Soron kívüli közgyűlést tartanak ma a SkyEurope részvényesei, amelyen a diszkont-légitársaság további terjeszkedésének finanszírozása a fő téma – tudtuk meg Christian Mandl vezérigazgatótól. Értesüléseink szerint a menedzsment első menetben a következő másfél évre szóló flottabővítéshez szükséges 20 millió eurós – új részvénykibocsátásból fedezett – tőkeemelési javaslatot terjeszti be, másrészt nyilván be kell számolnia a nem túl erős téli időszakról.
A vezérigazgató szerint a társaság papírjainak múlt heti zuhanórepülése nem „légüres térben” zajlott, átmeneti gyengülésről van szó, és egyébként is öszszes részvényük kevesebb mint egy százalékát érintette. A SkyEurope – versenytársaival ellentétben – megméretteti magát a tőzsdén (Bécs, Varsó), mindkét helyen általános volt a visszaesés, és a nagy cégek – mint például az OMV – is lejtmenetben voltak. A friss tőkeemeléssel jelentősen javulhatnak a cég pozíciói a közvetlen versenytárs Wizz Airrel szemben.
A megnövekedett igényeket a SkyEurope újabb repülőgépek vásárlásával kívánja kielégíteni, ezért 2007 végéig újabb négy új Boeing–737–700NG repülőgépet állít szolgálatba. A tranzakció elvégzésével a Bank of Scotland Corporate-et bízta meg, hogy szállítás előtti fizetéssel és hosszú lejáratú kölcsönnel finanszírozza azt. A négy gép öszszesen 220 millió dollárba kerül. Az idén és jövőre 10 új géppel gyarapszik a flotta.
A 2006 májusával záruló 12 hónapos időszakban több mint 2,17 millió utast szállítottunk, ez 66,8 százalékos növekedés az előző év adataihoz képest. A járatkihasználtság a májussal záruló 12 hónapos időszakban 2,6 százalékkal nőtt, elérve a 76,2 százalékot. A járatok kihasználtsága 2006 májusában 70,5 százalékra csökkent, ez a rendelkezésre álló helyek jelentős kapacitásnövekedésének, az új desz-tinációk megnyitásának és a prágai bázis elindításának köszönhető – mondta a vezető.
Arra a kérdésünkre, hogy milyen eszközökkel csökkentik költségeiket, azt felelte: egyrészt a flotta megújítása eleve csökkenti az üzemanyag- és a karbantartási kiadásokat; másrészt – figyelve például a Ryanair és más nyugat-európai versenytársra – váltást hajtanak végre a finanszírozási gyakorlatban. Jelenleg az összes gépet bérlik, ám 2010-ig ez az arány felére csökken, mert körülbelül ugyanennyi lesz a saját tulajdonban tartott járművek aránya. Az ok kézenfekvő: az alacsony európai kamatok miatt manapság sokkal olcsóbb eszközhitelt felvenni, mint kifizetni a magas bérleti díjat – érvelt Christian Mandl.
A vezérigazgató elismerte, hogy legnagyobb itteni versenytársa, a Wizz Air esetleg jobban kiterjesztett hálózatot épített egy-egy országban, de szerinte ez nem célravezető. Inkább egy bázisrepülőtérre érdemes összpontosítani több kapacitást, így történik például Krakkó vagy Budapest esetében is. Számottevő eltérés még a stratégiában, és ez nem is változik a jövőben, hogy a SkyEurope mindig központi repülőterekre viszi az utasokat, a Wizz Air pedig a másodlagos légikikötőkre, amelyek sokkal messzebb vannak a városoktól. Szintén a kifinomultabb üzletpolitika jegyében több az üzleti utas náluk, mint a Wizz Airnél, bizonyos célállomások esetében pedig hetente többször fordulnak meg, mint közvetlen versenytársuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.