BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Abramovics fapadosa

SkyExpress néven diszkont-légitársaságot alapít a Malévra pályázó Borisz Abramovics orosz üzletember. Ez a lépése ugyan közvetlenül nem érinti a magyar légitársaság privatizációját, ám ha az Abramovics érdekkörébe tartozó AirBridge Rt. győz, akkor az orosz városokba tartó Malév-utasok bővebb szolgáltatási körből választhatnak.

Abramovics előzőleg többször jelezte lapunknak: feltétlenül szeretné megszerezni a Malévet, és forgalmát egyebek között azzal tudná jelentősen növelni, ha az általa vezetett orosz AiRUnion légiszövetség gépei ráhordó szerepet játszanának a Malévnél. „Több százezer utast fogunk hozni Budapestre, méghozzá olyan üzletembereket, akik továbbutaznának a magyar légitársaság európai és tengerentúli járatain, és általában árérzéketlenek” – hangsúlyozta a közelmúltban a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában.

Az új fapados 48 millió dolláros alaptőkéjéből 20 milliót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) fizet, ha az igazgatótanács október 17-én jóváhagyja a tervet. Beszáll még a cégbe három brit pénzügyi partner: az Altima Partner hedge fund, az MG Capital holding és a Sloan Robinson csoport. Marina Bukalova, a SkyExpress vezérigazgatója érdeklődésünkre korainak tartotta a részletek közlését, a teljes üzleti tervről október végén – nyilván az EBRD jóváhagyása után – nyilatkozik.

Orosz lapok ugyanakkor több fontos elemet is megszellőztettek. Eszerint novemberben vagy decemberben felszállhat az első repülőgép a moszkvai Vnukovói repülőtérről. A SkyExpress a Moszkvától 3000 kilométeres sugarú körben akarja szállítani az utasokat, 20 orosz városba, köztük Szentpétervárra, Volgográdba, Szocsiba, Jekatyerinburgba és Murmanszkba. Az idén három lízingelt gépe lesz a cégnek, jövő év végére már 18, az öt és fél évre szóló üzleti terv végére pedig 44. Kétféle Boeing gépet (B–737-300, B–737-500) bérelnek majd, s a második üzleti évben már 200 millió dolláros bevételt terveznek.

A diszkont-légitársaságok üzleti modelljét használva már jövőre 2-2,5 millió utasra számítanak; a jegyárak 30-40 százalékkal lesznek olcsóbbak, mint a hagyományos légitársaságoknál. Forrásunk szerint a vasutakkal is versenyre kelnek, azoknál 25-30 százalékkal lehetnek alacsonyabbak az ő jegyáraik. Hat év múlva 7-8 millió utas és 800 millió dolláros bevétele lehet.

Több orosz szakértő is kétkedik a SkyExpress számításaival kapcsolatban. Megemlítik, hogy a magyar WizzAirbe is pénzt áramoltató amerikai Indigo Partners indította el az első fapados projektet Oroszországban, de a helyi piac felkészületlensége miatt végül is elállt ettől. Egyebek között azért, mert nem tudta garantálni az internetes jegyértékesítés zavartalanságát, illetve azt, hogy a törvényi háttér meglegyen az elektronikus jegyeladáshoz. Nem tudott lízingelni három A320-as repülőgépet sem az induláshoz, így végül az Indigo jogait most Abramovicsék megvásárolták.

Moszkvát már több külföldi diszkontcég felfedezte magának. Menetrend szerinti járatokat üzemeltet a német Germanwings, illetve a szintén német Germania Express, márciustól pedig az olasz Windjet is beszáll a sokat ígérő üzletbe. Mindanynyian nemzetközi célpontokról viszik az utasokat az orosz fővárosba. A németek Vnukovót használják, az olasz társaság Domogyedovót veszi igénybe.

Légiközlekedési szakértők szerint az orosz piac kereslete az elmúlt 2-3 évben növekedett meg látványosan, miután az orosz gazdaság a megugrott nyersanyagbevételek miatt hihetetlen tempóban fejlődik. Ezt érzékelte a lassan magára találó régi állami légitársaság, az Aeroflot, akárcsak a nagy hagyományú nyugati légitársaságok, mint például a Lufthansa, a British Airways és az AirFrance-KLM holding.

Összevonják a repülőgépgyártókat

Az állami Aeroflot tíz-egynéhány évvel ezelőtti szétesése után létrejövő mintegy 400 kisebb orosz légitársaságnak nincs pénze új repülőgépek vásárlására.

Az új finanszírozási forma a lízing. Évek óta tartó vita után az állam igyekszik kézbe venni az orosz repülőgépgyártás sorsát: ez év februárjában az orosz elnök elrendelte, hogy egyetlen szervezetben kell egyesíteni az orosz repülőgépgyártókat.

A mintegy egymillió alkalmazottat foglalkoztató ágazatot újjá kell szervezni.

Az új finanszírozási forma a lízing. Évek óta tartó vita után az állam igyekszik kézbe venni az orosz repülőgépgyártás sorsát: ez év februárjában az orosz elnök elrendelte, hogy egyetlen szervezetben kell egyesíteni az orosz repülőgépgyártókat.

A mintegy egymillió alkalmazottat foglalkoztató ágazatot újjá kell szervezni.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.