Növekszik Magyarországon a nagy eladóterű üzletek súlya a háztartási vegyi áruk forgalmazásában, a kiskereskedelmi eladások egyharmadát ma már ugyanis mindössze 78 hipermarket bonyolítja le. Térnyerésükben nemcsak alacsony áraik, hanem a fogyasztói szokások is döntőnek bizonyulnak: a magyar háztartások többségének a tervszerű használat és vásárlás, illetve többé-kevésbé a kényelem is fontos, ha a megszokott vegyi termékek beszerzésére kerül sor – állapítja meg hazánk egyik vezető piackutató vállalata, az AC Nielsen kiskereskedelmi kutatásában.
Szakemberek szerint maga a kiskereskedelem, különösen a hipermarket üzlettípus képes keresletet támasztani egyes kategóriák iránt. A több ezer négyzetméteres eladótérben a széles választék mellett elég hely jut a nagy kiszereléseknek is. Így előnyös fogyasztói ár társul a kényelemhez. A boltláncokban szervezett különféle reklámkampányok is növelik a forgalom koncentrációját. A szezonhoz kötött nagytakarítási promóciós kampányok például a tisztítószerek iránti keresletet képesek megnövelni. Egy ilyen lebonyolítása pedig sok esetben együttműködést igényel a gyártók és a kereskedők között. Ugyanakkor nemcsak ez, hanem a termékgyártók saját hirdetéshadjárata is kedvezően hathat az üzletláncok forgalmára. Gyakran tapasztalható ugyanis, hogy egy márka reklámozása után az egész kategória értékesítése elindul felfelé.
A piackutatók az újítások, az innovációk tesztpiacának tartják a hipermarketeket. A nagy választék mellett a fogyasztók kényelemre való fogékonyságát bizonyíthatja egy-egy új termék sikere. Például az intim törlőkendő, a papír kéztörlő, a baba törlőkendő is ennek a trendnek köszönheti erősödő helyzetét.
A nem élelmiszertermékek forgalomkoncentrációja kétségkívül válaszlépésre készteti a szaküzleteket, a lakóhelyhez közeli boltokat, drogériákat. A kutatásból kiderül, hogy a hipermarketek elősorban a 400 négyzetméteresnél kisebb boltok hátrányára növelik értékesítésüket. Ezek a kínálatuk frissítésével őrizhetik meg piaci helyzetüket. Azonban a drogériák piaci részesedése a szaküzleteké mellett még növekedhet is. Előbbi erősödése a prémium, utóbbié pedig a speciális igényeket kielégítő szegmenseknek köszönhető. (KG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.