BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződő magánvasútpiac

Felemás tapasztalatokat hozott 2005 az év elején indult hazai magán-vasúttársaságoknak: a veszteséges MMV Rt. tulajdonost váltott, a CER Rt. új piacokat, partnereket szerzett, a Floyd rt.-vé alakult, és vett egy mozdonyt, a MÁV-Hajdú Vasút Kft. pedig utóbbi partnerévé szegődött.

Vegyes tapasztalatokat hozott a vasúti fuvarpiacon az idei esztendő annak ellenére, hogy ma már hetente zökkenőmentesen léphetik át a határokat az érintett társaságok – válaszolt lapunknak Antal Dániel, a vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos. Úgy látja, a hazai vasút lényegében nem tudott élni a piacnyitás lehetőségével. Továbbra sincs például megoldva az ipari parkokba és nagy ipari üzemekbe vezető iparvágányokhoz való hozzáférés, így a potenciális piac hetven százaléka zárt a magánvállalkozók előtt.

Az új cégek közül csak a MÁV csoporthoz kötődő Central European Rail (CER) Rt. ért el komolyabb üzleti eredményeket. Érdeklődésünkre a cég elnöke, Horváth László elmondta: a CER az idén 500 ezer tonnányi árut szállít, jövőre pedig egymillió tonnánál is többet remél. A CER legnagyobb idei munkája a mátrai erőműnek történt szénszállítás volt. Emellett főként fát, gabonát transzportál. Az export teljesítésében és a Magyarországon keresztüli tranzitban szlovák, német, lengyel és cseh magánvasútcégekkel működik együtt. 2005-re 235 millió forint árbevételt és 1,4 milliós nyereséget vár.

Elégedetten nyilatkozott lapunknak Bogdán András, a családi kézben lévő Floyd Szolgáltató Rt. vezérigazgatója is. A cég júniusban alakult részvénytársasággá, ám fő tevékenysége továbbra is gépek, hajók, repülők ügynöki nagykereskedelme. Bogdán András ugyanakkor cége vasúti árufuvarozásának látványos felfutásáról, a tevékenység nyereséges voltáról beszélt, de konkrét számadatok nélkül. A Floyd a nemzetközi árufuvarozásban főként a Csehországból érkező üzemanyag-szállításokra szakosodott. Megjelent a rendkívüli küldemények piacán is: a Ganz Transelektro Villamossági Rt. megbízásából például erőművi transzformátorokat szállított. A Floydot osztrák, román, valamint szlovák magánvasútcégek is meg akarták venni, de Bogdán András kikosarazta a kérőket.

A Floyddal több projektben is együttműködik a MÁV-Hajdú Vasút Kft. Ügyvezetője, Harmat János ugyanakkor nem kívánt lapunknak nyilatkozni. Így nem tudtuk meg, hogy a nyáron általa remélt, 600 ezer tonnás önálló megbízást végül sikerült-e megszereznie. (A Floyd-kapcsolat alapján azonban vélhetőleg nem, s ha mégis, a cég nem egyedül teljesíti azt.)

Rosszabbul indult a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. Júniusig csak nyolc-tíz vonatot indított, de felhalmozott hozzá 22-23 millió forint veszteséget. Akkor azonban fordulat következett be: ötven százalékát a magyar Petrolsped Kft., a másik ötven százalékát pedig a szlovák Optifin s. r. o. vette meg. A Petrosped Kft. két árufuvarozási múltú magánszemély, Kelényi Zsolt és Nagy Béla ötven-ötven százalékos tulajdonában van. Az új tulajdonosok az MMV birtokbavételének napján harmincmillió forinttal, húszmillióra csökkentették a cég alaptőkéjét a tartozások rendezése céljából. A vételár a maradék húszmillió forint volt. Augusztustól nehezen, de beindult a munka. Az MMV Rt. a második fél évre 60-70 ezer tonna áru szállítására számít – mondta Csósza Péter vezérigazgató –, de éves szinten veszteséges marad. A cég egyebek mellett Záhonyból hoz szenet és műtrágyát az országba. Jelenleg a szlovéniai Koper felé szállítandó gabonáról és a Romániába juttatandó más termékek kiviteléről tárgyal. A tulajdonosváltás utáni indulás nem volt könnyű, mert a vasúti teherszállítást jórészt éves megállapodások jellemzik.

Összességében javult a magánvasútcégek kapcsolata a monopolhelyzetéről lassan lemondani kényszerülő MÁV Zrt.-vel. A CER Rt. korábban sem panaszkodott, azt viszont Horváth László most is kiemelte, hogy az állami vállalat és a viszonylag kis magáncég szervezeti felépítése közötti különbség miatt akadnak fennakadások a munkában. Viszont a MÁV eddig mindig adott bérbe mozdonyt a CER-nek, versenyképes áron. Tudott a MÁV-tól mozdonyt bérelni az MMV Rt. is. Utóbbi cég még segített is nagyobb partnerén, szlovák tulajdonosán keresztül kétszáz vagon bérlését tette lehetővé a MÁV számára. Szerényebb e téren a Floyd sikertörténete: rendelhetett, ám a mai napig nem kapott mozdonyt a MÁV-tól. A MÁV árufuvarozási üzletágával ráadásul továbbra is „katasztrofális” a kapcsolata. A mozdonybérlők sorából kilóg a MÁV-Hajdú Vasút Kft., amely – a nyári adatok szerint – maga is négy dízel tulajdonosa. A piacon megjelenik bérbeadóként, legalábbis az MMV-t már kisegítette.

Mozdonyt egyébként csak akkor érdemes venni, ha folyamatosan kihasználható. Ennek szellemében a Floyd egy hónapja maga is beszerzett egy cseh járművet, felújítása még tart. A CER lízingről egyeztet, az MMV egyelőre marad a bérlésnél. Nagy a szórás a magán-vasúttársaságok vagonparkját tekintve is. A CER-nek kétszáz saját vagonja van, szükség esetén bérel hozzá. A Floydnak csak néhány vagonja van, de 130-at bérel. Az MMV tehervagonparkja negyven bérelt eszközből áll, s rövidesen további százat bérel. A MÁV-Hajdúnak júniusban tizenhét nyitott tehervagonja volt.

A vasúti közlekedésről szóló új törvény célja a fent említett problémák orvoslása. A Magyar Vasúti Hivatal feladata lesz jövőre az iparvágányok újfajta engedélyezése, iparvágány-probléma megoldása, valamint a piacfejlődés zavarainak kiküszöbölése. 2006-ban fel kell készülni Románia és Bulgária uniós csatlakozására, és úgy kell bejáratni az új intézményeket, hogy a 2007-es bővítési körben belépő országokban is várhatóan ötven százalékkal növekvő szállítási többletkereslet többségét a magyarországi vasutak szerezzék meg – hangsúlyozta Antal Dániel. Erre szerinte azért van reális lehetőség, mert hazánkban a vasúti hálózat fejlett, és tőlünk keletre még nincs kiépült autópálya-hálózat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.