Előny a hipermarketeknél
Növekszik Magyarországon a nagy eladóterű üzletek súlya a háztartási vegyi áruk forgalmazásában, a kiskereskedelmi eladások egyharmadát ma már ugyanis mindössze 78 hipermarket bonyolítja le. Térnyerésükben nemcsak alacsony áraik, hanem a fogyasztói szokások is döntőnek bizonyulnak: a magyar háztartások többségének a tervszerű használat és vásárlás, illetve többé-kevésbé a kényelem is fontos, ha a megszokott vegyi termékek beszerzésére kerül sor – állapítja meg hazánk egyik vezető piackutató vállalata, az AC Nielsen kiskereskedelmi kutatásában.
Szakemberek szerint maga a kiskereskedelem, különösen a hipermarket üzlettípus képes keresletet támasztani egyes kategóriák iránt. A több ezer négyzetméteres eladótérben a széles választék mellett elég hely jut a nagy kiszereléseknek is. Így előnyös fogyasztói ár társul a kényelemhez. A boltláncokban szervezett különféle reklámkampányok is növelik a forgalom koncentrációját. A szezonhoz kötött nagytakarítási promóciós kampányok például a tisztítószerek iránti keresletet képesek megnövelni. Egy ilyen lebonyolítása pedig sok esetben együttműködést igényel a gyártók és a kereskedők között. Ugyanakkor nemcsak ez, hanem a termékgyártók saját hirdetéshadjárata is kedvezően hathat az üzletláncok forgalmára. Gyakran tapasztalható ugyanis, hogy egy márka reklámozása után az egész kategória értékesítése elindul felfelé.
A piackutatók az újítások, az innovációk tesztpiacának tartják a hipermarketeket. A nagy választék mellett a fogyasztók kényelemre való fogékonyságát bizonyíthatja egy-egy új termék sikere. Például az intim törlőkendő, a papír kéztörlő, a baba törlőkendő is ennek a trendnek köszönheti erősödő helyzetét.
A nem élelmiszertermékek forgalomkoncentrációja kétségkívül válaszlépésre készteti a szaküzleteket, a lakóhelyhez közeli boltokat, drogériákat. A kutatásból kiderül, hogy a hipermarketek elősorban a 400 négyzetméteresnél kisebb boltok hátrányára növelik értékesítésüket. Ezek a kínálatuk frissítésével őrizhetik meg piaci helyzetüket. Azonban a drogériák piaci részesedése a szaküzleteké mellett még növekedhet is. Előbbi erősödése a prémium, utóbbié pedig a speciális igényeket kielégítő szegmenseknek köszönhető. (KG)


