Cigánd–Tiszakarád és Tiszaroff térségét követően a Szamos-Kraszna közben, Hany–Tiszasüly mellett, valamint a Nagykunság Tiszához közel eső szegletében is megkezdődik azon árapasztó tározók építésének az előkészítése, amelyeknek kulcsszerepe lesz a folyó mentén fekvő területek árvízvédelmének megerősítésében. A beruházás azt a célt szolgálja, hogy rendkívüli – átlagosan tíz-húsz évente bekövetkező – árhullámok idején a levonuló víz egy részét a tározókban tartsák vissza, amellyel jelentősen csökkenteni lehet a tetőzési szintet.
Az Országgyűlés 2004 májusában fogadta el a Vásárhelyi-tervről szóló törvényt. Ezután kezdődött meg a részletes hidrológiai és mérnöki tervek kidolgozása, a környezeti hatásvizsgálatok elvégzése, majd a hatósági és szakhatósági engedélyeztetés után a szükséges területek megvásárlása és kisajátítása. Az árapasztó tározóknál a földhasználók a föld értékével arányos – hatezer forint/aranykorona – egyszeri kártérítésben részesültek.
A többéves fejlesztési program tavaly vett lendületet: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium tájékoztatása szerint a 2005–2006-os időszakra összesen 22 kisebb-nagyobb beruházást ütemeztek be, amelyek megvalósítására az idén 18,5 milliárd forintot különítettek el. A tervezett árapasztó tározók közül elsőként a Cigánd–Tiszakarád és a Tiszasüly melletti műtárgy építése kezdődött el 2005-ben. Az előzetes számítások szerint a Vásárhelyi-terv összes beruházása után körülbelül egy méterrel kisebb lesz a Tisza tetőzési szintje. Ezen belül a mintegy 94 millió köbméter víz befogadására alkalmas cigándi víztározó 30, a 97 millió köbméter kapacitású tiszaroffi létesítmény pedig 25 centiméterrel csökkentheti a vízállást. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a Szamos-Kraszna közi, a hany– tiszasülyi, valamint a nagykunsági árapasztó tározó építésének előkészítése is, amelyeknél jövőre kezdődhet meg a kivitelezés.
Nagy szerepe van a hullámtéri rendezéseknek, valamint a gátépítési munkálatoknak is. Ez évben fél tucat helyen indulnak töltéserősítési fejlesztések, miközben a Lónyai-főcsatorna új torkolati műtárgya önmagában mintegy száz kilométer gát megépítését teszi szükségtelenné. Emellett a folyó nagyvízi medrének vízszállító képességi javítását szolgálja – többek között – a tivadari szűkület tereprendezése, a kisari partbiztosítás, valamint a Tiszanagyfalu–Rakamaz melletti Nagy-Morotva revitalizálása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.