Akár kétezer négyzetmétert is kibérelne több nagy világmárka, ám a magyarországi kiskereskedelmi ingatlanpiacon erre szinte alig van lehetőség. Elaprózottak az objektumok, az 5-8 éve felépült bevásárlóközpontokban - az egy-két mágnesbérlő kielégítésén kívül - egyszerűen nem számoltak ezzel. A Hennes & Mauritz svéd divatlánc (Európában ebben a hálózatban van a legtöbb egység) akár háromezer négyzetméteres áruházat is megtöltene, de a Vörösmarty térre tervezett új objektum késése miatt kénytelen volt beérni egy csöppnyivel a Váci utcában, csak hogy megjelenjen végre. Más cégek hasonló gondokkal küzdenek, és egyelőre nem nagyon biztató számukra a helyzet.
A Europroperty című angol nyelvű regionális szaklap minap rendezett szakmai találkozóján az Auchan magyarországi vezetője úgy vélte, hogy manapság kettős trend érvényesül: egyrészt a nagyvárosok határában kereskedelmi parkok épülnek, másrészt egyre több a re-gionális bevásárlóközpont. Némelyikben talán lesznek nagy területű bérlemények is. A hazai vidéki városokban egyelőre várat magára ennek a keresletnek a kielégítése, hiszen a sétálóutcákban erre egyszerűen nincs mód, a központban elhelyezkedő volt általános áruházakat pedig felvásárolták a kínaiak, akik a kis alapterületű üzleteket részesítik előnyben.
A kereskedelmi ingatlanpiac egyébként töretlenül fejlődik. Augusztus végén Kecskeméten megnyílt a Malom üzletközpont. A 6500 négyzetméteres telken épült központ helyiségeit már két hónappal a megnyitó előtt bérbe adták. A plázában öt szinten több mint 19 ezer négyezetméternyi nettó kereskedelmi területet alakítottak ki. A következő hetekben újabb egységekkel bővül az Auchan két kereskedelmi parkja, és rendületlenül terjeszkedik a brit Tesco is.
A Premier Outlets Centerben is újabb nemzetközi cégek nyitották meg üzleteiket. A XI. kerületi Új Buda Center a Hengermalom út-Budafoki út sarkán található, átadását 2006 első negyedévére tervezik. A központ (16 ezer m2) földszinti részén kiskereskedelmi egységek kapnak helyet, majd több mint 9 ezer négyzetméteren szórakoztató- és irodai egységek kialakítását tervezik.
A GKI legfrissebb felmérésében megállapítja: a kiskereskedelmi egységek, üzlethelyiségek, bevásárlóközpontok piaca hosszabb ideje visszafogott, de viszonylag stabil növekedési ütemet mutat.
A hazánkban megtelepedett nemzetközi kereskedelmi láncok a folyamatos növekedés modelljét követik. A fővárosi agglomeráció területén a piac a telítettség jeleit mutatja, ezért a fő fejlesztési irány a nagyobb városok felé módosul. Amíg a bevásárlóközpontok összes alapterületének több mint 70 százaléka Budapesten van, addig a hipermarketek esetében az arány éppen fordított, a főváros részesedése csupán 20 százalék. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a fővárosban és környékén leállnának a fejlesztések. Az új beruházások legfontosabb jellemzője a szakosodás. A beruházók valamilyen speciális termékkínálattal vagy szolgáltatással jelennek meg. Ilyen speciális bevásárlóközpontok a factory outlet centerek, az elektronikai, a barkács-, a bútor- és lakberendezési bevásárlóközpontok.
Az ingatlanfejlesztő és -forgalmazó cégek véleménye szerint a fővárosi és a vidéki piac is nagyjából kiegyensúlyozott. E cégek vezetői is további fejlesztésekkel számolnak, a következő egy évre vonatkozó jövőképük szerint ezeken a piacokon várhatóan némi túlkínálat jelenik meg.
A potenciális fejlesztéseket illetően e téren ugyanaz mondható el, mint az irodapiacról: a vevői igényeket figyelembe vevő, jól kalkulált beruházások a közeljövőben is üzleti sikerrel kecsegtetnek. A vállalati válaszok alapján elsősorban Budapesten és Pest megyében várhatók jelentősebb fejlesztések, az egyéb területeken a fejleszteni és visszafejleszteni szándékozó cégek aránya csaknem megegyezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.