Egyértelműen elégedettebbek és elkötelezettebbek a kis- és középvállalkozások dolgozói, mint a nagyvállalatok alkalmazottai – erre világított rá a Hewitt Humán Tanácsadó idei legjobb munkahely felmérése. A kisebb cégek kollégái közül 15-20 százalékkal többen elégedettebbek például a munka és a magánélet egyensúlyával, mint a nagyvállalatok munkatársai. Jelentős eltérés van a felső vezetés megítélésében is, hisz a kis- és középvállalatok munkatársai számára a főnökök sokkal megközelíthetőbbek, és a munkájukat is jobbnak értékelik. A vállalat nagysága nemcsak a munkaidő rugalmasabb beosztását, vagy épp a vezetőkkel való közvetlenebb kapcsolatot teszi lehetővé, hanem a stresszkezelést is befolyásolja. Míg a kkv-knál a dolgozók több mint fele véli úgy, hogy a munkájával együtt járó stressz még elfogadható mértékű számára, addig a nagyvállalatok kollégáinak mindössze egyharmada érzékeli ezt hasonlóan.
A kis- és középvállalkozásoknál dolgozók a munkafolyamatok szervezését, a munkaeszközök, a munkakörnyezet minőségét, sőt az erkölcsi elismerést jobbnak értékelik, mint a nagyvállalati munkatársak, hisz az előbbieknél 10-12 százalékkal magasabb az elégedettség. Hasonló a különbség mértéke a fluktuáció tekintetében, az esélyegyenlőség kérdésében, sőt a dolgozói döntéshozatal terén is.
Érdekesség, hogy a vélemények alapján az lenne logikus, ha a kkv-knál épp ezért nagyobb lenne a maradási hajlandóság, ám a kisebb cégek csak néhány százalékkal vezetnek. Úgy látszik, hogy a hosszú távú karrier lehetősége mégis vonzóvá teszi a nagy cégeket, hiszen náluk több lépcsőfok, vagy esetleg nemzetközi továbblépés is lehetséges, és bizony ezzel még egy több száz fős kkv sem tud versenyezni.
A nagyvállalatok vezetnek a juttatások (például nyelvoktatás, sport) biztosításával, náluk ugyanis sokkal széleskörűbbek e lehetőségek. Vannak olyan juttatások, amelyeket egy kisvállalatnál nem lehet megszervezni, bár a legjobb hazai kkv-s munkahelyeknél még egy céges szauna, edzőterem vagy úszómedence sem lehetetlen – emelte ki lapunknak Veres Rita, a Hewitt benchmarkingüzletágának vezetője.
A személyzeti osztály munkájának elismerése, a teljesítmény alapú bérezés és általában a fizetéssel kapcsolatos kérdések, a teljesítményértékelés témaköre és a belső kommunikáció olyan terület, ahol szintén a kis- és özépvállalkozásoknál van az előny, ám csak néhány százalékkal elégedettebbek a kollégák, mint a nagyoknál. Egy nagyvállalatnak ezekre általában már van kidolgozott politikája, amelynek következetesen megfelelnek és amelyet betartatnak a cég vezetői, így a rendszerek merevnek tűnhetnek. Ezzel szemben a kisvállalatoknál inkább ad hoc megoldásokra vagy a hagyományok alapján való problémakezelésre számíthatnak a dolgozók – érvelt Veres Rita.
Bár a kkv-s munkahelyeken elégedettebbek a munkatársak azzal, hogy a cégüknél a sikerekhez, eredményekhez való hozzájárulás alapján ismerik el és fizetik meg munkájukat, ám a vállalat nagyságtól függetlenül rendkívül magas az elégedetlenek aránya. Míg a kkv-knál több mint 70, a nagy cégeknél 81 százalék a kritikusok aránya. Hasonló a helyzet a teljesítményértékeléseknél is; a dolgozók alig több mint egyötöde igazolta vissza, hogy ha jobban dolgozik, akkor többet is keres. A nagyvállalatoknál még rosszabb a helyzet, hisz ott a 80 százalékot is meghaladja az elégedetlenek aránya.
Nagyvállalati kategória
>> GlaxoSmithKline Pharma
>> Mavir Rt.
>> Magyar Nemzeti Bank
>> Szerencsejáték Zrt.
>> CIB Lízing csoport
Kis- és középvállalati kategória
>> Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt.
>> Nextent Informatika Kft.
>> Varpex Építőipari Rt.
>> Avaya Magyarország Kft.
>> Kürt Rt.
Forrás: Hewitt–Figyelő legjobb munkahely felmérése
Nagyvállalati kategória
>> GlaxoSmithKline Pharma
>> Mavir Rt.
>> Magyar Nemzeti Bank
>> Szerencsejáték Zrt.
>> CIB Lízing csoport
Kis- és középvállalati kategória
>> Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Rt.
>> Nextent Informatika Kft.
>> Varpex Építőipari Rt.
>> Avaya Magyarország Kft.
>> Kürt Rt.
Forrás: Hewitt–Figyelő legjobb munkahely felmérése -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.