Malév: jöhet a fejlesztés
Közép-európai idő szerint tegnap 16.25-kor eljött végre az a pillanat, amelyre több mint két éve várt Borisz Abramovics: magasba emelhette azt a
3 598 278 870 forintról szóló, nulla sorszámú, 2007. március 14-én keltezett jelképes részvénytáblát, amely hivatalosan is az általa vezetett orosz cégcsoportnak (AiRUnion) a kezébe adja a Malévet. A Malév részvényeinek 99,95 százalékát megszerző AirBridge Zrt. tegnapelőtt elvégezte a legfontosabbat, vagyis befizette a 200 millió forintos vételárat és a 20 millió euró értékű tőkeemelés összegét az MKB-nál nyitott letéti számlára, bemutatta s rendelkezésre bocsátotta a Vnyesekonombank által kibocsátott, 30 millió euróról szóló tőkejuttatási bankgaranciát, illetve a 32 millió euró értékű hiteltörlesztési bankgaranciát.
Az új tulajdonos által vállalt teljes befektetés értéke mintegy 102 millió euró, azaz 26 milliárd forint. A magyar nemzeti légitársaság magánosítása egy olyan konstrukcióban történt, amely egyben az állami vagyon megőrzésének biztosítéka is. A zárást követően az AirBridge a Malév teljes jogú többségi tulajdonosává vált, és megkezdheti a nemzeti légitársaság új stratégiájának megvalósítását – mondta Veres János pénzügyminiszter.
A március 14-én megtartott rendkívüli közgyűlésen döntöttek az 5,033 milliárd forintnyi tőkeemelésről és bizonyos vagyonelemeknek a Malév Vagyonkezelő Kft. részére történő átadásáról. Tegnapelőtt megérkezett a Malév számlájára a több mint ötmilliárd forintnyi pénz. A zárást követően – öt napon belül – sor kerül a részvények fizikai átadására, s 30 napon belül megtörténik az MFB-hitelnek a Malév Vagyonkezelő Kft. részéről történő átvállalása, a Malév Zrt. tulajdonában lévő, a Boeing 767-200 típusú repülőgépet birtokló Malco társaságnak és a Malév-védjegynek a Kft. részére való átruházása, illetve valamennyi eszköznek a Malév Zrt. részére való bérbeadása. Az AirBridge a 13 milliárd forint projekthitelt, amelyet az Európai Beruházási Banktól és a KBC Banktól vett fel, 2007. december 31-ig vagy visszafizeti, vagy refinanszírozza azt, azaz a hitel mögül kikerül az állami garancia.
Az AirBridge 51 százalékban két magyar magánszemély, 49 százalékban pedig Borisz Abramovics birtokában van. A március 14-i rendkívüli közgyűlésen Borisz Abramovicsot már feltételesen a Malév-igazgatóság elnökévé is választották: e döntés a privatizációs tranzakció zárásával tegnap hatályba lépett, tehát Hónig Péter immár nem áll a cég élén. Más vezetői kinevezésekhez közgyűlési határozat szükséges. Szakértők szerint Gönci János vezérigazgató egyelőre bizonyosan a helyén marad, ám nem kizárt, hogy az új tulajdonos idővel jelentősen átalakítja a vezetést, és saját embereket – akár más légitársaságoknál dolgozókat – kér fel.
Borisz Abramovics megerősítette: olyan üzleti tervet dolgoztak ki, amely hatékonyabbá teszi a tevékenységet. Leépítésről most sem közölt részleteket, sőt szerinte a várhatóan növekvő feladatok miatt az eleinte talán elkerülhetetlen karcsúsítás után létszámbővítés következhet. A hatékonyságot többek között a Malév és az AirUnion légiszövetség útvonalhálózatának integrációja emeli majd. MN


