BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyugatról erősít az AiRUnion

Miközben otthon, Oroszországban igyekszik elsimítani a cégcsoport körüli ügyeket, egyre aktívabban készíti elő nyugat-európai színre lépését Borisz Abramovics, az öt orosz légitársaságot tömörítő AiRUnion vezetője. Német cég javítja a repülőgépeket, osztrák építi az oroszországi repülőtereket, és egy nemzetközi konzorcium adja a tanácsokat az esetleges cégfelvásárlásokhoz, továbbá újabb pénzügyi vállalat is a célkeresztbe került.

Budapesten keresztül utazott a múlt hét végén Nyugat-Európába Borisz Abramovics, hogy újabb ágazati és pénzügyi partnerekkel egyeztessen a csoportosulás piacra lépéséről – közölte lapunkkal Leonov Péter, az Abramovics kisebbségi tulajdonában lévő és a Malév megvételére készülő AirBridge Rt. egyik vezetője. Mint elmondta: ugyan a cégvezetés gyakorlatilag lecsupaszította a Malévet, ők még mindig érdeklődnek iránta, bár az ár „bizonyosan más lesz”, mint az egyes üzletágak eladása vagy kiszervezése előtt lehetett volna. Más forrásból úgy értesültünk, hogy a Malév időközben több mint egymilliárd forintért eladta sportcentrumát is. Ilyen helyzetben az AiRUnion más légitársaságokat is kénytelen vizsgálni, köztük a cseh CSA-t – erősítette meg Leonov Péter.

Tájékoztatása szerint az AiRUnionról szóló elnöki rendelet jóváhagyási eljárása jól halad, befejezése még a nyáron várható, s akkor már egységes új vállalat lehet az öt céget tömörítő csoportosulás, amely a második helyre ugorhat az orosz légipiacon.

Az AiRUnion szövetség öt légitársaságot foglal magában: a KrasAir Airlinest, a Domodedovo Airlinest, a Samara Airlinest, az Omskavia Airlinest és a Sibaviatrans Airlinest. A szövetségnek négy regionális központja van: Moszkva, Szamara, Krasznojarszk és Omszk. Az AiRUnion flottája több mint száz repülőgépből áll. A Szovjetunió felbomlása után 400 kisebb-nagyobb légitársaság lépett a piacra; számuk mára egyharmaddal csökkent, az államnak 188-ban van részesedése. Az öt meghatározó cég: Aeroflot, Sibaviatrans, Pulkovo Airlines, UTair, KrasAir.

Addig is, amíg megszületik a rendelet, a nyugati kapcsolatok továbbépítése a cél az AiRUnionnál. Ennek jegyében a szövetség több mint száz légi járművéből a Boeing–737-esek karbantartását a német Lufthansa Technikre (LT) bízta. Az LT vezető szerepet játszik Oroszország és FÁK országai nyugati gyártmányú légiflottáinak szervizelésében. A megállapodás 2013-ig teljes körű karbantartást biztosít az AiRUnion Boeingjei számára. A szövetség négy Boeing gépet üzemeltet: egy 737-es gépen kívül még három Boeing–767-es teljesít szolgálatot.

„Tavaly 11 Boeing–737-est rendeltünk, amelyekből a nyár végéig tíz érkezik. Az LT mellett szólt egyebek között az is, hogy gépeinket több helyszínen, így akár Magyarországon is képes kiszolgálni” – tette hozzá lapunknak Abramovics.

Lehet még egy német partnere az orosz tömörülésnek, ez pedig a Lufthansa légitársaság, amely folyamatosan az általa vezetett Star Alliance globális csoportosulásba csábítja az AiRUniont. Wolfgang Mayerhuber Lufthansa-vezér a közelmúltban levélben tudatta German Gref orosz gazdasági miniszterrel ezt a szándékot. A Lufthansa szinte minden együttműködést beszüntetett az Aeroflottal, amely a SkyTeam-hez csatlakozott áprilisban. Az AiRUnion még nem mondott igent a Lufthansának, hiszen ha megveszi a Malévet, akkor a versenytárs OneWorld szövetséggel kerül szorosabb kapcsolatba.

Abramovics megerősítette, hogy infrastrukturális fronton is folytatja az építkezést. A budapesti AirBridge Rt. tárgyalásokat kezdett az osztrák Strabaggal orosz repülőtér-fejlesztési projektekről. Beszámolója szerint konzorciumot hoznak létre, amely finanszírozási ajánlatot, terveket készítene Krasznojarszk, Ulan-Ude és Szamara repülőterének fejlesztésére, kivitelezné a terveket, és üzemeltetné a repülőtereket. Nyitva hagynák a lehetőséget további projektek megvalósítására és stratégiai konzorciális partnerek bevonására.

„Célunk, hogy helyi orosz partnereinkkel dinamikusan fejlődő régiókban bukkanjunk fel, tovább bővítve jelentős moszkvai és szentpétervári jelenlétünket” – tette hozzá Roland Jurecka, a Strabag igazgatóságának tagja. A felek memorandumot írtak alá Bécsben az EPIC székházában. Az EPIC, amely bécsi központú befektetési és tanácsadó vállalat, a továbbiakban jelentős támogatást nyújt a tervezett projektek megvalósításához. Bár az Aeroflot eredetileg le akarta nyelni az AiRUniont vezető KrasAirt is, egyelőre mérsékelte az étvágyát. Valerij Okulov vezérigazgató jelezte: beéri a Dalavia, a Vladivostokavia és néhány más kisebb légitársaság állami pakettjeinek kivásárlásával.

Az egyeztetés közepette az orosz vagyonügynökség egy 1,5 milliárd rubeles, szabálytalannak vélt kötvénykibocsátás miatt pert indított a KrasAir ellen, s ez megnyithatja az utat az Abramovics-érdekeltségek ellehetetlenítése felé. Nyilván ezt ismerték fel a magánrészvényesek, amikor a múlt héten mégiscsak beleegyeztek, hogy az orosz állam ellenőrző hányadra tegyen szert az AiRUnion holdingban. Az új tervek szerint Moszkva az egységes holdingban is megőriz majd 50,04 százalékot.

Évek óta tartó vita után az állam igyekszik kézbe venni az orosz repülőgépgyártás sorsát: az idén februárban az elnök elrendelte, hogy egyetlen szervezetben (Egyesített Repülőgépgyártó Vállalat) kell egyesíteni az orosz repülőgépgyártókat, és újjá kell szervezni az egymillió főt foglalkoztató ágazatot, hogy a gyors hazai gazdasági felfutás növekvő igényeit, valamint a külföldi igényeket is ki tudja elégíteni. Az egyes kis orosz repülőgépgyártókkal az a probléma, hogy az alapanyagtól a késztermékig mindent maguk gyártanak, nem kellően tőkeerősek, és gondjaik vannak azzal, hogy befektetőt találjanak.

A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre. Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel.

A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.

A megoldást az ágazati szakértők a szakosodásban látják, valamint abban, hogy a repülőgép-fejlesztéseket a gyártók közösen hajtsák végre. Az ágazati fedőszervezet első projektje egy orosz regionális repülőgép (RRJ) kifejlesztése lenne, 95 férőhellyel.

A nemzetközileg is versenyképes hazai gépet 2008-ig akarják kifejleszteni, több olyan külföldi cég bevonásával, amelyek Oroszországban már működnek.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.