BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit nekünk öt karika?

A politikusok után a gazdasági elit is olimpiát szeretne rendezni a magyar fővárosban. Az ország legnagyobb vállalatait felsorakoztató Budapesti Olimpiai Mozgalom 2020-ban jelölte meg az ideális időpontot. A felkészülés legalább 4 600 milliárd forintba kerül.

Ismét a viták kereszttüzébe kerülhet a nyári olimpiai játékok budapesti rendezéséért beadandó pályázat kérdése. A Budapesti Olimpiai Mozgalom (BOM) nagyvállalati tagok és közéleti személyiségek támogatásával, a 2020-as játékok vendégül látásához szükséges pályázat elkészítésére alakult.

A lobbicsoportot létrehozó tizenöt cég összesített árbevétele 2225 milliárd forint, évente 56 milliárd forint értékben adóznak, és 32 ezer alkalmazottjuk van. A résztvevők között található a TriGránit, a Richter Gedeon, a Synergon, a Mol, a Malév, a Concorde, a Danubius Rádió, a Sanoma Budapest, az SAP Hungary, a Magyar Telekom, az OTP Bank, az MVM, az Aegon Biztosító, az RTL Klub, valamint a Budapesti Értéktőzsde. A rendezési esélyekkel kapcsolatban Szalay-Berzeviczy Attila, a Budapesti Értéktőzsde elnöke úgy véli: nem lesz még egy lehetőség, aki ugyanis Közép-Európában elsőként ad otthont az olimpiának, az évtizedekre elveszi az esélyt régiós társai elől. Hangsúlyozta: Prága már bejelentette, hogy kandidál 2016-ra vagy 2020-ra.

A jelentkezés és a pályamű elkészítésével összefüggésben megszólalók számtalan szempontot tudnak felsorolni – ellenérveket és támogató állításokat egyaránt. Központi kérdés, hogy a pályázatot támogatja-e majd a közvélemény és miként alakulnak a politikai erőviszonyok a jövőben.

Tisztázásra szorul az is, hogy elegendő-e az ország gazdasági teljesítőképessége a világ legnagyobb sporteseményének megrendezéséhez, valamint mit kezd Majd Budapest és Magyarország a játékokhoz kapcsolódó közvetlen sportbeli infrastruktúrával az olimpia után. Az ötkarikás játékok nemcsak magyar, vagy a gazdaságilag még erősen fejlődő országok számára jelentenek komoly kihívást, hanem például a 2012-es kandidáló országok számára is – így Párizs, New York, Moszkva, London, Madrid városoknak.

A számtalan összehasonlítási lehetőség közül az egyik legfontosabb a pályázó város olimpiai szervező bizottságának (OCOG) a költségvetése. A 2012-es olimpia esetében az 5 kandidáló közül csupán kettő, ők is csak minimális mértékben számoltak profittal. A másik három város a kiadások-bevételek egyensúlyával tervezett. Párizs 2,65 milliárd dollár, New York 3 milliárd, Moszkva 1,8 milliárd, Madrid 2 milliárd, míg a győztes London 2,46 milliárd dollár bevétellel számolt.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) által szerződött kiemelt szponzorok (TOP szponzorok) és a helyi szponzorációból, jegyértékesítésből, licence megállapodásokból és adományokból származó bevételek egymáshoz viszonyított aránya komoly eltéréseket mutat a pályázók között. A helyi bevételekből Moszkva és Madrid csupán 39-39 százalékos részesedésre számít. Ugyanez a tétel New York (58%), Párizs (50,2%) és a végső győztes London (54%) esetében lényegesen magasabb.

Az infrastrukturális háttér, a sportlétesítményekre fordítandó összegek, a technológiai fejlesztési igény valamennyi pályázat esetében kulcsszerepet játszanak. A világ egyik sportközpontjának tekinthető New York az OCOG-kiadásoknak 19,7 százalékát fordította volna a létesítmények helyzetének javítására. A játékokra való felkészülést használta volna ki sporttal kapcsolatos területfejlesztésekre.

Párizs a kiadásokra tervezett milliárdokból a sportlétesítmények mellett (14,5%) a technológiai fejlesztéseket (17%) tekintette kiemelt feladatnak. Moszkva esetében ugyanilyen fontossági sorrendben a létesítményekre jutó összegeket (15,2%) messze meghaladó jelentőségűvé vált a technológiai fejlesztés (24,6%).

A nem az olimpiai játékok közvetlen megrendezéséhez szükséges úgynevezett non-OCOG tételek nagyságrendekkel nagyobb összegeket emésztenek fel. Általános infrastrukturális fejlesztésre például Párizs 6,2 milliárd dollárt, New York 7,6 milliárdot, Moszkva 10 milliárdot, London pedig 15,8 milliárd dollárt tervezett.

A 2012-es játékok rendezésének budapesti lehetőségét vizsgáló megvalósíthatósági tanulmányban, az akkori fejlettségi lehetőségek és a közép-, hosszú távú tervek ismeretében a PricewaterhouseCoopers Budapestet megfelelő adottságúnak ítélte, ám jelezte azt is, hogy ehhez bizonyos feltételek teljesülése elengedhetetlen. A felsorolt kritikus tényezők közül az elsőként jelölték meg, hogy az olimpiai és az ország olimpiától független fejlesztési prioritásainak összhangban kell lennie egymással.

A második arra az érzékeny kérdésre mutat rá, nem fordul-e vissza az a folyamat, amely a főváros-központú országból egy sokkal kiegyensúlyozottabb struktúrájú Magyarország felé mutat. A megvalósíthatósági tanulmány felhívja a figyelmet a területi különbségek növekedésének megakadályozására.

Az olimpiarendezés lehetőségének harmadik kritikus pontja a 2020-ig tervezett átlagosan 4 százalékos GDP-növekedés. Kiemelték azt is, hogy az infrastrukturális fejlesztések – a szükséges 720 milliárd forintnyi többlet központi költségvetési forrás mellett – csak akkor készülhetnek el időben, ha a tényleges megvalósításához a közigazgatási és a jogi háttér is adott.

A BOM által újra felvetett pályázatra való felkészülési javaslat támaszkodhat a 2002-es megvalósíthatósági tanulmány megállapításaira, ám a számításokat a változások tükrében, az időtáv kitolódásával újra el kell végezni. A 2002-es elemzés 850 milliárd forintnyi szervezési, lebonyolítási, valamint létesítmény-építési költséggel számolt, 3750 milliárd forintnyi általános infrastrukturális fejlesztés mellett. A finanszírozásból körülbelül 3000 milliárd forintot állt volna a költségvetés. Az olimpia közvetlen bevételeiből, a háttér infrastrukturális fejlesztésekre EU forrásokból és a magántőke finanszírozásából lehetett volna fedezni a fennmaradó 1600 milliárdos forrásigényt. 

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (IOC) iránymutatásai, a már-már rigorózusnak nevezhető pályázati előírásai és az átlátható értékelési rendszere valamennyi résztvevő számára szakmai biztosítékot jelentenek az odaítélt olimpia tényleges megrendezhetőségére. A NOB a játékokkal kapcsolatos valamennyi joggal rendelkezik – ám egyetlen egy esetben sem ő a rendező, ezért alapvető érdekük, hogy biztosítékok sorát iktassa be a pályázatok értékelésébe, megbizonyosodván arról: a rendezés lehetőségét elnyerő város valóban meg tudja rendezni a versenyt és a megfelelő szinten szolgálja ki az országban látogatókat.

Mivel a NOB hét évvel az olimpia előtt dönt a rendező városról, valamennyi résztvevő számára alapvető érdek, hogy a játékok köré szerveződött várakozások és a tényleges teljesülések megegyezzenek egymással. Egyetlen rendezési botrány több olimpiai ciklusra is visszavetné a bizalmat. A NOB a játékoknak, mint márkának üzleti értékét gondosan óvja.

Az 1999 decemberében bevezetett változtatások alapján kétfázisú a pályázati és értékelési folyamat. Az első szakaszban a jelentkezőknek egy előre megadott kérdéssor mentén kell összeállítaniuk a pályázati anyagukat. Az angolul és franciául összeállított dokumentumhoz kizárólag a NOB által kért függelékeket lehet csatolni. Audiovizuális anyag nem mellékelhető, képanyaggal dúsított pályamű nem adható be.

A megrendezhetőség alapfeltételeinek tekinthető elemek biztosítására a NOB komoly országon belüli együttműködést és garanciavállalási rendszert vár el. A parlamenti pártok támogató nyilatkozatai mellett egy módszertanilag megbízható közvélemény kutatás eredményeit is közzé kell tenni az értékelő bizottság számára.

Ugyancsak nyilatkozniuk kell az állami és pályázó városi hivatalos szerveknek a támogatásukról, valamint a pénzügyi garanciákról. Ha valamelyik alapfeltétel hiányzik vagy nem egyetértő a felsoroltak közül, a pályázatnak nincs esélye arra, hogy a kandidálók közé kerüljön. Tehát már az első rostán kiesik az a jelentkező, ahol az ország lakossága, üzleti és politikai vezetése nem áll a kezdeményezés mögé.

A NOB saját és külsős szakértői segítségével értékeli a kérdéssorra adott válaszokat, és ennek alapján eldönti, melyik öt város kerül a második fordulóba, kik kandidálhatnak az ötkarikás játékok megrendezésére. A 2012-es olimpiának otthont adó város címére kilencen jelentkeztek, közülük jelölték ki a korábban a már említett 5 kandidálót. Őket szakmai segítséggel látta el a NOB, majd rövid egyeztetések keretében végignézték a 17 részletezendő téma legfontosabb szempontjait.

A kérdésekre adott válaszok mellett helyszíni látogatással is meggyőződtek az állításokról, megismerkedtek a kandidáló bizottság tagjaival. A végső szavazást előkészítő szakmai értékelést városonként, ugyanazon menetrend és tartalmi/formai elemek érvényesülése mellett készítették el a szakértők – véleményüket névtelenül fogalmazva az egyes városjelentésekben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.