BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kereslet az olcsóbb cikkek felé „konvergál”

A konvergenciaprogram nyomán a kereslet átrendeződésével számolnak a kereskedelemben, az érintett vásárlói kör inkább az olcsóbb cikkeket fogja megvenni – hangzott el a héten zajló budapesti kereskedelmi konferencián. A konvergenciaprogramban megadotthoz képest a folyamatok valószínűleg gyorsabban és élesebben zajlanak majd le – jelentette ki Konvergencia és élelmiszer-gazdaság című előadásában a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke, Vértes András. Hozzáfűzte, gyorsan jön egy nem túl nagy visszaesés, amelyet ugyancsak gyorsan ismét egy nagyobb növekedési ütem követ.

A GKI vizsgálta az üzleti szféra hangulatát, és azt tapasztalta, hogy igen nagy mértékben csökkennek a helyhatósági választások utáni időszakra vonatkozó üzleti és fogyasztói várakozások. A gazdaságkutató intézet úgy véli, hogy a lakosság az indokoltnál nagyobb mértékben ijedt meg, s ezt az ijedelmet a forint gyengülése is szította. A fogyasztáscsökkenés azonban kisebb lesz a lakosság által vártnál. A kutatók erre az évre csupán 3-4 százalékos átlagos fogyasztói árnövekedésre számítanak, jövőre 5-6, 2008-ra ismét csak 3-4 százalékot várnak.

Érzékelhető reálkereset-csökkenés csak az állami szektorban lesz. A GKI elnöke a versenyszférában nem számít erre, míg a Bokros-csomag idején 5–10 százalék között volt a reálbércsökkenés. A reálkeresetek 1–2,5 százalékos visszaesésére számít jövőre a gazdaságkutató, 2008-ra pedig nulla és 2 százalék közé teszi az emelkedést.

Szalóky Tóth Judit, az ACNielsen piackutató vállalat igazgatója elmondta: kutatásuk szerint a lakosság 61 százaléka számít arra, hogy kevesebbet fog vásárolni. A megkérdezettek csak negyede bízik abban, hogy a megszorító intézkedések ellenére sem szűkül a fogyasztás. A prognózis szerint a háztartások inkább a megtakarításokat mérsékelik, mint a napicikk-vásárlást. A megszorító intézkedések legkevésbé a friss hús, zöldség-gyümölcs, ásványvíz, tea és kávé vagy a személyes higiéniát szolgáló cikkcsoport és a háztartási tisztítószer forgalmát érinthetik. Az azonban nagyon valószínű, hogy a tartós fogyasztási cikkek beszerzését elhalasztja a lakosság jó része.

Számolni kell azonban a kereslet átrendeződésével, hiszen azok, akik a fogyasztáscsökkenést várják, egy adott termékkörben inkább az olcsóbb cikkeket fogják megvenni az ACNielsen kutatása szerint.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.