BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vegyépszer a Transelektróban

A Vegyépszer Rt. 48 százalékot szerzett a Transelektro csoportot tulajdonló Transelektro Management Rt.-ben. Tímár Gyula elnök-vezérigazgató lapunknak hangsúlyozta: a tulajdonosok és a hitelező bankok egyben kívánják tartani a Transelektro csoportot.

A Transelektro Management Kft.-ben szerzett 48 százalékos tulajdonhányadán keresztül a Vegyépszer Rt. közvetve tulajdonossá vált a Transelektro csoport összes cégében is. A tulajdoni hányad megvásárlásának gondolata akkor merült fel, amikor ismertté vált, hogy a hitelezők konzorciuma vette kézbe a csoport pénzügyeit. Közösen bízták meg a német Roland Berger tanácsadó céget, hogy készítse el a csoport reorganizációs tervét. „A biztonság érzését adja, hogy a bankkonzorcium azzal a kikötéssel vállalta a munkát, hogy a csoportnak egy alapos átvilágításon, gazdálkodásának komoly elemzésen kell átesnie” – emelte ki lapunknak Timár Gyula, Vegyépszer Rt. elnök-vezérigazgatója. A tanulmány elkészítése 30-45 napot vesz igénybe, ezt követően válik láthatóvá, hogy milyen tőkejuttatás, hitelfelvétel és -fedezet mellett újítható meg a vállalatcsoport.

A Vegyépszer első embere hangsúlyozta: a tulajdonosoknak és a bankoknak is az a célja, hogy a csoport egyben maradjon. A Vegyépszer a csoport reorganizációs folyamatába kíván bekapcsolódni, nem pedig a feldarabolásába. Tőkebevonásra persze szükség lehet, és az sem kizárt, hogy a veszteségesen termelő tevékenységektől meg kell válni. (Információink szerint már folynak is tárgyalások az egyik erőművi berendezéseket gyártó üzem bérbe-, illetve eladásáról.)

A 48 százalékos tulajdoni hányad árát Timár Gyula üzleti okokra hivatkozva nem közölte. Cége mellett az eddigi többségi tulajdonos Székely Péternek ma 33,4 százaléka maradt a Transelektro Management Kft.-ben, az ingatlanpiacon aktív Resonator Kft.-nek és a Közgép Rt.-nek pedig 9,3-9,3.

„A Resonator Kft. később tőkeemeléssel vagy más módon a mostaninál nagyobb tulajdonhányadot szeretne megszerezni a Transelektróból, most ennyire nyílt lehetőség” – válaszolt lapunknak Szabó András, a társaság ügyvezetője. Ugyanakkor úgy látja, cégének a viszonylag kis hányad megvásárlásán keresztül is módja lesz bekerülni a Transelektro piacaira, amelyek részben hasonlóak a Resonatoréihoz, s a kft. jobban ki tudja majd használni meglévő kapacitásait is. Szabó András a cégénél felhalmozódott szakmai tapasztalat mellett kiemelte a kedvező gyártólehetőségeket is: a kft.-hez tartozik például az ország második legnagyobb acélöntödéje, az orosházi Alföldi Kohászat Gépipari Vállalat. A cégnek több hosszú távú gépalkatrész-szállítási szerződése van, például a Bombardier-vel. Fék- és ütközőrendszerei, vasútialváz-öntvényei vélhetőleg megfelelnének a FLIRT motorvonatokban is. A cég hegesztő- és szerelőipari kapacitásait is jobban kihasználhatja majd a Transelektro résztulajdonosaként.

Ismert, hogy a MÁV motorvonat-pályázatát a FLIRT-öket szállító svájci Stadler nyerte. Utóbbi megállapodott a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-vel (GTK), hogy az beszállításokkal részt vesz a feladat teljesítésében. Ám Transelektro csoport anyagi nehézségei kapcsán felmerült, hogy a GTK esetleg nem tudja majd teljesíteni ezen kötelezettségét. A Stadler rögtön jelezte vételi szándékát a GTK nehézjármű-üzletágára. Így mindenképpen biztosítva lenne a magyarországi beszállítás. Információink szerint más – egyelőre nyilatkozni nem kívánó – külföldi társaság is szemet vetett a GTK-re, amelyben most közvetve egy másik, hasonló profilú cég vált tulajdonossá.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.