A Transelektro Management Kft.-ben szerzett 48 százalékos tulajdonhányadán keresztül a Vegyépszer Rt. közvetve tulajdonossá vált a Transelektro csoport összes cégében is. A tulajdoni hányad megvásárlásának gondolata akkor merült fel, amikor ismertté vált, hogy a hitelezők konzorciuma vette kézbe a csoport pénzügyeit. Közösen bízták meg a német Roland Berger tanácsadó céget, hogy készítse el a csoport reorganizációs tervét. „A biztonság érzését adja, hogy a bankkonzorcium azzal a kikötéssel vállalta a munkát, hogy a csoportnak egy alapos átvilágításon, gazdálkodásának komoly elemzésen kell átesnie” – emelte ki lapunknak Timár Gyula, Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója. A tanulmány elkészítése 30-45 napot vesz igénybe, ezt követően válik láthatóvá, hogy milyen tőkejuttatás, hitelfelvétel és -fedezet mellett újítható meg a vállalatcsoport.
A Vegyépszer első embere hangsúlyozta: a tulajdonosoknak és a bankoknak is az a célja, hogy a csoport egyben maradjon. A Vegyépszer a csoport reorganizációs folyamatába kíván bekapcsolódni, nem pedig a feldarabolásába. Tőkebevonásra persze szükség lehet, és az sem kizárt, hogy a veszteségesen termelő tevékenységektől meg kell válni. (Információink szerint már folynak is tárgyalások az egyik erőművi berendezéseket gyártó üzem bérbe-, illetve eladásáról.)
A 48 százalékos tulajdoni hányad árát Timár Gyula üzleti okokra hivatkozva nem közölte. Cége mellett az eddigi többségi tulajdonos Székely Péternek ma 33,4 százaléka maradt a Transelektro Management Kft.-ben, az ingatlanpiacon aktív Resonator Kft.-nek és a Közgép Rt.-nek pedig 9,3-9,3.
„A Resonator Kft. később tőkeemeléssel vagy más módon a mostaninál nagyobb tulajdonhányadot szeretne megszerezni a Transelektróból, most ennyire nyílt lehetőség” – válaszolt lapunknak Szabó András, a társaság ügyvezetője. Ugyanakkor úgy látja, cégének a viszonylag kis hányad megvásárlásán keresztül is módja lesz bekerülni a Transelektro piacaira, amelyek részben hasonlóak a Resonatoréihoz, s a kft. jobban ki tudja majd használni meglévő kapacitásait is. Szabó András a cégénél felhalmozódott szakmai tapasztalat mellett kiemelte a kedvező gyártólehetőségeket is: a kft.-hez tartozik például az ország második legnagyobb acélöntödéje, az orosházi Alföldi Kohászat Gépipari Vállalat. A cégnek több hosszú távú gépalkatrész-szállítási szerződése van, például a Bombardier-vel. Fék- és ütközőrendszerei, vasútialváz-öntvényei vélhetőleg megfelelnének a FLIRT motorvonatokban is. A cég hegesztő- és szerelőipari kapacitásait is jobban kihasználhatja majd a Transelektro résztulajdonosaként.
Ismert, hogy a MÁV motorvonat-pályázatát a FLIRT-öket szállító svájci Stadler nyerte. Utóbbi megállapodott a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-vel (GTK), hogy az beszállításokkal részt vesz a feladat teljesítésében. Ám Transelektro csoport anyagi nehézségei kapcsán felmerült, hogy a GTK esetleg nem tudja majd teljesíteni ezen kötelezettségét. A Stadler rögtön jelezte vételi szándékát a GTK nehézjármű-üzletágára. Így mindenképpen biztosítva lenne a magyarországi beszállítás. Információink szerint más – egyelőre nyilatkozni nem kívánó – külföldi társaság is szemet vetett a GTK-re, amelyben most közvetve egy másik, hasonló profilú cég vált tulajdonossá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.