Csak a gazdasági minisztériummal folytatott pénteki tárgyalás után ismerte el először pénzügyi nehézségeit a Székely Péter vezette Transelektro csoport. A kiadott közlemény szerint külső okok – erős forint, magas kamatlábak és alapanyagárak, követelésbehajtási nehézségek, tőkehiány – mellett a csoport vezetési hiányosságai is hozzájárultak a helyzet kialakulásához. Ugyanakkor az is kiderült: a holding követelései nagyjából fedezik a szállítói tartozásokat.
Úgy tudni, a Transelektro körülbelül ötmilliárd forinttal tartozik a beszállítóinak, de ez még csak részben esedékes. Ugyanez igaz a követelésekre is, amelyek közül kiemelendő az a 800 millió forint, amellyel a pécsi erőmű tartozik a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Rt.-nek (TEK) egy hónapok óta működő beruházás után. Részben alighanem ezzel magyarázható, hogy december eleji értesüléseink szerint a TEK ellen egy – vélhetőleg külföldi – megbízója már felszámolási eljárást is kezdeményezett, ám a cég azóta rendezte a számláját. Nem sokkal később viszont a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) került hasonló bajba.
Közben egyre romlottak a csoport hitelhez jutási lehetőségei, pedig friss pénzre a növekedés finanszírozásához is égető szükség lenne: a Ganz Transelektro Villamossági Rt.-nek (GTV) például komoly közel-keleti és indonéziai megbízásai vannak, erősít Nyugat-Európában, visszatérőben van az orosz piacra is. Saját forrás azonban aligha van, hiszen Jaczkó László, a cég vezérigazgatója ősszel részben az akkor meghirdetett megújulási programjától várta, hogy a következő években ismét nyereségesek lesznek.
Alighanem a két Ganz-cégen múlhat a csoport jövője, hiszen azok vezetésében már november óta ott van Székely Péter idősebb fia is. A Népszabadság pedig úgy tudja: a csoport 50 milliárd forintos adósságot görget.
„A gazdasági tárca mindenképpen segítene a Transelektrónak, de ez hosszabb folyamat” – mondta Ábrahám Gergely, a gazdasági minisztérium szóvivője. Kóka János miniszter e héten várja a csoport tulajdonosaitól az újjászervezési és finanszírozási terv elkészítését, s közben megvizsgálják, milyen beavatkozást engednek meg az uniós versenyszabályok. Fontos szempont, hogy a GTV-ben 42 százalékban tulajdonos Magyar Fejlesztési Bank (MFB), azaz a magyar állam is.
„Az MFB egyetlen célja saját üzleti érdekeinek érvényesítése” – húzta alá a pénzintézet kommunikációs igazgatója, Őry Kovács Katalin. Szerinte a GTV-t viszonylag kevéssé érintik a holding nehézségei, és likviditási gondjai is kisebbek. Úgy véli, az MFB biztonságban érzi érdekeltségét, miközben más forrásból úgy értesültünk, hogy a hitelintézet válságosnak tekinti az egész Transelektro csoport helyzetét. A kommunikációs igazgató kiemelte: az MFB a szabályok szerint nem szerezhet többséget a cégben, azaz nem dobhat mentőövet komolyabb tőkeemeléssel. Igaz, állítólag Székely Péter sem mondana le többségi érdekeltségéről.
A csoporton belül egyébként néhány hónapja már változások kezdődtek. A vezetői személycserék során több kulcspozíciót is Székely Péter fiai, Balázs és Gábor vettek át. Sokak szerint azonban ennek sokkal inkább dinasztiaépítési, nem pedig szakmai okai és céljai voltak. Ezt látszik alátámasztani, hogy a holdingszervezet sem egyszerűsödött, sőt, a GTK három divízióra bomlott, s két hónapja egy korábban nem létező igazgatóság vezeti. Alighanem sokat javítana a helyzeten, ha eladnák a jelenleg Budapesten 14 hektárnyi beépíthető területet birtokló Transelektro Ingatlancsoport meglévő ingatlanait, s felhagynának a kockázatos ingatlanfejlesztésekkel is. Szili Balázs, a Transelektro Vagyonkezelő Kft. marketing- és értékesítési igazgatója azonban kifejtette: a budapesti ingatlanfejlesztéseknek megfelelő önálló banki projektfinanszírozása van, s az állandó partner Erste Bankkal problémamentes az együttműködés.
A Stadler pillanatnyilag úgy számol, hogy a GTK teljesíteni tudja a motorvonatgyártásban rá háruló feladatokat. Ugyanakkor a svájci cég kész arra, hogy szükség esetén más alvállalkozóval dolgozzon – húzta alá Dunai Zoltán, a csoport magyar érdekeltségének ügyvezetője. Tájékoztatása szerint korábban is volt rá példa, hogy a vonatgyártó végül nem az eredetileg tervezett partnerrel teljesítette szerződéses kötelezettségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.