A legtöbb ágazatban kiszámíthatóbb környezettel szembesülnek a vállalatok Európában, ugyanakkor Magyarországon igen nehéz két-három év következik, és az egész gazdaságon átívelő kockázatnövekedésre kell felkészülnünk – derül ki a Coface Hungary Globális ágazati kockázatok, 2007 című elemzéséből.
Jövőre a világgazdasági növekedés lelassul, amely az olajárak stabilizációját hozza magával; ezzel egy időben a nyersanyagok drágulása is mérsékeltebb üteművé válik, esetenként megáll. Egyértelmű sikerre csak a fejlődő országok, így Ázsia számíthat. Magyarországon összességében a kockázatok növekedésére számíthatunk, pedig itt nemzetközi összevetésben már így is kirívóan magas a fizetésképtelenségi arány, főleg az építő- és textiliparban, valamint a kereskedelemben.
Az utóbbi évek fellendülése után jövőre kisebb keresletre számíthat az építőipar, amely a Coface szeptemberi adatai szerint a tartozási láncok kialakulása miatt 4,17 százalékos fizetésképtelenségi hányadával a legkockázatosabbnak számít hazánkban.
A gépjárműgyártás kilátásai a közelmúltban Észak-Amerikában már a C kategóriába estek vissza, és az előrejelzések szerint az ágazat Nyugat-Európában is kockázatosabbá válik. A csökkenő haszonkulcsok miatt egyre fontosabbak a közép-európai országok közötti adózási és szabályozási különbségek, ezen a téren a megszorító gazdaságpolitika miatt Magyarország esélyei az utóbbi időszakban inkább romlottak.
A kereskedelem besorolása Európában és Ázsiában egyaránt B+-ról A-ra javult. A magyar kiskereskedelem 2,59 százalékos fizetésképtelenségi rátájával már ma is az átlagosnál kockázatosabbnak számít. Jövőre egyértelműen javul a légi közlekedés helyzete. A 2006-ra várt 6,5 százalékos forgalombővülést 5,8 százalékos növekedés követheti.
A hazai viszonylatban rendkívül kockázatos textil- és ruházati ipar kilátásai sem regionális, sem globális szinten nem ígérnek javulást, így továbbra is a magas kockázatot jelentő C kategóriába tartoznak majd. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.