Magyarország előkelő helyen van azon a listán, amelyen az AirAsia maláj diszkont-légitársaság első néhány hosszú távú járatának célpontja szerepel. Cseh- és Lengyelország a versenytárs, döntés 6-8 hónapon belül lehet – mondta Monacóban lapunknak Tony Fernandes, a cég alapító vezérigazgatója, aki abból az alkalomból tartózkodott a dél-európai miniállamban, hogy indult az Ernst & Young Az Év Üzletembere 2007 díj világversenyén.
Az öt éve alapított és roppant gyorsan terjeszkedő ázsiai vállalatcsoport először két nagy-britanniai, majd egy dél-európai,
illetve egy közép- és egy kelet-európai célállomást jelöl ki hamarosan. Az első nyugat-európai járatot 2008 legelején indítja, a közép- és kelet-európai térségben jövő nyáron vagy ősszel, a hosszú távú repülésre alkalmas új repülőgépeknek a céghez való megérkezése után várható a megjelenése.
Kérdésünkre a vezető kifejtette: szinte teljesen az ír Ryanair üzleti modelljét alkalmazzák, az értékesítésben kismértékben a brit EasyJetet követik. Az ír példa azt is jelenti, hogy nálunk elsősorban a másodlagos repülőterek, tehát Sármellék és Debrecen jöhet szóba – mondta lapunknak Tony Fernandes, aki a közelmúltban járt Budapesten, és megbízottai útján tájékozódott a magyarországi piaci lehetőségekről. Azokat kiválónak nevezte, szerinte megjelenésüket segítheti a javuló infrastruktúra, a vásárlóerő növekedése és más piacok közelsége, illetve az, hogy az ázsiai közönség számára „egy felfedezni érdemes gyémánt Magyarország”.
Tony Fernandes tisztában van azzal, hogy egyre több ázsiai vállalkozás jelenik meg Magyarországon, az elmúlt időben felgyorsultak a logisztikai fejlesztések, s több tucat távol-keleti cég már most regionális elosztó bázisként kezeli az országot. A tömegturizmus azonban még nem teljesen épült ki, noha az ázsiaiak érdeklődése mind számottevőbb Magyarország és a tágabb közép-európai térség iránt – fűzte hozzá.
A vezető öt évvel ezelőtt három partnerrel alapította meg a vállalatot, amely mára cégcsoporttá nőtte ki magát, vegyes vállalatai vannak Thaiföldön s Indonéziában, és hasonlók alapítására készül Vietnamban, a Fülöp-szigeteken, Kínában és Indiában. Elsőként vezette be a kizárólagos internetes értékesítést Ázsiában. Jelenleg 52 repülőgépet üzemeltet távol-keleti célpontok között, eddig 30 millió utasa volt, az idén 18 millióra számít. Több mint 300 járata 50 malajziai és külföldi célállomásra szállítja az utasokat. Bevezették a tőzsdére, piaci értékét 3,6 milliárd maláj ringitre (RM) becsülik (1 ringit 54,7 forint).
Flottáját fokozatosan egységesíti, vagyis megválik Boeing– 737-300-as járműveitől, és átáll az Airbus A320-as családjára. Száz Airbusra fix, 30-ra opciós szerződést kötött, a flotta 2012-ben lesz teljes. Ázsiában abban is első volt, hogy 2005-ben bevezette a teljes mobil és vezeték nélküli eszközöket megcélzó foglalási rendszert. Kereskedelmi tevékenységét online utazási, biztosítási és pénzügyi szolgáltatói üzletággal is kiegészítette. A vezető szerint bevételeiknek ma már 90 százaléka az on-line módon közvetített szolgáltatásokból származik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.