Több mint hatmilliárd dolláros (1236 milliárd forint) kárt szenvedtek el a hollywoodi stúdiók a filmkalózkodás miatt 2005-ben – jelentette be a Motion Pictures Association of America (MPAA). A szervezet most közzétett legfrissebb tanulmánya szerint csak az Egyesült Államokban 1,3 milliárdos forgalomkiesést okozott a kalózkodás, míg a 4,8 milliárdos kár fele Európában keletkezik. A legnagyobb kiesés (2,3 milliárd dollár) az illegális internetes le- és feltöltéseknek köszönhető, de jelentős károkat okoznak a kalózmásolatok is.
A földrajzi megoszlást tekintve a legveszélyeztetettebb terület Kína, Nagy-Britannia, Brazília, Mexikó, valamint Francia-, Spanyol-, Orosz- és Olaszország. A tanulmányban az MPAA Magyarországra is felhívja a figyelmet, ahol észrevételeik szerint főleg a főiskolai és egyetemi hallgatók járulnak hozzá az illegális letöltésekkel és a filmek cserélgetéseivel a károk növekedéséhez. Ebből a szempontból hazánk mellett az amerikai és koreai diákokat említi még meg a tanulmány. A filmtolvajok többsége az MPAA szerint a 16–24 év közötti férfiak közül kerül ki.
A kalózkodás egyre drasztikusabb méreteket ölt Magyarországon is. Az Audiovizuális Művek Szerzői Jogait Védő Közcélú Alapítvány (ASVA) nemrég publikált hivatalos felmérése szerint az elmúlt évben a filmes iparág mintegy hatmilliárd forint forgalomtól esett el az illegális filmterjesztés miatt. Ez az összeg a filmipar nettó 29 milliárd forintosra becsült forgalmának 20 százalékát teszi ki.
Az International Intellectual Property Alliance 2005-ös kiadványa még nagyobb kárösszeget rögzít: szerintük a filmipar kereskedelmi szinten a magyarországi kalózkodás következtében 102 millió dollár veszteséget könyvelhet el, pedig ez a szám csak az amerikai filmeket tartalmazza. A helyzet súlyosságát jelzi az is, hogy az ASVA szerint Magyarországon tízből kilenc letöltés már illegális, illetve tíz DVD-ből hét nem eredeti. A rendőrség az eseteknek mindössze a 10-15 százalékát deríti fel. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.