Tér kell a nagy márkáknak
Akár kétezer négyzetmétert is kibérelne több nagy világmárka, ám a magyarországi kiskereskedelmi ingatlanpiacon erre szinte alig van lehetőség. Elaprózottak az objektumok, az 5-8 éve felépült bevásárlóközpontokban - az egy-két mágnesbérlő kielégítésén kívül - egyszerűen nem számoltak ezzel. A Hennes & Mauritz svéd divatlánc (Európában ebben a hálózatban van a legtöbb egység) akár háromezer négyzetméteres áruházat is megtöltene, de a Vörösmarty térre tervezett új objektum késése miatt kénytelen volt beérni egy csöppnyivel a Váci utcában, csak hogy megjelenjen végre. Más cégek hasonló gondokkal küzdenek, és egyelőre nem nagyon biztató számukra a helyzet.
A Europroperty című angol nyelvű regionális szaklap minap rendezett szakmai találkozóján az Auchan magyarországi vezetője úgy vélte, hogy manapság kettős trend érvényesül: egyrészt a nagyvárosok határában kereskedelmi parkok épülnek, másrészt egyre több a re-gionális bevásárlóközpont. Némelyikben talán lesznek nagy területű bérlemények is. A hazai vidéki városokban egyelőre várat magára ennek a keresletnek a kielégítése, hiszen a sétálóutcákban erre egyszerűen nincs mód, a központban elhelyezkedő volt általános áruházakat pedig felvásárolták a kínaiak, akik a kis alapterületű üzleteket részesítik előnyben.
A kereskedelmi ingatlanpiac egyébként töretlenül fejlődik. Augusztus végén Kecskeméten megnyílt a Malom üzletközpont. A 6500 négyzetméteres telken épült központ helyiségeit már két hónappal a megnyitó előtt bérbe adták. A plázában öt szinten több mint 19 ezer négyezetméternyi nettó kereskedelmi területet alakítottak ki. A következő hetekben újabb egységekkel bővül az Auchan két kereskedelmi parkja, és rendületlenül terjeszkedik a brit Tesco is.
A Premier Outlets Centerben is újabb nemzetközi cégek nyitották meg üzleteiket. A XI. kerületi Új Buda Center a Hengermalom út-Budafoki út sarkán található, átadását 2006 első negyedévére tervezik. A központ (16 ezer m2) földszinti részén kiskereskedelmi egységek kapnak helyet, majd több mint 9 ezer négyzetméteren szórakoztató- és irodai egységek kialakítását tervezik.
A GKI legfrissebb felmérésében megállapítja: a kiskereskedelmi egységek, üzlethelyiségek, bevásárlóközpontok piaca hosszabb ideje visszafogott, de viszonylag stabil növekedési ütemet mutat.
A hazánkban megtelepedett nemzetközi kereskedelmi láncok a folyamatos növekedés modelljét követik. A fővárosi agglomeráció területén a piac a telítettség jeleit mutatja, ezért a fő fejlesztési irány a nagyobb városok felé módosul. Amíg a bevásárlóközpontok összes alapterületének több mint 70 százaléka Budapesten van, addig a hipermarketek esetében az arány éppen fordított, a főváros részesedése csupán 20 százalék. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a fővárosban és környékén leállnának a fejlesztések. Az új beruházások legfontosabb jellemzője a szakosodás. A beruházók valamilyen speciális termékkínálattal vagy szolgáltatással jelennek meg. Ilyen speciális bevásárlóközpontok a factory outlet centerek, az elektronikai, a barkács-, a bútor- és lakberendezési bevásárlóközpontok.
Az ingatlanfejlesztő és -forgalmazó cégek véleménye szerint a fővárosi és a vidéki piac is nagyjából kiegyensúlyozott. E cégek vezetői is további fejlesztésekkel számolnak, a következő egy évre vonatkozó jövőképük szerint ezeken a piacokon várhatóan némi túlkínálat jelenik meg.
A potenciális fejlesztéseket illetően e téren ugyanaz mondható el, mint az irodapiacról: a vevői igényeket figyelembe vevő, jól kalkulált beruházások a közeljövőben is üzleti sikerrel kecsegtetnek. A vállalati válaszok alapján elsősorban Budapesten és Pest megyében várhatók jelentősebb fejlesztések, az egyéb területeken a fejleszteni és visszafejleszteni szándékozó cégek aránya csaknem megegyezik.


