Régiós bioüzemanyag-láz
Nem csak Magyarországon tört ki bioüzemanyag-gyártási láz a kelet-közép-európai országok közül, ugyanis a többi térségbeli államban is beruházások egész sorát jelentették be az elmúlt hetekben, hónapokban. Az első fél évben bejelentett magyarországi bioüzemanyag-beruházások értéke meghaladja a 200 milliárd forintot. Ennek eredményeként a hazai bioetanol- és biodízel-termelés néhány éven belül eléri az évi 800 ezer tonnát, s ennek nagy részét Nyugat-Európában értékesítik. Igaz, jelentős vásárlóként jelenik meg a Mol Nyrt. is, amely leendő bioetanol- és biodízel-beszállítói kiválasztásának érdekében le is folytatott egy-egy tendert. Ugyanakkor a Reuters összeállítása szerint közel másféltucat biodízelüzemet építenek az elkövetkező két évben Lengyelországban is, ezek együttes kapacitása eléri majd az évi 1,2 millió tonnát a Lengyel Bioüzemanyag-gyártók Kamarájának adatai szerint. Az egyik megaprojektre a második legnagyobb lengyelországi olajvállalatként jegyzett Lotos társaság készül. A cég 23 millió dolláros beruházással egy évi 100 ezer tonna biodízel előállítására képes gyár felépítését tervezi a dél-lengyelországi Czechowicében, amely 2007 végén vagy 2008 elején kezdheti meg a működését. Ennél is nagyobb fejlesztést tervez az Aleksander Gudzowaty lengyel iparmágnás érdekeltségébe tartozó Brasco vállalat. A társaság Wroclaw mellett létesít egy biodízelgyártó üzemet, amelyben évente 150 ezer tonna növényi alapanyagból készülő – a gázolaj kiváltására alkalmas – üzemanyagot állítanak elő.
Romániában elsőként a portugál Martifer konzorcium jelezte, hogy cége, a Biomart 47 millió eurós beruházással Lehliu-Garában egy biodízelüzemet létesít, amely várhatóan 2007-ben készül el. Emellett a német MAN Ferrostaal 138 millió eurót fektet be Atel és Loamnes településen Szeben megyében egy mezőgazdasági és egy biodízelüzem építésébe. Az ateli gyár 2008-tól napi 400 tonna zöldüzemanyagot állít elő repcéből.
Néhány éven belül évi több mint 300 ezer tonna bioüzemanyag készülhet az európai uniós piaci belépést ugrásra készen váró bolgár üzemekben is. A már a piacon lévő cégek közül a lovechi Biodreams vállalat 2007-re meg kívánja négyszerezni meglévő, évi 20 ezer tonnás biodízelgyártó-kapacitását. Ezzel egy időben a jelenlegi nyolc ezerről 32 ezer tonnára növeli az Alfatar város mellett lévő – a benzinhez keverhető – bioetanolt elállító gyára termelését az Evroetil vállalat is.
A volt szovjet tagállamok közül elsőként Kazahsztánban indulhat be a bioüzemanyag-gyártás, ahol 95 millió eurós beruházással a Biohim Co. épített fel egy bioetanol-előállító üzemet. A már kulcsrakész állapotban lévő észak-kazahsztáni létesítményben évente 57 ezer tonna bioetanolt készítenek, amelynek nagy részét az orosz és a kínai piacra exportálják majd. Oroszországban alig fél év múlva szintén elindul az első hasonló beruházás, ugyanis egy befektetői csoport Volgográd mellett több mint 200 millió dolláros beruházással kíván bioetanolgyárat építeni.
A Nemzetközi Energiaügynökség, az IEA előrejelzése szerint a bioüzemanyagok gyártása 2011-ig napi 1,2 millió hordóra emelkedik a 2005-ös 0,65 millióról. A beruházásokat ösztönzik a magas energiaárak, az ellátási aggodalmak és a finomítók szűkös kapacitása, valamint az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását célzó intézkedések. Az etanol termelésében jelenleg Brazília és az Egyesült Államok vezet: 2005-ben a világtermelés 92 százalékát adták. A termelésbővülésben is ez a két ország jár majd elöl, de az Egyesült Államok 2007-re megelőzi Brazíliát, a jelenlegi világelsőt. A biodízel-termelés növelésében pedig az EU lesz az első. Az európai piacon a keresletet emelheti az is, hogy az unió – nem kötelező jelleggel – 5,75 százalékos bioüzemanyag-felhasználási arányt tűzött ki célul 2010-re. Igaz, szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a bioetanol és a biodízel a célok teljesülése esetén is csak marginális szerepet játszik az üzemanyag-felhasználásban a fosszilis eredetűekkel összevetve.
Hibrid-dízeles
Megkezdte működését a közúti forgalomban az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékot takarít meg a dízelolajból, szén-dioxid-kibocsátása pedig 40 százalékkal kisebb, mint hagyományos társaié – írja a Zöldtech magazin.A járművet az Eaton Corporation az USA környezetvédelmi ügynöksége (EPA) és az UPS gyorspostai szolgáltató együttműködésével fejlesztette ki.
A járművet az Eaton Corporation az USA környezetvédelmi ügynöksége (EPA) és az UPS gyorspostai szolgáltató együttműködésével fejlesztette ki.
-->


