Átalakulóban az orosz légipiac
Erőteljesen, évente 7-8 százalékkal bővül Oroszország légiforgalmi piaca, ugyanakkor számos regionális légitársaság szűnik meg. Tíz-tizenöt éven belül már csak öt nagy légifuvarozó lesz Oroszországban – jósolta a Delta Airlines Moszkvában lévő képviselője, Hans Wicks egy légiforgalmi konferencián. Az új helyzetben az Aeroflot a belföldi forgalomban is az élre akar törni: több mint 2,5 milliárd dollárért vásárol Boeing repülőgépeket. Az állami kézben lévő orosz légitársaság már márciusban aláírhatja a szerződést, orosz lapok szerint az eredetileg tervezett 22 helyett 28 gépet vásárol. A flottája megújításán dolgozó Aeroflot 2009-től állítaná üzembe az új Boeingeket. Az 1923-ban létrehozott Aeroflot valamikor a világ legnagyobb légitársasága volt: évente több mint százmillió utast szállított. A Szovjetunió felbomlása után helyén 400 kis légitársaság jött létre, ezek jó része nem volt életképes, mert nem volt tőkéjük a korszerűsítéshez. 1991 óta több mint ezer repülőteret zártak be, ez különösen a sarkkörön túli és a szibériai városokat érintette érzékenyen.
Oroszországban az európai és a globális tendenciákhoz hasonlóan a különböző regionális tömörülések felé tolódik el a piac, ezek közül a Malévre is pályázó AiRUnioné lehet a fő szerep. Ez az öt céget magában foglaló csoportosulás még ebben a fél évben egységes vállalattá alakul. Flottája korszerűsítését már megkezdte, épp a minap jelentette be, hogy a tavaly megrendelt 11 arab Boeing 737-esből a hónap közepén megérkezett az első, és további öt még az idén leszáll Krasznojarszkban, a szövetség vezető tagja, a KrasAir főhadiszállásán. A Boeing 737-es repülőgépek a moszkvai Domogyedovo repülőtérről Szamarába, Omszkba, Tomszkba és délkelet-ázsiai országokba közlekednek.
A tavaly több mint négymillió utast szállító AiRUnion most öt légitársaságot foglal magában: a KrasAirt, a Domodedovo Airlinest, a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest. A szövetségnek négy regionális központja van: Moszkva, Szamara, Krasznojarszk és Omszk. Az AirUnion flottája több mint száz repülőgépből áll, a megkezdett modernizációs folyamat következményeképpen ennek negyede modern nyugati gyártmányú. A szövetség 2005-ös árbevétele előreláthatólag 850-900 millió dollár körül alakul – mondta Borisz Abramovics, a szövetség elnöke.
Az orosz légitársaságok legnagyobb problémája, hogy a régi, korszerűtlen Tupoljev és Iljusin gépeket egyre kevesebb nyugat-európai repülőtér fogadja. A flotta elöregedése és a modern repülőterek hiánya fékezi az orosz légipiac bővülését, ugyanakkor az állam magas vámokkal védi a hazai repülőgépipart a nyugati konkurenciától. A kormány adókkal is nehezíti a külföldiek megjelenését, mert még az áthaladást sem engedélyezi ingyen, ráadásul egy tavaly őszi bejelentés szerint Oroszország 2013-ig biztosan nem törli el ezt az adót. Ennek eltörlésére az EU szólította fel Moszkvát, kifogásolva, hogy a befolyt összeget közvetlenül az Aeroflot kapja: csak az európai légitársaságoktól évente mintegy 250 millió eurót. Brüsszel a kérdést az orosz WTO-tagságról folyó tárgyalásokhoz kapcsolná, Moszkva azonban ezt elutasítja. (MN)


