Miközben otthon, Oroszországban igyekszik elsimítani a cégcsoport körüli ügyeket, egyre aktívabban készíti elő nyugat-európai színre lépését Borisz Abramovics, az öt orosz légitársaságot tömörítő AiRUnion vezetője. Német cég javítja a repülőgépeket, osztrák építi az oroszországi repülőtereket, és egy nemzetközi konzorcium adja a tanácsokat az esetleges cégfelvásárlásokhoz, továbbá újabb pénzügyi vállalat is a célkeresztbe került.
Budapesten keresztül utazott a múlt hét végén Nyugat-Európába Borisz Abramovics, hogy újabb ágazati és pénzügyi partnerekkel egyeztessen a csoportosulás piacra lépéséről – közölte lapunkkal Leonov Péter, az Abramovics kisebbségi tulajdonában lévő és a Malév megvételére készülő AirBridge Rt. egyik vezetője. Mint elmondta: ugyan a cégvezetés gyakorlatilag lecsupaszította a Malévet, ők még mindig érdeklődnek iránta, bár az ár „bizonyosan más lesz”, mint az egyes üzletágak eladása vagy kiszervezése előtt lehetett volna. Más forrásból úgy értesültünk, hogy a Malév időközben több mint egymilliárd forintért eladta sportcentrumát is. Ilyen helyzetben az AiRUnion más légitársaságokat is kénytelen vizsgálni, köztük a cseh CSA-t – erősítette meg Leonov Péter.
Tájékoztatása szerint az AiRUnionról szóló elnöki rendelet jóváhagyási eljárása jól halad, befejezése még a nyáron várható, s akkor már egységes új vállalat lehet az öt céget tömörítő csoportosulás, amely a második helyre ugorhat az orosz légipiacon.
Az AiRUnion szövetség öt légitársaságot foglal magában: a KrasAir Airlinest, a Domodedovo Airlinest, a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest. A szövetségnek négy regionális központja van: Moszkva, Szamara, Krasznojarszk és Omszk. Az AiRUnion flottája több mint száz repülőgépből áll. A Szovjetunió felbomlása után 400 kisebb-nagyobb légitársaság lépett a piacra; számuk mára egyharmaddal csökkent, az államnak 188-ban van részesedése. Az öt meghatározó cég: Aeroflot, Sibaviatrans, Pulkovo Airlines, UTair, KrasAir.
Addig is, amíg megszületik a rendelet, a nyugati kapcsolatok továbbépítése a cél az AiRUnionnál. Ennek jegyében a szövetség több mint száz légi járművéből a Boeing–737-esek karbantartását a német Lufthansa Technikre (LT) bízta. Az LT vezető szerepet játszik Oroszország és FÁK országai nyugati gyártmányú légiflottáinak szervizelésében. A megállapodás 2013-ig teljes körű karbantartást biztosít az AiRUnion Boeingjei számára. A szövetség négy Boeing gépet üzemeltet: egy 737-es gépen kívül még három Boeing–767-es teljesít szolgálatot.
„Tavaly 11 Boeing–737-est rendeltünk, amelyekből a nyár végéig tíz érkezik. Az LT mellett szólt egyebek között az is, hogy gépeinket több helyszínen, így akár Magyarországon is képes kiszolgálni” – tette hozzá lapunknak Abramovics.
Lehet még egy német partnere az orosz tömörülésnek, ez pedig a Lufthansa légitársaság, amely folyamatosan az általa vezetett Star Alliance globális csoportosulásba csábítja az AiRUniont. Wolfgang Mayerhuber Lufthansa-vezér a közelmúltban levélben tudatta German Gref orosz gazdasági miniszterrel ezt a szándékot. A Lufthansa szinte minden együttműködést beszüntetett az Aeroflottal, amely a SkyTeam-hez csatlakozott áprilisban. Az AiRUnion még nem mondott igent a Lufthansának, hiszen ha megveszi a Malévet, akkor a versenytárs OneWorld szövetséggel kerül szorosabb kapcsolatba.
Abramovics megerősítette, hogy infrastrukturális fronton is folytatja az építkezést. A budapesti AirBridge Rt. tárgyalásokat kezdett az osztrák Strabaggal orosz repülőtér-fejlesztési projektekről. Beszámolója szerint konzorciumot hoznak létre, amely finanszírozási ajánlatot, terveket készítene Krasznojarszk, Ulan-Ude és Szamara repülőterének fejlesztésére, kivitelezné a terveket, és üzemeltetné a repülőtereket. Nyitva hagynák a lehetőséget további projektek megvalósítására és stratégiai konzorciális partnerek bevonására.
„Célunk, hogy helyi orosz partnereinkkel dinamikusan fejlődő régiókban bukkanjunk fel, tovább bővítve jelentős moszkvai és szentpétervári jelenlétünket” – tette hozzá Roland Jurecka, a Strabag igazgatóságának tagja. A felek memorandumot írtak alá Bécsben az EPIC székházában. Az EPIC, amely bécsi központú befektetési és tanácsadó vállalat, a továbbiakban jelentős támogatást nyújt a tervezett projektek megvalósításához. Bár az Aeroflot eredetileg le akarta nyelni az AiRUniont vezető KrasAirt is, egyelőre mérsékelte az étvágyát. Valerij Okulov vezérigazgató jelezte: beéri a Dalavia, a Vladivostokavia és néhány más kisebb légitársaság állami pakettjeinek kivásárlásával.
Az egyeztetés közepette az orosz vagyonügynökség egy 1,5 milliárd rubeles, szabálytalannak vélt kötvénykibocsátás miatt pert indított a KrasAir ellen, s ez megnyithatja az utat az Abramovics-érdekeltségek ellehetetlenítése felé. Nyilván ezt ismerték fel a magánrészvényesek, amikor a múlt héten mégiscsak beleegyeztek, hogy az orosz állam ellenőrző hányadra tegyen szert az AiRUnion holdingban. Az új tervek szerint Moszkva az egységes holdingban is megőriz majd 50,04 százalékot.
A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre. Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel.
A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.
A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre. Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel.
A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.