A Wizz Air diszkont légitársaság forgalma az április 1-jén kezdődött pénzügyi évben 50 százalékkal bővül, de a magyarországi utasforgalom stagnál - tájékoztatta az újságírókat Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.
Hozzátette: a magyarországi utasforgalom növekedésének akadálya az, hogy aránytalanul magasak a ferihegyi repülőtéri költségek.
A vezérigazgató elmondta, hogy a Wizz Air repülőtéri költségei - a leszállási és más díjak - máshol átlagosan 10 eurót tesznek ki utasonként, a Budapest Airport által megállapított költségek pedig elérik a 23,6 eurót.
Váradi József közölte, hogy alternatívaként Debrecen, a Győr melletti Pér és a még fejlesztés előtt álló Székesfehérvár melletti Börgönd repülőterének használatát vizsgálják. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Budapest Airport vezetésével folyamatosak a tárgyalások, de eddig "süket fülekre" találtak.
A légitársaság költségeinek mintegy 20-30 százalékát teszik ki a repülőtéri költségek.
A ferihegyi túlzott költségek között említette Váradi József a busz használatát, amely az utasokat a repülőgéphez szállítja és amelyért járatonként 75-80 eurót kell fizetni.
A Wizz Air az idei üzleti évben hárommillió főt meghaladó utasforgalommal számol, 2008-ban pedig a forgalom alapján a térség legnagyobb légitársasága lesz, megelőzve az évi 4,7 millió utast szállító Lot lengyel légitársaságot.
A Wizz Air a Magyarországon üzemelő légitársaságok között piacvezető. A diszkont légitársaságok kapacitásainak 28 százaléka a Wizz Air-é és a téli menetrendben a 12 célállomás a legtöbb az alacsony költségű légitársaságok körében. A 80 százalékos átlagos férőhely kihasználtsággal szintén az élen áll a Wizz Air - mondta el Váradi József.
A jelenleg kilenc darab, 180 személyes Airbus 320-as repülőgéppel rendelkező Wizz Air flottája 2012-re 53 repülőgépből áll majd, és utasforgalma megközelíti az évi 20 millió főt.
A társaság pénzügyileg stabil - válaszolta újságírói kérdésre Váradi József, hozzátéve, hogy a két-három évig tartó "építkezés" után ebben az üzleti évben üzemi szinten nyereséges lesz a Wizz Air.
A vezérigazgató a tőzsdei bevezetés kérdéséről azt mondta, hogy azt rövid távon nem tervezik. Középtávon egy ilyen lépés rugalmas finanszírozást tenne lehetővé a repülőgép beszerzéseknél, de a tőzsdei bevezetés függ attól, hogy a jelenlegi befektetők mikor és milyen hozammal számolnak, valamint a piaci helyzettől is. Rövid távon a társaságnak nincs szüksége külső forrásra - tette hozzá.
Váradi József kérdésre válaszolva azt mondta, hogy szerinte a Malév magyar nemzeti légitársaság 1-2 hónapon belül likviditási nehézségekkel találja szembe magát. Hozzátette, hogy bár a légiközlekedési iparág fejlődik, a Malév veszteségei nőnek és vagyonelemek eladására kényszerül.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a Wizz Air éves szinten milliárdos nagyságrendű adót- és közterhet fizet meg, ezért a Malév közvetett vagy közvetlen állami támogatása esetén "a Wizz Air az első lesz, aki az Európai Unióhoz fordul". (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.