BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átalakulóban az orosz légipiac

Erőteljesen, évente 7-8 százalékkal bővül Oroszország légiforgalmi piaca, ugyanakkor számos regionális légitársaság szűnik meg. Tíz-tizenöt éven belül már csak öt nagy légifuvarozó lesz Oroszországban – jósolta a Delta Airlines Moszkvában lévő képviselője, Hans Wicks egy légiforgalmi konferencián. Az új helyzetben az Aeroflot a belföldi forgalomban is az élre akar törni: több mint 2,5 milliárd dollárért vásárol Boeing repülőgépeket. Az állami kézben lévő orosz légitársaság már márciusban aláírhatja a szerződést, orosz lapok szerint az eredetileg tervezett 22 helyett 28 gépet vásárol. A flottája megújításán dolgozó Aeroflot 2009-től állítaná üzembe az új Boeingeket. Az 1923-ban létrehozott Aeroflot valamikor a világ legnagyobb légitársasága volt: évente több mint százmillió utast szállított. A Szovjetunió felbomlása után helyén 400 kis légitársaság jött létre, ezek jó része nem volt életképes, mert nem volt tőkéjük a korszerűsítéshez. 1991 óta több mint ezer repülőteret zártak be, ez különösen a sarkkörön túli és a szibériai városokat érintette érzékenyen.

Oroszországban az európai és a globális tendenciákhoz hasonlóan a különböző regionális tömörülések felé tolódik el a piac, ezek közül a Malévre is pályázó AiRUnioné lehet a fő szerep. Ez az öt céget magában foglaló csoportosulás még ebben a fél évben egységes vállalattá alakul. Flottája korszerűsítését már megkezdte, épp a minap jelentette be, hogy a tavaly megrendelt 11 arab Boeing 737-esből a hónap közepén megérkezett az első, és további öt még az idén leszáll Krasznojarszkban, a szövetség vezető tagja, a KrasAir főhadiszállásán. A Boeing 737-es repülőgépek a moszkvai Domogyedovo repülőtérről Szamarába, Omszkba, Tomszkba és délkelet-ázsiai országokba közlekednek.

A tavaly több mint négymillió utast szállító AiRUnion most öt légitársaságot foglal magában: a KrasAirt, a Domodedovo Airlinest, a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest. A szövetségnek négy regionális központja van: Moszkva, Szamara, Krasznojarszk és Omszk. Az AirUnion flottája több mint száz repülőgépből áll, a megkezdett modernizációs folyamat következményeképpen ennek negyede modern nyugati gyártmányú. A szövetség 2005-ös árbevétele előreláthatólag 850-900 millió dollár körül alakul – mondta Borisz Abramovics, a szövetség elnöke.

Az orosz légitársaságok legnagyobb problémája, hogy a régi, korszerűtlen Tupoljev és Iljusin gépeket egyre kevesebb nyugat-európai repülőtér fogadja. A flotta elöregedése és a modern repülőterek hiánya fékezi az orosz légipiac bővülését, ugyanakkor az állam magas vámokkal védi a hazai repülőgépipart a nyugati konkurenciától. A kormány adókkal is nehezíti a külföldiek megjelenését, mert még az áthaladást sem engedélyezi ingyen, ráadásul egy tavaly őszi bejelentés szerint Oroszország 2013-ig biztosan nem törli el ezt az adót. Ennek eltörlésére az EU szólította fel Moszkvát, kifogásolva, hogy a befolyt összeget közvetlenül az Aeroflot kapja: csak az európai légitársaságoktól évente mintegy 250 millió eurót. Brüsszel a kérdést az orosz WTO-tagságról folyó tárgyalásokhoz kapcsolná, Moszkva azonban ezt elutasítja. (MN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.