A bor- és pezsgőfesztivál keretében írják alá az agrártárca és a borászszakma képviselői azt a megállapodást, amely a marketingcélokra és minőség-ellenőrzésre fordítható, literenként 8 forintos forgalombahozatali járulék befizetéséről és felhasználásáról szól. A bortörvény módosítása szerint a forgalombahozatali járulék januártól váltotta volna fel az addigi jövedéki adót, de az eddigi szabályozási viták miatt a borászati cégek az idén még semmit sem fizettek, és a törvény végrehajtásához szükséges FVM-rendelet sem jelent meg.
A nézeteltéréseket alapvetően az váltotta ki, hogy a borászok nem az agrártárca felügyelete alatt álló Agrármarketing Centrum (AMC) Kht.-hoz, hanem közvetlenül az MBM-hez szerették volna utalni a pénzeket. Az FVM ugyanakkor azzal érvelt, hogy ehhez hosszadalmas (legalább féléves) jogi procedúrára és uniós engedélyeztetésre lenne szükség. Mára kompromiszszum született a két álláspont között: a borászoknak a járulékot az FVM számlájára kell majd befizetniük, és a minisztérium garanciát vállal arra, hogy a marketingre fordítható pénzekből más célokra semmit sem von el. A forrásokat a kht. használhatja fel, az AMC pedig csak kifizetőhelyként működik majd. A különmegállapodás várhatóan két héten belül megszületik.
A egyezség értelmében az ősszel nem módosul a bortörvény, így lehetővé válik az is, hogy a 8 forintos járulékot ne előre, hanem csak a forgalomba hozatalkor kelljen fizetni. Az FVM az ősszel kiadja a szabályozáshoz hiányzó végrehajtási rendeletet is.
A szaktárca és az MBM megállapodása szerint a most elfogadott konstrukció egy évig lesz érvényben. Ezalatt a kht. és az agrártárca francia mintára olyan közös szabályozást dolgoz ki, amely a margeting-hozzájárulás mértékének megállapítását és a pénzek öszszegyűjtését a későbbiekben az MBM-re bízza. Az elképzelések szerint egyik fontos változtatásként a járulékot nem termékegységre vetítve, hanem értékarányosan kellene fizetni.
A mai 8 forintos literenkénti járulék révén – mintegy 3 millió hektoliteres hazai borértékesítést figyelembe véve – évente 2,4 milliárd forint folyhat be a kasszába. Az első évben ennek 40 százalékát minőség-ellenőrzésre kell fordítani, így marketingre 60 százalék marad. A mostani megállapodás nem visszamenőleges, tehát csak az ezután eladott borok után kell majd fizetni. Szakértők szerint leghamarabb 2007 tavaszára gyűlhetnek össze marketingcélra felhasználható pénzek, vagyis e szempontból ez az év elveszett.
A borászok a mostani megállapodással elsősorban arra törekednek, hogy a marketingpénzekről hosszabb távon is maguk dönthessenek. A hatékonyabb felhasználás érdekében alakult meg – civil kezdeményezésként - a Magyar Bormarketing Kht. is. Korábban az agrártárca is megosztott volt abban, hogy a marketingforrások elköltéséről a saját tulajdonában lévő AMC vagy valamely ágazati szervezet döntsön. Szakértők szerint a forrásokat azért kell a többi állami marketingpénztől elkülönítetten kezelni, hogy azok teljes biztonsággal a borszektorban maradjanak. Emellett így a piaci szereplők maguk határozhatnak arról, milyen feladatokra célszerű leginkább felhasználni az általuk befizetett összegeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.