Csapat- és önálló munkára való alkalmasság, hatékony kommunikáció és jó együttműködési, valamint problémamegoldó készség, kitűnő szakmai ismeretek, folyamatos tanulásra való hajlandóság – legalább enynyi mindent várnak el a cégek azoktól a mérnököktől, akiket szívesen alkalmaznak. Az elvárások azonban úgy szűkülnek, ahogy apad az elérhető mérnökök száma, a cégek egymástól vadásznak szakembereket. S mivel a bérek nem emelhetők a csillagos égig, marad a munkahelyi vállalati kreativitás, miként fokozható a mérnökök lojalitása, hogyan lehet megtartani a legjobbakat. Fekete Mária pszichológus szerint a legfontosabb teendő a csapatkohézió erősítése, mivel a munkahelyi kapcsolatok minősége, a korrekt főnök-beosztott viszony kiemelten fontos megtartó erő. Ezt erősítette meg Pintér Antal is, aki szerint a hozzáadott értékű munkahelyek többsége a csapatépítő tréningeket is igyekszik hozzáadott értékűvé tenni. Az Ad Sidera Outdoor Kft. ügyvezetője szerint az incentív utak, a kutatóexpedíciók szervezése például nívójuknál fogva különleges élményt hagynak a kollégákban. A csapatépítő programok palettája színes – a közös sörözéstől kezdve a stratégiai játékok, az extrém túrák, a wellnessprogramok is népszerűek –, közülük is kitűnnek azonban a karitatív események, amelyek nemcsak az adott vállalat társadalmi felelősségvállalását bizonyíthatják, hanem a munkatársak szociális érzékenységét, empátiáját is fejlesztik. Ilyen tréning volt szeptember első hét végéjén a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. nyolcvan szoftverfejlesztő munkatársa számára szervezett csapatépítés. A mérnökök egy zalaszántói százéves zsidó temetőt mentettek meg az illegális szeméttelep felszámolásával. Az alig ezerfős település általános iskolájának és óvodájának másfél millió forint értékben ajándékoztak számítógépeket, nyomtatót, míg az óvoda udvarának egy részét lebetonozták, és KRESZ-parkot alakítottak ki rajta, ahol a csöppségek biciklivel, rollerrel gyakorolhatják a közlekedés szabályait. Talán az utánpótlásnak, a jövő mérnökeinek festettük fel a gyalogos-átkelőhelyet, és helyeztük ki a játék lámpákat – mondta mosolyogva Palkovics László, a Knorr-Bremse magyarországi előfejlesztési igazgatója.
Az ajándékozás mögött kemény munka áll, hiszen a cég mérnökei alkatrészenként szerelték össze a számítógépeket, a szemétlerakó felszámolásához pedig meg kellett tanulniuk a munkához szükséges eszközök használatát, így például egy Bobcat és egy markológép üzemeltetését is – emelte ki Pintér Antal. Hozzátette: a játékkal kombinált feladatok végrehajtása közben is bebizonyosodott, a csapatmunkából adódó szinergia révén növelhető a teljesítmény, s az eredmény önmagáért beszélt, egy egész falu örült a mérnökök jótékony munkájának.
Nem a Knorr-Bremse egyébként az egyedüli cég, amely igyekszik a munkatársai elkötelezettségét jótékonysággal fokozni. A Citibank több tucat munkatársa vesz részt például a rászoruló magyar családok otthonainak építésében, sőt a bank nyolcmillió forinttal segíti a Habitat for Humanity Magyarország házépítési programját. A cég különleges csapatépítő programja nem új keletű; ez a harmadik év, hogy a bank munkatársai karitatív tevékenység közben erősítik a munkahelyi közösséget. A Sara Lee Hungary munkatársai pedig a fóti gyermekotthon fiataljait támogatják egy pályaorientációs programmal.
Sokféle csapatépítő programot szerveztünk már, ez azonban épp a karitatív jellegéből adódóan más volt; miközben a csapatommal jól éreztük magunkat, a környezetünkért tettünk, adományoztunk, de nem személytelenül, hanem munkát vállalva érte – fogalmazott Palkovics László. A szakember kiemelte: a karitatív csapatépítés jó program a mérnökök megtartásához, így hagyományt teremtenek belőle a vállalatuknál.
A GKI kutatása szerint Magyarországon a felsőfokú végzettségűek közül 23 ezren próbálnák ki magukat szívesen más országban. A Foglalkoztatási Hivatal munkaerő-piaci felmérésekor közel 90 hazai vállalat jelezte, hogy tartósan mérnökhiánnyal küzd, vagyis egy éve nem talál megfelelő szakembert az üres posztokra.
Általában a hozzáadott értékű munkahelyeken dolgozó szakemberek, így a mérnökök számára nemcsak az a fontos, hogy a közérze-tük, a hangulatuk jó legyen a munkahelyükön, hanem az is, hogy a vállalatuk hírneve, megítélése kiváló legyen a közvélemény részéről. Fekete Mária pszichológus szerint amellett, hogy az együtt dolgozók erősségeit, gyengeségeit felszínre hozza és a kohéziót erősíti, a karitatív csapatépítés előnye, hogy növeli a cég imázsát, viszi a vállalat jó hírét.
Ez nemcsak a már ott dolgozók lojalitását fokozza, de az álláskereső vagy a váltáson gondolkodó tehetségeket is vonzza, hiszen ki ne szeretne egy felelősen gondolkodó, környezetéért tenni akaró munkahelyen dolgozni?
A GKI kutatása szerint Magyarországon a felsőfokú végzettségűek közül 23 ezren próbálnák ki magukat szívesen más országban. A Foglalkoztatási Hivatal munkaerő-piaci felmérésekor közel 90 hazai vállalat jelezte, hogy tartósan mérnökhiánnyal küzd, vagyis egy éve nem talál megfelelő szakembert az üres posztokra.
Általában a hozzáadott értékű munkahelyeken dolgozó szakemberek, így a mérnökök számára nemcsak az a fontos, hogy a közérze-tük, a hangulatuk jó legyen a munkahelyükön, hanem az is, hogy a vállalatuk hírneve, megítélése kiváló legyen a közvélemény részéről. Fekete Mária pszichológus szerint amellett, hogy az együtt dolgozók erősségeit, gyengeségeit felszínre hozza és a kohéziót erősíti, a karitatív csapatépítés előnye, hogy növeli a cég imázsát, viszi a vállalat jó hírét.
Ez nemcsak a már ott dolgozók lojalitását fokozza, de az álláskereső vagy a váltáson gondolkodó tehetségeket is vonzza, hiszen ki ne szeretne egy felelősen gondolkodó, környezetéért tenni akaró munkahelyen dolgozni? -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.