BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Arccal kelet felé fordul a PR is

A Nyugat-Európában is egyre aktívabb orosz, illetve kelet-európai vállalatok a kommunikációs üzletág előtt az egyik legnagyobb lehetőséget nyitják meg. Az orosz cégek sorra jelennek meg a nyugat-

európai tőzsdéken (mindenekelőtt Londonban), de aktívak az európai és az orosz M&A-piacon is; a tranzakciók pénzügyi, illetve kommunikációs tanácsadói pedig általában a helyi viszonyokat jól ismerő cégeket bízzák meg.

A nyugat-európai tőzsdékre bevezetett orosz – valamint ukrán és kazah – vállalatok számára a szakértők szerint a tőkeemelés csupán harmadlagos szempont, annál a marketing, a nyugat-európai arculat kialakítása, a hazaitól eltérő befektetői környezetbe való beilleszkedés és a nyugat-európai kapcsolati háló létrehozása egyaránt többet nyom a latban.

A kommunikációs és pénzügyi tanácsadással foglalkozó ügynökségek számára a tőzsdei bevezetések nyitják meg a legnagyobb lehetőségeket. Óriás tranzakciókban nincs hiány: Oroszország második legnagyobb bankja, a Vnyesztyorgbank például (dollárban) milliárdos nagyságrendű részvénykibocsátást hajtott végre; az ügylet tanácsadója a londoni Citigate Dewe Rogerson volt. Szintén az idén tervez IPO-t a – többek között – szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval foglalkozó JSC Sitronics. Az öt éve nem látott nagyságú tech bevezetésen, amelynek kommunikációs tanácsadója a Gavin Anderson lesz, várhatóan 1,3 milliárd font értékben jegyeznek majd részvényeket. Ekkora tranzakciók esetében a kommunikációs megbízások értéke is több millió fontra rúg. A kommunikációs és pénzügyi tanácsadást az akvizícióknál és az összeolvadásoknál is többnyire külföldi profik végzik. A Ruszal, a Szual és a Glencore öszszeolvadását, amelynek eredményeként a világ legnagyobb alumíniumgyártó vállalata jött létre, a szintén londoni központú Finan-cial Dynamics (FD) támogatta. A társaság, amely Közép-Európa két legnagyobb olajipari cégétől, a Moltól és a lengyel PKN Orlentől is kapott már megbízást, a keleti piac egyik úttörője: moszkvai irodája egy év alatt tíznél is több nagy megrendelést szerzett.

Az FD magyarországi partnere az Avantgarde Group Üzleti Kommunikációs Tanácsadó Kft. A társaság segítette a Dunaferr-pályázaton győztes ukrán Donbasz Ipari Szövetséget és a Malév-privatizáció nyertesét, az orosz érdekeltségű Airbridge-et is a professzionális befektetői profil kialakításában és bemutatásában. Schillinger Attila ügyvezető úgy véli: az orosz tőkét és erőforrásokat mindenképpen be kell vonni ahhoz, hogy az öreg kontinens felvehesse a kesztyűt a sokkal dinamikusabban fejlődő versenytársakkal szemben. A keleti megbízások, amelyekből az Avantgarde bevételeinek mintegy tíz százaléka származik, a kommunikációs ágazatnak nálunk is komoly lökést adhatnak – tette hozzá. Igaz ugyan, hogy a nagy nemzetközi megbízásokból nekünk földrajzi és pénzpiaci helyzetünknél fogva rendszerint a „8-as pálya” jut, de mi már tudjuk: egy surranópályáról akár olimpiát is lehet nyerni. Az ügyvezető szerint ígéretesek a magyar vállalatok keleti terveiben rejlő lehetőségek, így a Mol, az OTP, a Richter és néhány feltörekvő kkv orosz – illetve más FÁK-beli – terjeszkedésének kommunikációs előkészítése és támogatása is. CsF

Vodkát vedelő medvék?

Új típusú kommunikációra nem csupán az orosz cégeknek, de az országnak is szüksége van. Gyenyisz Ignatyijev, aki a Gazprom nemzetközi médiakapcsolatait irányítja, nemrégiben a PRWeeknek adott interjújában arra panaszkodott, hogy túlságosan erősek még az Oroszországgal kapcsolatos előítéletek: „Sokan még mindig úgy gondolják, a Vörös téren medvék ülnek és vodkát vedelnek.”

A tavaly júliusban, Szentpéterváron megrendezett G8-találkozó kommunikációját a kormány nyugati ügynökségekre bízta: a csapatot a Ketchum londoni irodája irányította.

A tavaly júliusban, Szentpéterváron megrendezett G8-találkozó kommunikációját a kormány nyugati ügynökségekre bízta: a csapatot a Ketchum londoni irodája irányította.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.