BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre többen DVD-znek

Robbanásszerűen nő a DVD-zésre fordított idő, miközben a nagy tévék közönségéből a kis csatornák is folyamatosan csipegetnek. Az adók az idén hetvenmilliárd forint feletti reklámbevételre tehetnek szert.

Az induló új csatornák és a DVD-zésre fordított egyre több idő miatt mindkét nagy televízió nézőtábora fogyatkozik. A Tv 2 a 18–49 évesek közönségarányát (SHR) tekintve 2001-ben – egész napra vetítve – még 34,4 százalékot tudott magáénak, 2005-ben azonban már csak 27,5-et, eközben az RTL-nek a 2001-es 33,9 százalékos SHR után 2005-ben 31 százaléka van – derül ki a Mediaedge:cia médiaügynökség kutatási divíziója, a MediaLab adataiból.

A DVD-zésre fordított idő az utóbbi időben rohamosan nőtt. A 18–49 évesek körében a 2001-ben mért napi 3,2 százalékos DVD/video közönségarány 2005-re 5,6 százalékra emelkedett. A kereskedelmi adók számára legfontosabb, főműsoridős sávban is hasonló mértékű az emelkedés. Jobbágy Tamás, a MediaLab vezetője szerint ez főképpen azzal magyarázható, hogy az elmúlt években egyre olcsóbb DVD-lejátszókat lehet vásárolni, ráadásul ezeken az eszközökön kiváló minőségben lehet műsorokat nézni. A nagy tévék reklámpiaci bevételeinek alakulásán egyelőre nem látszanak a közönség lassú elvándorlásának jelei. Továbbra is az RTL Klub, a Tv 2 és az MTV könyvelheti el a legnagyobb bevételt. Kasszájuk az idén várhatóan mintegy nettó 65 milliárd forinttal bővül a hirdetésekre fordított összegekből. Ez az összeg még magában foglalja a 15 százalékos ügynökségi jutalékot. A legtöbbet az RTL Klub könyvelheti el, az adó várhatóan nettó 33,3 milliárd forint hirdetési bevételre tesz szert, ez két százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Vélhetően nagyobb bevételnövekedést ér el a Tv 2. A társaság január és június között 11 százalékos emelkedésről számolt be, s a teljes évre vetítve is a hasonló lehet a bővülés üteme. A csatorna 2004-ben 22,56 milliárd forintos bevételt ért el. Várdy Zoltán, a Tv 2 kereskedelmi igazgatója lapunknak jelezte: a nonspotbevételek a spotbevételekhez képest háromszor olyan gyorsan nőttek.

Az idei teljes év alakulásával kapcsolatban – az új tulajdonossal való egyeztetések miatt – nem árult el részleteket. A jövőre vonatkozóan elmondta: 2006-ban becslése szerint 3-5 százalékkal nő majd a televíziós hirdetési piac, azaz az ideihez képest kicsit lelassul majd a bővülés, amelyet az FMCG-szektor reklámköltéseinek további mérséklődésével indokolt, és jelezte azt is, hogy a hirdetői piacon egyre kevesebb az új belépő. Hangsúlyozta: elengedhetetlen az áremelés, amely várhatóan a két számjegyű lesz.

A harmadik számú szereplő, az MTV közel négymilliárdos kereskedelmi árbevételt vár. Sokkal dinamikusabban nőtt a kábeltelevíziók piaci részesedése, ahol az idén 20 százalékos bővülés is elképzelhető, így ezeknek az adóknak összesen mintegy 5,5 milliárd forintos bevétele lehet. Kiemelkedő növekedést várnak a Viasat 3-nál. Az adó az év első kilenc hónapjában 78 százalékkal növelte árbevételét 2004 hasonló időszakához képest. A MediaLab szerint jövőre valamelyest kisebb, 10 százalékos bővülés várható a kis tévék által lefedett hirdetési piacon. Az egyre több szereplő jelenléte miatt viszont elképzelhető az is, hogy lesznek, akik nem bírják a versenyt.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.