BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fapadosok - Sármellék, Debrecen és Pécs még az idén új kiindulópont lehet

A tavalyinál is sokkal nagyobb forgalomra és még élesebb versenyre számíthatunk az idén a diszkont-légitársaságok piacán. Az új szereplő, az ír Ryanair Sármellék után akár Debrecenben is megjelenhet.

Egy hónap múlva (február 18-án) száll fel az ír Ryanair első gépe Sármellékről, s ezzel már minden nagyobb európai diszkont-légitársaság jelen lesz a magyar piacon. A repülőteret üzemeltető Cape Clear cég helyfoglalási részlege szerint legkorábban csak áprilisra vannak szabad helyek az ír társaság londoni járatára, és a vállalat még az idén várhatóan újabb célállomást is tervez, nagyon alacsony árakkal. Mivel az engedélyek már a zsebében vannak, akár Debrecenbe és Pécsre is közlekedhet, a hajdúsági légikikötő felújítása már befejeződött, a baranyaié márciusban várható.
Nem csupán a Ryanair, hanem versenytársai is arra kényszerülnek, hogy az éleződő versenyben ne kizárólag az árra összpontosítsanak. Mind fontosabb, hogy kevésbé felkapott városokba is elvigyék az utasokat, itteni vidéki repülőterekről is induljanak és kapcsolódó szolgáltatásokkal álljanak elő, miközben csökkentik működési költségeiket. Némelyikük tőzsdén szeretne pótlólagos forráshoz jutni mindehhez.
Tavasszal döntenek például a Budapestre is közlekedő Air Berlin tulajdonosai, hogy tőzsdére lép-e a cég, vagy más úton vonnak be pénzügyi befektetőket a finanszírozásba. Tanácsadóként a Morgan Stanley és a Commerzbank segít a Lufthansa után a második legnagyobbnak számító német légitársaságnak. A Handelsblatt értesülései szerint 700 millió eurós tőkebevonás szerepel a tervekben, a stratégia középpontjában a további dinamikus növekedés áll. A társaság tavaly 17 százalékkal bővülő, 1,23 milliárd eurós árbevételt ért el, miközben a szállított utasok száma 12,5 százalékkal, 13,5 millió főre nőtt.
A német vállalatnál nyilván alaposan tanulmányozzák az első tőzsdei fecske, a szlovák SkyEurope részvényeinek bevezetését. A magyar piacon erős pozíciókat szerzett cég papírjai tavaly ősszel jelentek meg Bécsben és Varsóban – nem túl nagy sikerrel. Christian Mandl vezérigazgató ennek ellenére optimista, hiszen a pénzügyi megerősödést segítette a 60 millió euró értékű tőkeemelés, amellyel, mint mondta: „Egyértelműen mi vagyunk Közép-Európa pénzügyileg legerősebb alacsony költségekkel üzemelő diszkont-légitársasága.”
A 2005 decemberével záruló 12 hónapos időszakban a SkyEurope közel 1,9 millió utast szállított, ez 94 százalékos növekedést jelent az elmúlt év azonos időszakának adataihoz viszonyítva. A járatok kihasználtsága 2,3 százalékkal növekedett, így 76,9 százalékos volt.
Hasonló babérokra tör és szintén magát tartja piacvezetőnek a részben magyar tulajdonú Wizz Air. A társaság is közel kétmillió utast szállított tavaly, növekedési üteme azonban saját adatai szerint jóval gyorsabb (223 százalék) volt, miközben 25 millió eurós tőkeinjekciót kapott. Ez ugyan elmarad a versenytársétól, de elegendőnek tartja a feszített ütem megtartásához. Váradi József vezérigazgató azt mondta: még jó ideig nem készülnek a tőzsdére, de kimehetnek a tőkepiacra, ha nem várt ütemű piaci expanzióra nyílik lehetőség. Váradi szerint a Wizz Air fajlagos költségei 30-40 százalékkal alacsonyabbak, mint a versenytársakéi.
A cég egyébként március végétől új járatokat indít Lengyelország és Nagy-Britannia között. Heti 3 alkalommal repül majd Varsóból és Gdanskból a skóciai Glasgow Prestwick repülőterére. Új járatok lesznek Wroclaw és Dortmund, Gdansk és Liverpool, Gdansk és Lübeck, valamint Zágráb és London, illetve Malmö–(Koppenhága)-Kaunas között. Nyártól Budapestről Rodoszra, Korfura és Krétára is eljuthatunk a céggel.
Hiába állítja azonban magáról a SkyEurope és a Wizz Air, hogy javul a tőkeereje, mindkettő messze elmarad a brit Easyjetétől és az ír Ryanairétől. Mindkét
szigetországi cég könnyedén megelőzheti őket hosszú távon. Ehhez azonban az kell, hogy gyorsan (1-2 év alatt) több bázisrepülőterük legyen Közép- és Kelet-Európában, illetve légi szempontból kevésbé jól ellátott üdülővárosokba vagy közigazgatási központokba juttassák el az utasaikat, miközben a nagy turisztikai szolgáltatókkal is átfogó szerződéseket kötnek. Az írek előbb-utóbb tovább mennek Romániába és Bulgáriába. A britek óvatosabbak, de a piacbővülésből nem akarnak kimaradni, ezért szintén további dinamikus növekedésre készülnek a térségben. Ezt megerősítette az OAG csoport hét elején közölt felmérése is. E szerint az idén – a tavalyi igen dinamikus bővülés után magasra szökött bázishoz képest is – Magyarországon 112 százalékkal növekszik a légi forgalom, főleg a diszkont-légitársaságoknak köszönhetően.
A német célpontoknál két ottani helyi cég, a nagyobb Air Berlin és a Germanwings vív csatát a közép-európai, így a magyar piacon. Előbbi kapacitásai növelését fontolgatja (52 gépe mellé 9 új érkezik három év alatt), ráadásul sok olyan járatot üzemeltet, amelyek nem érintik Németországot. A Spanyolországon belüli járatainak száma meghaladja a húszat. A Germanwings négyre emelte németországi bázisrepülőtereinek számát, noha Budapestről még mindig csak két városba közlekedik. Tavaly 60 százalékkal, 400 millió euróra növelte forgalmát, utasszáma a 2004-eshez képest 57 százalékkal volt több, és meghaladta az 5,5 milliót. Ez évben 7,5 milliós a terv. Gyorsan nőtt a flottája, tavaly már 22 gép közlekedett, 2008-ig további 13 jármű áll forgalomba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.