Fölvágták a tavalyi reklámtortát: a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) közzétette az elektronikus médiumok tavalyi hirdetési bevételeire vonatkozó adatokat, amelyek szerint a televíziós piac 2006-ban az előző évhez képest csaknem nyolc százalékkal bővült, a rádiós piac viszont stagnált vagy inkább zsugorodott.
Az előbbi összárbevétele tavaly 65,088 milliárd forint volt, 7,8 százalékkal több, mint az előző évben. A 21 adatszolgáltató között mindössze három olyan van – az A+, a Hálózat és a SportKlub –, amely a 2005-ös összesítésben még nem szerepelt, így a tényleges bővülés is nagyjából ekkora lehet. Ami az összeget illeti: a teljes piac nagysága – a lapunk által megkérdezett szakértők szerint – legfeljebb egy-két százalékkal haladhatja meg a MEME által számítottat. (Az adatszolgáltatók öszszesített átlagos közönségaránya az AGB Nielsen szerint 91 százalék feletti.) A piacon óriási a koncentráció, a két vezető kereskedelmi csatorna adja a forgalom túlnyomó hányadát: az RTL Klub tavaly – a 15 százalékos ügynökségi jutalékot is beleszámítva – 35,1 milliárd, a TV2 pedig 26,5 milliárd forintos bevételt ért el.
A rádiós reklámpiacra vonatkozóan a MEME négy társaság – a Sláger Rádió, a Danubius Rádió, a Juventus Rádió és a Magyar Rádió – adatait összesítette. Ezek együtt 7,971 milliárd forintos net-net reklámbevételt értek el, ez 2005-höz képest 2,3 százalékos növekedést jelent. Figyelembe kell venni azonban, hogy a 2005. évi összesítésben még nem szerepelt a közszolgálati rádió, amely a 2006-os adathoz – mint azt Galavics András kereskedelmi igazgató elmondta – 910 millió forinttal járult hozzá.
A „három nagy” összbevétele eszerint több mint kilenc százalékkal csökkent. Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója a Világgazdaságot arról tájékoztatta, hogy a társaság tavaly éves összevetésben csaknem tíz százalékkal növelte reklámbevételeit, Soós S. Zoltán, a Danubius kereskedelmi vezérigazgató-helyettese pedig háromszázalékos bővülésről számolt be. A legnagyobb nehézséggel így minden bizonnyal a Juventus szembesült. A teljes rádiós piacot az adatszolgáltatók kevésbé fedik le, részesedésük mindazonáltal – a lapunk által megkérdezett szakértők szerint – valószínűleg meghaladja a 80 százalékot.
Az Ernst & Young által összesített reklám-árbevételi adatokban csak az úgynevezett net-net, a kedvezmények és az ügynökségi jutalék levonása utáni bevételek szerepelnek, és nem vették figyelembe a barterekből származó, valamint az egyéb – például emelt díjas telefonhívásokból, illetve SMS-ekből, a rendezvényekből és a saját márkás árucikkekből származó – forrásokat.
A végleges, összevont eredmények a műsorszolgáltatóktól kapott adatokon alapulnak, ezeknek a valóságalapját azonban – mint azt Gorondi Csaba, az Ernst & Young tranzakciós tanácsadási szolgáltatások üzletágának szakértője is hangsúlyozta – az összesítés során nem vizsgálták meg.
A MEME az idén a televíziós reklámpiacot két szempont szerint is tovább szeletelte. Kiderült, hogy tavaly a reklámspotok a net-net bevétel több mint 99,5 százalékát adták, a nem spotjellegű (szponzorációs) bevételek összesen mindössze 3,041 milliárd forintra rúgtak. Nyilvánosságra hozták az országos, földi sugárzású csatornák – az RTL Klub, a TV2 és az M1 – eredményeit is: 2006-ban a három csatorna együtt 56,048 milliárd forint bevételt ért el, ez a teljes piac 86 százalékának felel meg.
Sokan voltak kíváncsiak azokra a hiteles adatokra, amelyekről korábban csak becslések láttak napvilágot.
Az idén továbbléptünk, és még részletesebb bontásban adtunk betekintést az iparágunk eredményeibe. Az átláthatóság mindenkinek az előnyét szolgálja.”
Sokan voltak kíváncsiak azokra a hiteles adatokra, amelyekről korábban csak becslések láttak napvilágot.
Az idén továbbléptünk, és még részletesebb bontásban adtunk betekintést az iparágunk eredményeibe. Az átláthatóság mindenkinek az előnyét szolgálja.” Adatszolgáltatók Televíziók
ATV, A+, Cartoon Network, Cool
Discovery, Duna TV, Film+, Hálózat
Hír TV, Magyar Televízió, Minimax
National Geographic Channel
Pax TV, RTL Klub, Spektrum
Sport1, Sport2, SportKlub, TV2
Viasat 3, Viva
Rádiók
Danubius Rádió, Juventus Rádió
Sláger Rádió, Magyar Rádió-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.