Az ünnepek előtti vásárlási boom a ruházati piacon érezteti a hatását ebben az évben is. A gazdasági megszorítások és az energiaár-emelések ellenére nagymértékű forgalomnövekedésre számítanak a ruházati üzletláncok. Van, ahol csak az árakat csökkentik, máshol viszont különleges karácsonyi specialitással próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat. A GfK Hungária 2005-ös felmérései alapján a ruházati cikkekkel kapcsolatos év végi kiadások akár 70 százalékkal is magasabbak lehetnek egy átlagos hónaphoz képest. A KSH adatai szerint tavaly decemberben 48,2 milliárd forint értékű forgalmat bonyolíthatott a ruházati kiskereskedelem az egész évi 368 milliárdból.
A Magyarországon négy üzlettel jelen lévő Hennes & Mauritz (H&M) alacsonyabb árakon kínálja termékeit ebben az időszakban, ugyanakkor nem koncentrálnak egy-egy kiemeltebb karácsonyi darabra. Az ünnepet megelőző időszak az egyik legfontosabb a H&M-nél, a vevők ilyenkor nemcsak maguknak, hanem ajándékba is szívesen vásárolnak ruhadarabokat – jelentette ki Christina Wolke, a svéd ruházati vállalat sajtófelelőse. A H&M-nél 2005-ben a decemberi forgalomnövekedés 14 százalékos volt az előző hónaphoz képest, így az idei évben is hasonlót várnak.
Ezt az üzletpolitikát követi az ünnepek előtt a New Yorker német divatlánc is. Volker Putzman, a New Yorker marketingigazgatója hozzátette, hogy a magyar vevők türelmetlenebbek, és hozzászoktak a bő termékkínálatához, így egyre gyorsabban és tudatosabban vásárolnak. A tendencia szerint kevesebb időt fognak egy-egy üzletben eltölteni.
Egy másik célközönségnek kifejezetten karácsonyi meglepetéscsomagokkal készülnek a Marks & Spencernél (M&S): az idén újdonságnak számít majd az angol tea, illetve narancslekvár; ez M&S-díszcsomagolásban lesz kapható, valamint továbbra is megtalálhatók a polcokon az egyéb tipikus angol ajándékok, mint az ágymelegítő és a teázókészlet. A divatlánc saját márkás kozmetikumokat, kozmetikai családokat is forgalmaz, amelyek az ünnep közeledtével díszcsomagban kaphatók. Jüttner Katalin, a Marks & Spencer hivatalos magyarországi márkaképviseletét ellátó S Modell Zrt. vezérigazgatója úgy véli, ebben az időszakban nagyobb mennyiségben adnak el köntösöket, sapka-sál kombinációt, valamint hálóruhákat. Így várhatóan az idén is ezekből fogy a legtöbb. A magyarországi Marks & Spencer tavaly 3,4 milliárd forintos forgalmat bonyolított, ez az idén a prognózisok szerint több mint 4,1 milliárd forint lesz. A karácsonyi időszak eladásai minden évben a teljes évi forgalom 25-26 százalékát teszik ki.
A késő őszi, valamint a téli hónapokban a sportruházati szegmens eladásai is emelkednek, ami elsősorban a téli sportszezonnak köszönhető. A Spyder síruházati termékek karácsonyi forgalma az idén várhatóan 35 százalékkal bővül, ez a már az őszi eladások során is megmutatkozó tendenciának köszönhető, mert ebben az évben nagyobb mennyiségben vásárolnak a luxuskategóriájú Platinum termékekből. A tavalyi karácsonyi szezonban jórészt a felső középkategóriás síruházati márkát, a Legendet keresték. A Spyder 2006-os karácsonyi különlegessége, amelyet az idei év csúcstermékének szánnak, egy iPoddal kiegészített síöltözék, amelyből négy darabot rendeltek Magyarországon – jelentette ki Giovanni Casale, a Spyder termékeket Magyarországon forgalmazó Acrol Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A számozott példányokból 400 készült a világpiacra.
A karácsonyi forgalom, mint a legtöbb fogyasztói cikk esetében, a Nike-nál is nagyobb, mint az éves átlag, de a rendszeres termékbevezetések (amelyek negyedévente történnek) miatt ez az időszak nem az egyedüli kiemelkedő forgalmú hónap az év során. A tavalyi forgalomhoz képest növekedésre számítanak – teszi hozzá Somfai Gitta, a Nike Hungary PR-munkatársa. A tapasztalatok szerint hasonló arányban fogy a ruházat és a cipő, mint más időszakokban, természetesen a szezonális, téli holmik a legkelendőbbek. Az elmúlt években észrevehető változás, hogy a nagyobb értékű termékeket is megveszik ajándékba az emberek, viszont az időzítés is eltolódik: egyre többen az utolsó napokban vásárolnak be. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.