BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erős Delta-kihívás a Malévnak

Légi közlekedés. Holnap visszatér a magyar piacra a harmadik számú amerikai légitársaság, a Delta Air Lines. A 90-es években még a Malévvel közösen üzemeltetett járatot Budapest és New York között, de azt a nem megfelelő mutatók és más okok miatt felmondta. Kedden este azonban ismét leszáll Ferihegyen – erős kihívást jelentve a magyar légitársaságnak, amely két kisebb repülőgépet közlekedtet a két nagyváros között.

A Delta Boeing–767-300-as típusú gépei eleinte hetente ötször, öt perccel a Malév-gép előtt indulnak a tengerentúlra, később ez a sűrűség növelhető – mondta Farkasdy Zoltán, a budapesti iroda vezetője. A töltést elsősorban az amerikai hálózattól várják, de a budapesti irodavezető szerint kedvező bevezető áraik (a legolcsóbb jegy 59 ezer forint) és a versenytársaknál több (170) továbbutazási lehetőség egyre több magyar utast, illetve magyarországi foglalást eredményez.

A Deltánál kialakult gyakorlat szerint az ekkora tengerentúli járatokon közlekedő gépeken a 214-ből 38 az üzleti utasoknak kialakított hely. Farkasdy Zoltán szerint a járat várhatóan a 75 százalékos telítettségtől kezdődően lesz nyereséges. „Nem feltétlenül a Malévtól veszünk el utasokat, inkább arról van szó, hogy a növekvő amerikai tortából részesedünk mi is” – fűzte hozzá. Érdeklődésünkre, miszerint a Ferihegyi repülőtér üzemeltetője adott-e kedvezményt az új járatnyitásra, mint egyébként szokott, azt felelte: az első évben elfogadott ötven százalék akkor lehetne esedékes, ha nem visszatérő cégről és célállomásról, hanem vadonatújról lenne szó.

A Delta természetesen szeretné kihasználni a SkyTeam-tagságból eredő előnyöket, tehát a globális légiszövetségben együttműködő összes partner légitársasággal azon munkálkodik, hogy közvetve azok is segítsék az új járatokat. A napokban közölték: a Delta és a szintén tag Aeroméxico vállalatot hozott létre a külső megrendelők előtt is nyitott repülőgép-karbantartási kapacitás kihasználására.

A Malév részben az Ameri-can Airlinesszal, a legnagyobb észak-amerikai légivállalattal a közelmúltban kötött kereskedelmi egyezménytől várja a térségbe irányuló forgalmának javulását, illetve azt, hogy még több átszálló utast fogadhat Ferihegyen. A Malév hosszú távú járatai – az idei terv alapján – már nyereséggel üzemelhetnek, a légitársaság új tengerentúli útvonalakat és a meglevő Boeing–767-eseknél nagyobb gép bérlését tervezi, a négy Bombardier értékesítésével pedig a cég adósságállománya csökkenhet közel tízmilliárd forinttal – nyilatkozta Gönci János, a Malév vezérigazgatója.

A vezérigazgató elmondta, hogy a helykihasználtság az egy évvel korábbihoz képest az észak-atlanti járatokon átlag három százalékkal nőtt. „A Delta ugyan új versenytárs, ám az eddigi foglalási adatok május-júniusra a tavalyihoz hasonló utasforgalmat vetítenek előre, vagyis úgy tűnik, a konkurens nem visz el utasokat a magyar légitársaság New York-i járatáról” – fűzte hozzá. MN

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.