós díjat ad át a szófiai kormánynak.

Andrew Jurenko, a külön budapesti csapattal dolgozó brit BAA nemzetközi tevékenységét irányító igazgatója előzőleg azt hangoztatta: a BA Rt. most hasonló helyzetben van, mint a nyolcvanas évek végén a londoni Gatwick repülőtér, amelyet később - felhasználva a magánkézbe kerülés előnyeit - fokozatosan felfuttatott a BAA. Világossá tette: Ferihegy fejlődése az egész magyar gazdaságnak jót tesz, s saját esélyeik javítása érdekében minden érintett gazdasági, társadalmi és politikai szervezettel konzultálni fognak. Olaszországban és Ausztráliában is így tettek, és ez a gyakorlat bevált.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.