Növekvő kockázatok
A legtöbb ágazatban kiszámíthatóbb környezettel szembesülnek a vállalatok Európában, ugyanakkor Magyarországon igen nehéz két-három év következik, és az egész gazdaságon átívelő kockázatnövekedésre kell felkészülnünk – derül ki a Coface Hungary Globális ágazati kockázatok, 2007 című elemzéséből.
Jövőre a világgazdasági növekedés lelassul, amely az olajárak stabilizációját hozza magával; ezzel egy időben a nyersanyagok drágulása is mérsékeltebb üteművé válik, esetenként megáll. Egyértelmű sikerre csak a fejlődő országok, így Ázsia számíthat. Magyarországon összességében a kockázatok növekedésére számíthatunk, pedig itt nemzetközi összevetésben már így is kirívóan magas a fizetésképtelenségi arány, főleg az építő- és textiliparban, valamint a kereskedelemben.
Az utóbbi évek fellendülése után jövőre kisebb keresletre számíthat az építőipar, amely a Coface szeptemberi adatai szerint a tartozási láncok kialakulása miatt 4,17 százalékos fizetésképtelenségi hányadával a legkockázatosabbnak számít hazánkban.
A gépjárműgyártás kilátásai a közelmúltban Észak-Amerikában már a C kategóriába estek vissza, és az előrejelzések szerint az ágazat Nyugat-Európában is kockázatosabbá válik. A csökkenő haszonkulcsok miatt egyre fontosabbak a közép-európai országok közötti adózási és szabályozási különbségek, ezen a téren a megszorító gazdaságpolitika miatt Magyarország esélyei az utóbbi időszakban inkább romlottak.
A kereskedelem besorolása Európában és Ázsiában egyaránt B+-ról A-ra javult. A magyar kiskereskedelem 2,59 százalékos fizetésképtelenségi rátájával már ma is az átlagosnál kockázatosabbnak számít. Jövőre egyértelműen javul a légi közlekedés helyzete. A 2006-ra várt 6,5 százalékos forgalombővülést 5,8 százalékos növekedés követheti.
A hazai viszonylatban rendkívül kockázatos textil- és ruházati ipar kilátásai sem regionális, sem globális szinten nem ígérnek javulást, így továbbra is a magas kockázatot jelentő C kategóriába tartoznak majd. VG


