Rekordnyár a fapadosoknál
A nyári szezon rekordforgalmat hozott ugyan a fapados légitársaságoknak, de kevés haszonnal. A kiélezett verseny, a kerozinár-emelés, a repülőterek szigorított eljárásai nehéz helyzetbe hozzák a diszkontárakat kínáló társaságokat. A cégek különböző megoldásokkal próbálnak életben maradni: a Wizz Air tőzsdére készül, az EasyJet tovább csökkenti a jegyárait, a Skyeurope pedig veszteséges vonalakat szüntet meg.
A Wizz Airnél a kerozindrágulást más költségtételeken való takarékoskodással próbálják ellensúlyozni – közölte Kázmér Natasa kommunikációs vezető. A cég kisebb üzemanyag-fogyasztású, a versenytársakénál több utast befogadó gépeket üzemeltet. A cég középtávú terveiben a tőzsdei megjelenés is szerepel. Az idén nyáron több mint egymillió utast szállított a légicég, ez az egy évvel korábbihoz képest 50 százalékkal jobb mutató.
Az Easyjet a versenyre csökkenő jegyárakkal reagál. A cég igazgatója a következő öt évre 15 százalékos forgalombővülést jelez előre. Az Easyjet az első fél évben közel a duplájára, 40,3 millió fontra növelte veszteségét, utasforgalma 13,5-ről 14,9 millióra nőtt.
A Skyeurope fizetésképtelenségének híre azután röppent fel, hogy a cég augusztus 31-ére halasztotta a harmadik negyedéves mérlegének nyilvánosságra hozatalát. A cég alapító-tulajdonosa a halasztást technikai okokra vezeti vissza. A Skyeurope is veszteséggel üzemel, az igazgató szerint ugyanakkor a cég ötéves fennállásának legjobb forgalmát, 346 595 utast könyvelhetett el az idén júliusban, ez 44 százalékkal több az egy évvel korábbinál.
Borsos Györgytől, a Skyeurope magyarországi igazgatójától viszont megtudtuk, hogy a Budapest–London járatot megszüntetik, mivel ezen a vonalon nagyon nagy a verseny, és hoszszabb távon is veszteségesnek látszik az üzemeltetés.


