BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fókuszban a hibrid autók

A Frankfurti Autószalonon több hibrid járművet is bemutattak, mivel a benzin drágulása élénkíti a vásárlók és a gyártók érdeklődését az új technológiák iránt. E téren több nagy konszern is közös fejlesztésbe kezd a közeljövőben.

Csütörtöktől jövő vasárnapig várja a látogatókat Európa legnagyobb autókiállítása, a Frankfurti Nemzetközi Autószalon. A rendezvényre 44 ország mintegy ezer kiállítója érkezett, s az érdeklődők több mint száz világpremiert láthatnak, köztük hibrid modellekét is.

Az ilyen jármű a forgalmi dugókban elektromos motorral megy, s a benzinmotor csak akkor kapcsol be, ha a nagy teljesítményű akkumulátorokat ismét tölteni kell (az akku fékezéskor is töltődik), vagy nagy teljesítményre van szükség.

A szalonon több márka is nyilvánosságra hozta ez irányú terveit. Így például Martin Winterkorn, a Volkswagen konszernhez tartozó Audi igazgatója bejelentette, hogy a VW és a Porsche szövetségre lép a hibridfejlesztés terén. Ezzel - jegyezte meg Handelsblatt - a németek a Toyota és a Honda nyomába kívánnak lépni. A Volkswagen eddig önállóan fejlesztett, és Frankfurtban már be is mutatták az Audi jövőre piacra lépő szabadidő-autója, a Q7 hibrid változatát is, amely 13 százalékkal kevesebb, átlagosan 12 liter benzint fogyaszt, mint a sima 4,2 literes változat. A Porsche pedig azért érdeklődik a technológia iránt, mert egyedül nem tudná állni a magas fejlesztési költségeket, ugyanakkor legnagyobb piacán, az USA-ban egyre kevesebben veszik a 4-6 literes motorral ellátott benzinfaló járműveket. A Porsche Cayenne következő, 2007-ben bemutatandó változatát már ezzel a motorral kívánják ellátni.

A BMW csoport, a DaimlerChrysler (DC) és a General Motors is közös hibridhajtómű-fejlesztésre készül. A DC és a GM már augusztusban megállapodott az együttműködésről, a múlt héten pedig a BMW szándéknyilatkozatban vállalta, hogy az év vége felé csatlakozik hozzájuk. Az már eldőlt, hogy Michigan államban egy új közös központ fejleszti a modulrendszerű berendezést és annak egyes komponenseit: a villanymotorokat, a nagy teljesítményű elektronikát, a kábelezést, a biztonsági berendezéseket, az akkumulátort és annak vezérlését. A három világcég együttműködése ugyanakkor nem zártkörű. Amint azt Tom Stephens, a GM Powertrain alelnöke kijelentette: szövetségük nyitott más partnerek felé is, a cél, hogy a ma még drága hibridhajtás olcsóbb legyen.

Eddig ugyanis csupán a Toyota elektromos és benzinmotorral hajtott Prius modellje ért el nagy sikereket a világpiacon: 1997 óta 370 ezer kelt el a modellből, amelynek második generációját Európában az idei év autójának választották. A hibridek iránti keresletnövekedést mutatja, hogy augusztusban a tavalyi duplája, közel tízezer Toyota Prius kelt el az USA-ban. A szegmenst toronymagasan uraló modellből az év első nyolc hónapjában 72 849 járművet adtak el az amerikai piacon, ez 130 százalékos növekedést jelent 2004 hasonló időszakához képest. Hasonló dinamikát ért el a többi gyártó is.

A Honda szintén elhozta Frankfurtba a vadonatúj Civic Hybridet, amely még takarékosabb, mint elődje, s amelyből háromszor annyit adtak el augusztusban, mint tavaly. Többszörösére, 1400-ra ugrott a Ford Escape vegyes meghajtású modelljének amerikai értékesítése is.

A magas olajárak miatt a német autópiacon idővel teret nyernek az alternatív üzemanyagok. A következő 15 évben mintegy kétmillió gázüzemű autó fut majd a német utakon - közölte Frankfurtban a német autóipari szövetség. A német kormány tervei szerint a földgáz üzemanyag-felhasználási részaránya 2020-ra 4 százalékra nő, s ezt a benzinhez képest több mint 50 százalékkal kisebb adókulcs meghatározásával kívánják ösztönözni. A földgáz már most is elegendő mennyiségben áll rendelkezésre, ám belátható időn belül még a benzin és a dízelolaj lesz a gépkocsik meghatározó üzemanyaga.

Alternatív üzemanyagra hozta létre az Opel a Zafira CNG-t, amely átlagosan 5,3 kilogramm földgázt fogyaszt száz kilométeren, és mivel a földgáz ára nagyjából 0,7 euró/kg, az üzemanyagköltség 30 százalékkal csökken a dízel, illetve 50-nel a benzines autóhoz képest. Vannak környezetvédelmi előnyei is: a nitrogén-oxid-kibocsátás 80 százalékkal kisebb a dízelénél, a CO2-emisszió pedig 25 százalékkal marad el a benzinmotorétól. Korom egyáltalán nem képződik. Az értékesítés 2006 elején indul, de megrendeléseket már az ősztől felvesznek, amikor nyilvánosságra hozzák az új gázautó árait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.