A fogyasztók megtévesztése miatt negyedik légitársaságként a Wizz Airt büntette meg Gazdasági Versenyhivatal, egyben jelezte: további két légitársaság is számíthat versenyhivatali eljárásra. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 20 millió forintra büntette a Wizz Air diszkont légitársaságot, mert megállapítása szerint 2005-ben és 2006-ban közzétett egyes reklámjaiban a Wizz Air szolgáltatásainak áráról a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott - áll a GVH közleményében, amelyet pénteken juttatott el az MTI-nek.
A GVH emlékeztet: a légiközlekedési piacon éleződő versenyhelyzetben a piaci szereplők különböző, főképpen az árakra vonatkozó marketing kommunikációs eszközökkel élnek, amelyek esetenként a ténylegesen fizetendő teljes (bruttó) árat, gyakrabban azonban az illetékek és adók nélküli, nettó árat helyezik a reklámüzeneteik központjába.
A fogyasztó nem mindig tud eligazodni a bruttó és nettó árak között, és emiatt egyes légitársaságok közlései olykor alkalmasak a fogyasztó megtévesztésére. A GVH emiatt döntött úgy, hogy piactisztítási célból vizsgálatsorozatot indít megtévesztő árközléseket közzétevő légitársaságokkal szemben. Eddig a Sky Europe, a Malév, valamint a SmartWings légitársaságokkal kapcsolatos vizsgálatok zárultak le, a három ügyben összesen 83 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
A hivatal tovább vizsgálódik, még legalább két légitársaság ellen indulhat versenyhivatali eljárás. A vállalkozások gyakran közölnek árakat a fogyasztóval úgy, hogy a közölt ár értelmezéséhez kiegészítő információk, feltételek tartoznak, amelyekről az árhoz "*"-al megjelölve kapcsolt formában tájékoztatnak. Ilyen módszerrel élt a Wizz Air is szinte valamennyi vizsgált kommunikációs eszköz esetében.
A "*"-al jelölt kiegészítő tájékoztatások esetében a GVH mérlegeli, hogy a "*" alatt közölt információ az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságára vonatkozik-e, illetve ha igen, akkor ez az információ szükséges-e ahhoz, hogy a fogyasztó helyesen értelmezze a lényeges tulajdonságról szóló közlést. A vizsgált esetben az áru tulajdonsága, a repülőjegy ára volt, a "*"-al közölt információ pedig arról tájékoztatott, hogy az csak "*egy útra, adók és díjak nélkül" értendő.
A kiegészítő információ arról a lényeges körülményről tájékoztat, hogy a Wizz Air által közölt ár nettó ár, vagyis nem azonos azzal a teljes összeggel, amit a fogyasztónak fizetnie kell, hanem annál nem ismert mértékben kisebb. A GVH által mérlegelt további körülmény, hogy az adott reklámhordozó alkalmas-e arra, hogy a fogyasztóhoz a "*"-ozott információt eljuttassa. Az óriásplakátok általában erre nem alkalmasak, mert ezeket az eszközöket általában az országutak mellett helyezik el, és a fogyasztó az autóból legfeljebb néhány másodpercig tud rájuk figyelni.
Ezért ezeknek a reklámeszközöknek az információátadási képessége korlátozott, legfeljebb egy, vagy két fő üzenet eljuttatására alkalmasak - jegyzik meg. A vizsgált esetben a Wizz Air 2005-ben hat, 2006-ban öt ebbe a kategóriába tartozó reklámüzenetet helyezett el óriásplakátokon, amelyeken az árhoz kapcsolt kiegészítő információkat "*"-ozott formában tüntették fel.
Hasonló következtetésre jutott a versenyhatóság a citylight plakátokkal kapcsolatban is, hangsúlyozva, hogy ezek információátadó képessége nagyobb, mint az óriásplakátoké, hiszen ezeket többnyire megállókban, állomáson, váróteremben helyeztek el, ahol a fogyasztónak több ideje van a plakáton lévő egyéb információk észlelésére. Hasonló megítélés alá estek az internetes weboldalakon elhelyezett, bannerek formájában közölt tájékoztatások.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.