BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tőkét emel a SkyEurope

Soron kívüli közgyűlést tartanak ma a SkyEurope részvényesei, amelyen a diszkont-légitársaság további terjeszkedésének finanszírozása a fő téma – tudtuk meg Christian Mandl vezérigazgatótól. Értesüléseink szerint a menedzsment első menetben a következő másfél évre szóló flottabővítéshez szükséges 20 millió eurós – új részvénykibocsátásból fedezett – tőkeemelési javaslatot terjeszti be, másrészt nyilván be kell számolnia a nem túl erős téli időszakról.

A vezérigazgató szerint a társaság papírjainak múlt heti zuhanórepülése nem „légüres térben” zajlott, átmeneti gyengülésről van szó, és egyébként is öszszes részvényük kevesebb mint egy százalékát érintette. A SkyEurope – versenytársaival ellentétben – megméretteti magát a tőzsdén (Bécs, Varsó), mindkét helyen általános volt a visszaesés, és a nagy cégek – mint például az OMV – is lejtmenetben voltak. A friss tőkeemeléssel jelentősen javulhatnak a cég pozíciói a közvetlen versenytárs Wizz Airrel szemben.

A megnövekedett igényeket a SkyEurope újabb repülőgépek vásárlásával kívánja kielégíteni, ezért 2007 végéig újabb négy új Boeing–737–700NG repülőgépet állít szolgálatba. A tranzakció elvégzésével a Bank of Scotland Corporate-et bízta meg, hogy szállítás előtti fizetéssel és hosszú lejáratú kölcsönnel finanszírozza azt. A négy gép öszszesen 220 millió dollárba kerül. Az idén és jövőre 10 új géppel gyarapszik a flotta.

A 2006 májusával záruló 12 hónapos időszakban több mint 2,17 millió utast szállítottunk, ez 66,8 százalékos növekedés az előző év adataihoz képest. A járatkihasználtság a májussal záruló 12 hónapos időszakban 2,6 százalékkal nőtt, elérve a 76,2 százalékot. A járatok kihasználtsága 2006 májusában 70,5 százalékra csökkent, ez a rendelkezésre álló helyek jelentős kapacitásnövekedésének, az új desz-tinációk megnyitásának és a prágai bázis elindításának köszönhető – mondta a vezető.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen eszközökkel csökkentik költségeiket, azt felelte: egyrészt a flotta megújítása eleve csökkenti az üzemanyag- és a karbantartási kiadásokat; másrészt – figyelve például a Ryanair és más nyugat-európai versenytársra – váltást hajtanak végre a finanszírozási gyakorlatban. Jelenleg az összes gépet bérlik, ám 2010-ig ez az arány felére csökken, mert körülbelül ugyanennyi lesz a saját tulajdonban tartott járművek aránya. Az ok kézenfekvő: az alacsony európai kamatok miatt manapság sokkal olcsóbb eszközhitelt felvenni, mint kifizetni a magas bérleti díjat – érvelt Christian Mandl.

A vezérigazgató elismerte, hogy legnagyobb itteni versenytársa, a Wizz Air esetleg jobban kiterjesztett hálózatot épített egy-egy országban, de szerinte ez nem célravezető. Inkább egy bázisrepülőtérre érdemes összpontosítani több kapacitást, így történik például Krakkó vagy Budapest esetében is. Számottevő eltérés még a stratégiában, és ez nem is változik a jövőben, hogy a SkyEurope mindig központi repülőterekre viszi az utasokat, a Wizz Air pedig a másodlagos légikikötőkre, amelyek sokkal messzebb vannak a városoktól. Szintén a kifinomultabb üzletpolitika jegyében több az üzleti utas náluk, mint a Wizz Airnél, bizonyos célállomások esetében pedig hetente többször fordulnak meg, mint közvetlen versenytársuk.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.