BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kocsmában isszuk meg a szesz felét

Egy év alatt körülbelül 75 milliárd forintnyi égetett szeszes italt értékesítettek a hazai vendéglátóhelyek – állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat 2004. december–2005. novem-ber közti időszakra vonatkozó vizsgálata. E szerint a mennyiség 5, a bevétel 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
A bolti kiskereskedelemben az égetett szeszes italok több mint 60 milliárdos forgalma értékben 2, mennyiségben pedig 6 százalékkal nőtt 2004. december–2005. november közt. Mennyiségben a pálinka/pálinka jellegű ital vezet (19 százalék), majd a brandy (18), a vodka (14), a vermut (13), a likőr (12), a bitter (11), a whisky (7), a rum (6) és a gin következik egy százaléknál kisebb részesedéssel. A legnagyobb növekedést a bitternél, a whiskynél és a vodkánál, csökkenést pedig a likőrnél és a vermutnál mérték a piackutatók az előző évhez képest. A brandy, a likőr, a pálinka és a rum egy literre jutó bolti átlagára nőtt, a bitteré, a giné és a whiskyé pedig csökkent.
A lakóhely közeli, 400 négyzetméteresnél kisebb boltok a teljes mennyiség 51 százalékát adták el, míg korábban e bolttípus részesedése még 54 százalékos volt.
Figyelemre méltó a kereskedelmi márkás termékek – menynyiségben mért – piaci részesedésének növekedése: tavaly október–novemberben már 15 százaléknál tartott az egy évvel korábbi 11 százalékkal szemben.
A vendéglátóhelyek eladásaiból mennyiségben is, értékben is a pálinkára/pálinka jellegű italra jut a legnagyobb rész: 33, illetve 27 százalék az egyaránt 10 százalékot meghaladó aránnyal szereplő keserű és a vodka előtt. Mennyiségi sorrendben a brandy, a likőr, a rum, a vermut, a whisky és a gin következik. Az égetett szeszes italok 47 százaléka a kocsmákban fogy, miután ez a vendéglátóhely-típus a legelterjedtebb Magyarországon. Utánuk azok az italfogyasztó helyek következnek, ahol étkezni is lehet, ezeket pedig az éttermek követik közel azonos aránnyal. A szórakozóhelyekre 5, a szálláshelyekre pedig 4 százalék jut. Az előző időszakhoz képest a szórakozóhelyek és ételt is kínáló italt forgalmazó egységek pozíciója valamelyest javult. Az egy literre jutó átlagárak majdnem minden szegmensben növekedtek 2005 végén, az előző év hasonló időszakához képest. Egyetlen kivétel a whisky, amelynél egyszázalékos csökkenést regisztráltak a piackutatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.