BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összhangzattan online módon

E-kereskedelmi munkacsoport létrehozatalát kezdeményezte a múlt héten a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) – értesült a Világgazdaság az ágazat képviselőitől. A testületbe a legjelentősebb hazai internetes áruházak, illetve az online kiskereskedelmi cégek szervezetei kaptak meghívást. Egyelőre a piac szereplői is csak ismerkednek az új lehetőséggel, azt még nem lehet pontosan tudni, milyen szerepe lesz ennek a munkacsoportnak – közölte Porkoláb Péter, az internetes bevásárlóközpontot üzemeltető Fotexnet Kft. ügyvezető igazgatója. Kedvezőnek értékelte a webes kereskedelem egyszerűsítését célzó kormányzati kezdeményezést Mecséri Ildikó, az egyik legrégebbi hazai webáruház, az eBolt marketingvezetője, aki szintén jelen volt a fórumon. Számos tennivaló akad a tevékenység szabályozása területén, hiszen bár létezik elektronikus kereskedelmi törvény, az nincs összhangban a kereskedelmi törvénnyel. A múlt héten létrehozott munkacsoport a törvénymódosításban és az elektronikus kereskedelmi törvény végrehajtási rendeleteinek kidolgozásában működhet majd közre – állítja a tavalyihoz képest az idén 25-30 százalékos forgalomnövekedéssel 800-900 millió forintos bevételt tervező eBolt munkatársa.

Bár a hazai online értékesítés csak töredéke a teljes magyar kiskereskedelmi forgalomnak (gépjármű- és üzemanyag-értékesítés nélkül 2005-ben 5641,9 milliárd forint), az elmúlt években rendkívül dinamikus növekedésen ment át, és a tavalyi 19 milliárdról az idén várhatóan 26 milliárd forintra bővül a GKI Zrt. piackutató cég előrejelzése szerint. Az ágazatra nagyfokú koncentráció jellemző, a forgalom 80-90 százalékát a legnagyobb áruházak adják. Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok „választéka”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán online, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységet is működtető áruházak között. Újabb üzleti modellek is megjelentek a piacon (online boltok piactere, bevásárlóközpontok), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi hátterű boltok, amelyek a neten keresztül sikeresen értékesítenek, gyakran kiszervezik online tevékenységüket egy külön cégbe. A piacvezető webáruházak közül az egyik legdinamikusabban növekvő az augusztusban tőzsdére lépett Bookline.hu Internetes Kereskedelmi Nyrt., amelynek ez évi forgalma már 1,5 milliárd forint körül alakul majd a tavalyi 600 millió után. A netes könyváruházként ismert társaság folyamatosan bővíti a portfólióját – mondta el Márffy György, a cég elnöke.

Folyamatosan nyílnak az új áruházak a 2004 végén a tevékenységét logisztikai nehézségek miatt felfüggesztő, majd tavaly ősszel újraindító Fotexnet Kft. online bevásárlóközpontjában is. A vállalat elsősorban azokat a cégeket célozta meg a múlt évi újrainduláskor, amelyek már foglalkoztak e-kereskedelemmel, de keresték a bővítés lehetőségét – közölte Porkoláb Péter. Megítélése szerint dinamikusan fejlődik a hazai webes kereskedelem, de mintha csökkenne az új belépők száma és kismértékben tisztulna a piac. Megjelennek azért új termékkörök, például a jövőben kozmetikai és vegyi árut értékesítő offline üzletlánc kínálatával bővül a Fotexnet bevásárlóközpont.

Kedvező tapasztalatokról számolt be az első fél évre vonatkozóan Nagy Sándor, a G’Roby Netshop Kft. ügyvezető igazgatója: a társaság forgalma az egy évvel korábbihoz képest 30 százalékkal, 450 millió forintra nőtt. A tavaly közel 800 millió forintos bevételt elérő társaságnál az idén már a lélektani, egymilliárdos határ átlépésével számolnak – ez a hagyományosan erős év vége miatt reálisnak tűnik. A növekvő igények kiszolgálására négy új gépkocsit szereztek be, és közel 30 millió forintos beruházással bővítették a raktárbázist.

A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak egyharmada a termékek többségét, további harmada pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. A kedvezményt nyújtó boltok több mint 82 százaléka egy–tíz százalék kedvezményt biztosít vásárlói számára. Igaz, a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az „árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban. VG

Bővülő forgalom Európában

Látványosan nő az online kiskereskedelem egész Európában; a Forrester Research piackutató cég adatai szerint az idén már mintegy 100 millió európai összesen 100 milliárd eurót költ majd el a weben.

A fejlődés a következő években is gyors lesz, így 2011-re 174 milliós internetes vásárlói táborral és 263 milliárd eurós költéssel számol a Forrester.

A legkeresettebb terméknek az utazás, a ruházat, az élelmiszer és a szórakoztatóelektronika számít a világhálón, valamennyi kategóriára tízmilliárd euró feletti összeget költenek az európaiak évente.

A fejlődés a következő években is gyors lesz, így 2011-re 174 milliós internetes vásárlói táborral és 263 milliárd eurós költéssel számol a Forrester.

A legkeresettebb terméknek az utazás, a ruházat, az élelmiszer és a szórakoztatóelektronika számít a világhálón, valamennyi kategóriára tízmilliárd euró feletti összeget költenek az európaiak évente.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.