Némileg váratlan fordult állt be a BA Rt.-ért folytatott versenyben: a nagyon erős banki hátterű (Macquarie Bank) és Európában egyre nagyobb étvágyú Macquarie Airports hétfőn felvásárlási ajánlatot tett a Copenhagen Airports-ra, amit a dán részvényesek már tegnap támogattak, de a 39,2 százalékot birtokló koppenhágai kormány nem. Az ausztráloknak eddig elenyésző tulajdoni hányada (14,7 százalék) volt a dán társaságban, mostani ajánlatuk az európai terjeszkedés újabb jeleként értelmezhető. Az ausztrál vállalat előzőleg megkörnyékezte a Ferihegyre "leszállni készülő" német Hochtief Airports anyavállalatát, a Hochtief AG-t is.
A tengerentúli cég állítólag a prágai repülőtér üzemeltetőjét is kiszemelte, s erről már most puhatolózó tárgyalásokat folytat. A The Prague Post cseh lap szerint a puhítás azért kezdődött már most, mert csak így lehet elérni, hogy a prágai privatizátorok előtt időben képbe kerüljön a cég a várhatóan jövő nyáron, a választások után nyilvánosságra kerülő privatizációs pályázat előtt.
Egyelőre nem tudni, meddig lesz képes kitartani a koppenhágai kabinet, úgy tűnik, nem a felajánlott részvényekénti 2000 dán koronás (269 euró) árat kevesli. (A dán cég piaci értéke ezzel az árral számolva majdnem 2,5 milliárd dollár.) A kormányzat azzal érvel, hogy a vállalat nyereséges, ezért nem akar megválni a részesedésétől. A dán cég azonban kijelentette: bármi lesz is, nem folytatja a küzdelmet Budapesten, mert nem tud helytállni a részvényesek előtt.
Pénzügyi szakértők szerint az ausztrálok biztosra akartak menni, ezért túlárazták a dán társaságot, a 2000 dán korona a pénteki záróárnál 31 százalékkal magasabb. Ugyanez az előremenekülés lehet a BA Rt. esetében is. Annál is inkább, mert a legnagyobb vetélytársnak tartott brit British Airports Authority (BAA) nagyon elszánt, s bár nem ő ígérte a legtöbbet az előző, visszavont pályázaton, nem kétséges, hogy 400 milliárd forintot meghaladó ajánlatot tesz. A The Sunday Times szerint az ausztrál-brit párharc nyomán akár 500 milliárd forint körüli végső érték is elképzelhető.
Más megfigyelők mindamellett lapunknak hangsúlyozták: egyáltalán nem biztos, hogy a végső győzelemhez jelentősen túl kell lépni az előző körben a BA Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatáért ígért 390 milliárd forintot. Az elmúlt hetek huzavonája nyomán ugyanis egy sor árcsökkentő tényező jelent meg, arról nem is beszélve, hogy a jelöltek egymás korábbi ajánlatának alsó-felső sávját is belőtték, illetve az előző ajánlati körben is 20-24 százalékkal túlárazták a BA Rt. teljesítményét.
A két német jelölt, az egyebek között a frankfurti nemzetközi repülőteret üzemeltető Fraport AG, illetve az athéni légikikötőt felépítő és üzemeltető Hochtief Airports egyelőre nem nyilatkozott. Előzőleg azonban - a BA-pályázat semmissé nyilvánításának folyamatában - mindketten megerősítették, hogy továbbra is készülnek az újabb fordulóra.
A Hochtief időközben bejelentette, hogy a térségben tovább erősíti pozícióit, ugyanis elnyerte a bécsi repülőtér 60 millió eurós bővítési munkálatait. Új fogadócsarnokot húznak fel, a munkát 2008 első felében fejezik be. A Budapestre összpontosítást segíti, hogy néhány hete kiszállt az indiai Mumbai repülőtér privatizációjából. Állítólag azért, mert nem fogadták el az indiai kormány újabb feltételét, miszerint hatalmas bírságra számíthat az üzemeltető, ha nem lesz meg a beígért utasforgalom.
Szakértők szerint a Hochtief Airports minden korábbi privatizációnál (Düsseldorf, Hamburg, Athén) azért áldozott nagy összeget, mert a csoport fő tagja, az építőipari egység hatalmas megrendeléshez jutott az ügylet révén. A társaság egyebek között az athéni légikikötőt szerezte meg, ahol óriásberuházásra nyílt lehetőség az olimpia miatt.
A Fraport AG térségünkben azonban továbbra is Budapestre figyel, és úgy döntött, hogy nem indul a pozsonyi repülőtér üzemeltetői pályázatán. Pénzügyi gondjai nem lehetnek Budapesten sem, hiszen szeptember közepén azt jelentette, hogy az idén a tavalyinál várhatóan 10 százalékkal magasabb nettó bevételt érnek el. Bővítik a frankfurti repülőteret, ősszel az 1C terminál újabb szárnyát kezdték kialakítani. A cég szempontjából fontos fejlemény, hogy a német kormány konkrét lépéseket tett a vállalatban tartott részesedésének értékesítésére. A maradék 18,2 százalékos állami részesedést feltehetően a tőzsdén adják el. E pakett piaci tőkeértéke, 37,50-38,00 eurós árfolyamot figyelembe véve, 620 millió euróra tehető. A Fraport főrészvényese a hesseni kormány 31,8 és Frankfurt városa 20,3 százalékkal, közkézen 29,7 százalék forog.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.