BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egyszerűbb, jobb a rendszer

Míg csatlakozásunk esztendeje tanulóév volt a pályázati piacon mind a pályázóknak, mind az államigazgatási rendszernek, addig 2005-ben már olyan konkrét, kedvező változásoknak lehettünk tanúi, amelyek valóban a vállalkozási, pályázói kedvet kívánják serkenteni. Nagyon fontos ugyanis a hozzáállás, és hogy a fejlesztési források, támogatások miként, mennyire rugalmasan érhetők el a vállalkozások, önkormányzatok, intézmények számára. Mivel a rendszer tavaly több olyan példával szolgált, amelyen nem ártott javítani, örömmel nyugtázhatjuk, hogy 2005 végére számos kedvező változás történt, ezek révén átláthatóbbá, egyszerűbbé vált a pályázás.

Az első és legszembetűnőbb reformokkal a gazdasági versenyképesség operatív program (gvop) jelentkezett. Ez azért is rendkívül fontos, mert a gvop érinti a leginkább a vállalati, vállalkozói szegmenst, s ennek kiírásaira adták be a legtöbb pályázatot.

Nézzük csak, melyek voltak azok a lépések, amelyeket a vállalkozások is nagy örömmel fogadtak, a pályázati tanácsadói piacról nem is beszélve. Elsődlegesen mindenképpen érdemes kiemelni azt az intézkedést, amely számos pályázó rémálmait oszlatta el: júniusban kibővült a hiánypótlások lehetősége. Ez a lépés azért is nagyon jó volt, mert számos pályázat (sok esetben a beadott dokumentációk 50-60 százaléka) apróbb formai hiba miatt bukott meg a bírálatokon.

Szintén felháborodást és a pályázati piac iránti érdeklődéscsökkenést váltott ki az, hogy a már elnyert támogatásokhoz kapcsolódó támogatási szerződések megkötése lassú folyamat volt. A legtöbb esetben olyan dokumentációt is kértek a nyertestől, amelyet egyszer már csatolt a pályázatához. Mindezek (újbóli) beszerzése rendkívül időigényes. E téren a következő intézkedések történtek: a támogatási szerződések megkötéséhez szükséges dokumentáció 30-40 százalékkal csökkent. Így például az aláírási címpéldányt nem kell ismételten beszereznie a pályázónak, ha már korábban csatolta a pályázathoz. Megszűnt és már nem szükséges a kedvezményezettnek banktitok kiadására vonatkozó felhatalmazó nyilatkozatot adni a számlavezető banknak, továbbá megszűnt a biztosítékadási kötelezettségről szóló melléklet is. Emellett a különböző pályázati ablakoknál szintén egyszerűsítéseket vezettek be, ezek leginkább a slágerpályázatok mögötti eljárást és kifizetést kívánják gyorsítani.

A következő újítás a gvop-s pályázatok esetében az elszámolásokhoz beadandó dokumentációkra vonatkozik. A támogatási szerződés megkötése után megindul az elszámolási folyamat. Az úgynevezett projekt-előrehaladási jelentések mellett elszámolásokat is kell készíteni, hogy pontosan mire és hogyan költöttünk, és nyilvánvalóan ebben a vezérfonal a pályázati dokumentációban feltüntetett elszámolható költségek sokasága. Egyes pályázatok esetében a megvalósítás kapcsán 80–150 számlával kell dolgozni.

A gvop irányító hatósága úgy döntött, hogy a pénzügyi elszámolásokhoz beadandó dokumentációt 40 százalékkal redukálják. Idegen nyelvű számla esetében elfogadják már a nem hivatalos magyar fordítást, vagy például a támogatással beszerzett eszközök, szolgáltatások vagy építési beruházások átvételét, illetve megvalósulását alátámasztó teljesítési igazolás helyett elegendő a pályázónak a számlán feltüntetni a teljesítést.

Nagyon sok esetben problémát jelentett az is, hogy egy-egy ügy kapcsán a pályázó vagy akár a pályázati tanácsadó 1-2-3 ügyfél-kapcsolattartóval volt kénytelen kommunikálni, mert nem igazán volt egycsatornás a rendszer. Ennek megoldására most rendelkezésre áll az úgynevezett egyablakos ügyfélreferensi-kapcsolattartói rendszer. A kontaktszemély nevét már a pályázattal kapcsolatos első levelezésekben feltüntetik, ő kíséri végig egy-egy pályázat útját.

Emellett még számos ügyfélbarát intézkedés történt 2005-ben. Ilyen például a dokumentációk CD-n való megküldése, valamint egyes pályázatoknál a projektkitöltő program bevezetése.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek