BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Széles már visszavette az Ikarust

Már egy hete aláírták azt a szerződést, amelyben Széles Gábor viszszavásárolhatja a Fiat-Iveco csoporthoz tartozó Irisbustól a székesfehérvári Ikarusbus Rt.-t – tudta meg a Világgazdaság. Az egykor a szintén a Széles-birodalomhoz tartozó mátyásföldi Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. ugyanakkor az Irisbus tulajdonában marad. A vételár kifizetésére a második negyedévben kerül sor.

A most megvalósulni látszó üzlettel Széles Gábor ismét a teljes, ipari vágánnyal is ellátott székesfehérvári telephely tulajdonosa lehet, amely logisztikai szempontból igen értékes. Az Ikarus Rt.-nek ugyanis a városban nagy telephelye van, ezen belül áll az a gyáregység, amelyet annak idején megvásárolt az Irisbus.

Még 1999. december 15-én írták alá azt a szerződést, amelynek alapján az Ikarus az Irisbus csoporthoz csatlakozott Ikarusbus Rt. néven, s 2002. január elseje óta a társaság 95 százaléka van az Irisbus tulajdonában. Ezt követően már csak öt százalék maradt az egykori magyar főtulajdonosnál, az Ikarus Rt.-nél, amely a termelés 2003. februári leállításáig az Ikarusbus alkatrész-beszállítója volt. A székesfehérvári Ikarusbus-gyár bezárását az Irisbus a magyarországi kereslet folyamatos hanyatlása mellett azzal indokolta, hogy nem sikerült újraindítani az orosz exportot.

Széles Gábor 2002 vége óta próbálja visszavásárolni a céget, amiért – két évvel ezelőtti nyilatkozata szerint – több millió dollárt ígért. Miután sokáig nem kapott választ ajánlatára, 2003 novemberében bejelentette, hogy két újonnan fejlesztett járművel Kőbányán kezdi meg az autóbuszgyártást a Műszertechnika Holding Rt. frissen alapított leányvállalata, a Hungarian Bus Kft.

Az eredeti tervek szerint a következő évben legyártandó több száz autóbusz jelentős részét exportálni kívánták. A technológiai hátteret a szegedi, szeghalmi, mátyásföldi és székesfehérvári Ikarus-leányvállalat, valamint mintegy 30 korábbi Ikarus-beszállító biztosította volna a gyárnak. Minderről azonban azóta sincs hír, de lapértesülés szerint nyáron bezárták az Ikarus Alkatrészgyártó Kft. szegedi üzemét és a szeghalmi Ikarus-Főnix Kft. telephelyét is megvette egy vállalkozás.

A magyar piacon az elmúlt három évben igen kevés autóbusz kelt el. A másik két hazai gyártó, a NABI Rt. és a Kravtex Kft. együttesen is csak 117 járművet tudott itthon eladni a legjobb évben, 2004-ben. A piac ugyanakkor már régóta várt egy központosított közbeszerzési pályázatra. Novemberben mintegy 9 milliárd forintos támogatást kaptak a Volán-társaságok járműállományuk felújítására, s a január 23-án lezáruló pályázat három különböző kategóriában összesen mintegy 250 járműre szól.

A győri Kravtex Kft. nagy reményeket fűz a három frissen fejlesztett modelljükhöz, különösen a 12 méteres elővárosi buszhoz – mondta lapunknak a társaság ügyvezető igazgatója, Krankovics István. Az 500 embernek munkát adó Kravtex-Kühne csoport már meg is kezdte a járművek legyártását, ezekhez a motorokat az Iveco, a váltót az egri ZF, illetve a szentgotthárdi GM Powertrain Magyarország Allison üzeme szállítja. Mivel a Rába már nem tudott megfelelő futóművet szállítani, azok Csehországból, míg a részegységek a csoport mosonmagyaróvári Kühne üzeméből származnak

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.