BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gond lehet az ellátási láncban

A kormányzat a magyar gazdaságfejlesztés csomópontjai közé sorolta a logisztikai ágazatot. Fejlődését azonban veszélyezteti az üzemanyagárak folyamatos emelkedése - állítja Wáberer György, a Waberer's csoport elnök-vezérigazgatója.

Mindannyiunk számára nagy öröm, hogy a kormányzat nem is olyan régen a magyar gazdaságfejlesztés csomópontjai közé sorolta a logisztikai ágazatot. Hazánk központi földrajzi fekvése, a gyorsan javuló úthálózat és a magyar szakemberek hozzáértése a logisztikai vállalkozásokat valóban a gazdasági kibontakozás fontos tényezőivé tehetik. Az üzemanyagárak folyamatos emelkedése azonban veszélyezteti az ágazat fejlődését. Érdemes ezért áttekinteni a gázolaj jövedéki adójával kapcsolatos, az érdekképviseletek által már vázolt elképzeléseket, illetve az üzemanyagok áfatartalmának csökkentésével kapcsolatos lépés hatását a fuvarozási, szállítmányozási vállalatokra.

A benzin és a gázolaj magas és növekvő ára azonnal és egyénileg rosszul érint mindenkit. A személyszállítási költségek növekedése így értelemszerűen társadalmi probléma. Az áruszállítást az elmúlt másfél évben terhelő több mint 30 százalékos áremelkedés hatása a fuvarozási és logisztikai cégeknél másképp jelentkezik: mi az ellátási lánc tagjaival, megrendelőinkkel közép- vagy hosszú távú megállapodások alapján működünk együtt, így költségeink növekedését csak késleltetve tudjuk továbbhárítani. Ez azt jelenti, hogy a magyar vállalkozások többsége már most is gyakran önköltség alatt teljesíti a megbízásokat, bízva a jobb idők eljövetelében. Mire azonban a hazai logisztikai vállalkozások díjai felzárkózhatnak az általánosan növekvő árszínvonalhoz, addig az ágazatban dolgozó vállalatok súlyos veszteségeket szenvednek: kényszerűen elmaradnak a fejlesztéseik, elvesztik versenyelőnyüket, majd versenyképességüket is a multinacionális vállalatokkal szemben. Ezt a nemzetgazdaság kérdéseiben nem eléggé tájékozott emberek tekinthetnék akár a hazai fuvarozók magánügyének is, holott az ágazat az ország működőképességének tényezője. Az áruszállítást sújtó rendkívüli költségek hatása végeredményben megjelenik majd a fogyasztónál is.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Versenyképes stratégiák a logisztikában címmel Budapesten rendezett áprilisi nemzetközi konferencia beköszöntőjében a következőket írja: "A gazdaság fejlődésében egyre hangsúlyosabb szerepet játszanak a különböző logisztikai tevékenységek, nem véletlenül emlegetik a 21. századot a logisztika századának." Mélységesen egyetértek ezzel, és úgy gondolom, hogy éppen ezért érdemes az ágazatot a fejlődést jelenleg gátló akadályon átsegíteni.

Az olaj világpiaci árának növekedése a benzinkutaknál halmozottan jelentkezik. Az üzemanyag költsége azonban más a fuvarozók számára - amelyek az áfát visszaigénylik - és más az eltérő tevékenységet folytatók számára, akik azt nem igényelhetik vissza. Az üzemanyagra rakódó jövedéki adó azonban mindenki számára egyforma. Magyarországon a gázolajat terhelő jövedéki adó magasabb, mint a legtöbb fejlett európai uniós országban. A gázolaj kútárát tekintve az EU-államok összehasonlításában a miénk az ötödik legdrágább. Nyilvánvaló ezért, hogy a nemzetközi fuvarozásban részt vevő cégek, ha tehetik, külföldön tankolnak, és ezáltal a jövedéki adót más államok kincstáraiba fizetik be.

A Pénzügyminisztérium kérésére készítettünk egy tanulmányt arról, hogy egy tízforintos jövedékiadó-csökkentésből - amelyet a fuvarozók érdekképviseletei régóta javasolnak - származhatna-e kára az országnak? Egyértelműen levezettük, hogy semmiképpen, ellenkezőleg: a hiánnyal küszködő költségvetés minden bizonnyal többletforráshoz juthatna egy ilyen intézkedés révén.

Szeretném a tézist saját példánkkal illusztrálni: a Waberer's csoport évente mintegy 10 milliárd forint értékben vásárol üzemanyagot Európa országaiban 1500 kamionja számára. A jövedéki adó literenkénti 10 forintos csökkentése a mi esetünkben ugyan 458 milliós bevételkiesést jelentene a költségvetésnek egyrészről, másrészt viszont a 10 milliárd forint jelentős részét Magyarországon adnánk ki. Ennek jövedéki része pedig 4 milliárd forint, azaz a költségvetés a csökkenést közel tízszeresen kompenzálhatná. A piacot meghatározó többi vállalkozás és a Magyarországon áthaladó sok tíz ezer kamion egy része is itthon tankolna, ha ez számukra értelmes döntéssé válna. Mindezt feltételezve jelentős költségvetési bevételnövekedés prognosztizálható a jövedéki adó kismértékű csökkentésének hatásaként.

A hazai logisztikai ágazatot azonban a viszonylag nagy mozgásszabadságú alig egy tucat nagyvállalkozás csak részben jellemzi. Csaknem tízezer kis, elsősorban belföldi, fuvarozással, áruterítéssel foglalkozó vállalkozásnak csak Magyarországon van lehetősége tankolni. Az ő helyzetük különösen kritikus. Az ő szolgáltatásaik nélkül az ellátási láncban komoly gondok jelentkezhetnek. Az ő számukra a gázolajat terhelő jövedéki adó legalább 10 forintos csökkentése létkérdés. Tanulmányunkra eddig nem érkezett reagálás, az adó mértékével kapcsolatban az érdekképviseletek által tett javaslatok nem leltek fogadtatásra.

A fuvarozási, logisztikai vállalkozásokon sajnos az áfatörvény tervezett módosítása és az üzemanyagra vetített áfa ötszázalékos csökkentése semmit sem segít. A fuvarozók, tevékenységük jellegénél fogva, természetszerűen visszaigénylik a gázolaj forgalmi adóját. Hasonlóképpen a személyfuvarozási társaságok is. A mi költségeink az üzemanyag áfatartalmának mérséklésével nem csökkennek. Ennek következményeit pedig a naponta buszokon munkába utazó milliók és a naponta a boltokban, áruházakban vásárló lakosság egyre jobban érzékeli.

Az olaj világpiaci árának alakulására nem lehet befolyásunk. A hazai, egyúttal regionális olajtársaság árpolitikáját versenypiaci tényezők alakítják, amelyeket adminisztratív intézkedésekkel nehezen lehet és nem is szabad korlátozni. A jelenlegi helyzetben a megoldást én - és velem együtt a piacot meghatározó hazai vállalkozások vezetői - egyelőre a jövedéki adó csökkentésében látom. Még azt is megkockáztatom, hogy ezt az elképzelést érdemes lenne a gázolajra általában kiterjeszteni, függetlenül attól, hogy ki használja. Minden vállalkozás versenyképesebb lehet, ha olcsóbban jut üzemanyaghoz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.