Márkás cikkek a fa alatt
Az ünnepek előtti vásárlási boom a ruházati piacon érezteti a hatását ebben az évben is. A gazdasági megszorítások és az energiaár-emelések ellenére nagymértékű forgalomnövekedésre számítanak a ruházati üzletláncok. Van, ahol csak az árakat csökkentik, máshol viszont különleges karácsonyi specialitással próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat. A GfK Hungária 2005-ös felmérései alapján a ruházati cikkekkel kapcsolatos év végi kiadások akár 70 százalékkal is magasabbak lehetnek egy átlagos hónaphoz képest. A KSH adatai szerint tavaly decemberben 48,2 milliárd forint értékű forgalmat bonyolíthatott a ruházati kiskereskedelem az egész évi 368 milliárdból.
A Magyarországon négy üzlettel jelen lévő Hennes & Mauritz (H&M) alacsonyabb árakon kínálja termékeit ebben az időszakban, ugyanakkor nem koncentrálnak egy-egy kiemeltebb karácsonyi darabra. Az ünnepet megelőző időszak az egyik legfontosabb a H&M-nél, a vevők ilyenkor nemcsak maguknak, hanem ajándékba is szívesen vásárolnak ruhadarabokat – jelentette ki Christina Wolke, a svéd ruházati vállalat sajtófelelőse. A H&M-nél 2005-ben a decemberi forgalomnövekedés 14 százalékos volt az előző hónaphoz képest, így az idei évben is hasonlót várnak.
Ezt az üzletpolitikát követi az ünnepek előtt a New Yorker német divatlánc is. Volker Putzman, a New Yorker marketingigazgatója hozzátette, hogy a magyar vevők türelmetlenebbek, és hozzászoktak a bő termékkínálatához, így egyre gyorsabban és tudatosabban vásárolnak. A tendencia szerint kevesebb időt fognak egy-egy üzletben eltölteni.
Egy másik célközönségnek kifejezetten karácsonyi meglepetéscsomagokkal készülnek a Marks & Spencernél (M&S): az idén újdonságnak számít majd az angol tea, illetve narancslekvár; ez M&S-díszcsomagolásban lesz kapható, valamint továbbra is megtalálhatók a polcokon az egyéb tipikus angol ajándékok, mint az ágymelegítő és a teázókészlet. A divatlánc saját márkás kozmetikumokat, kozmetikai családokat is forgalmaz, amelyek az ünnep közeledtével díszcsomagban kaphatók. Jüttner Katalin, a Marks & Spencer hivatalos magyarországi márkaképviseletét ellátó S Modell Zrt. vezérigazgatója úgy véli, ebben az időszakban nagyobb mennyiségben adnak el köntösöket, sapka-sál kombinációt, valamint hálóruhákat. Így várhatóan az idén is ezekből fogy a legtöbb. A magyarországi Marks & Spencer tavaly 3,4 milliárd forintos forgalmat bonyolított, ez az idén a prognózisok szerint több mint 4,1 milliárd forint lesz. A karácsonyi időszak eladásai minden évben a teljes évi forgalom 25-26 százalékát teszik ki.
A késő őszi, valamint a téli hónapokban a sportruházati szegmens eladásai is emelkednek, ami elsősorban a téli sportszezonnak köszönhető. A Spyder síruházati termékek karácsonyi forgalma az idén várhatóan 35 százalékkal bővül, ez a már az őszi eladások során is megmutatkozó tendenciának köszönhető, mert ebben az évben nagyobb mennyiségben vásárolnak a luxuskategóriájú Platinum termékekből. A tavalyi karácsonyi szezonban jórészt a felső középkategóriás síruházati márkát, a Legendet keresték. A Spyder 2006-os karácsonyi különlegessége, amelyet az idei év csúcstermékének szánnak, egy iPoddal kiegészített síöltözék, amelyből négy darabot rendeltek Magyarországon – jelentette ki Giovanni Casale, a Spyder termékeket Magyarországon forgalmazó Acrol Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A számozott példányokból 400 készült a világpiacra.
A karácsonyi forgalom, mint a legtöbb fogyasztói cikk esetében, a Nike-nál is nagyobb, mint az éves átlag, de a rendszeres termékbevezetések (amelyek negyedévente történnek) miatt ez az időszak nem az egyedüli kiemelkedő forgalmú hónap az év során. A tavalyi forgalomhoz képest növekedésre számítanak – teszi hozzá Somfai Gitta, a Nike Hungary PR-munkatársa. A tapasztalatok szerint hasonló arányban fogy a ruházat és a cipő, mint más időszakokban, természetesen a szezonális, téli holmik a legkelendőbbek. Az elmúlt években észrevehető változás, hogy a nagyobb értékű termékeket is megveszik ajándékba az emberek, viszont az időzítés is eltolódik: egyre többen az utolsó napokban vásárolnak be. VG


