BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy fejlesztést ígér a HTA

Pontos beruházási menetrendet egyelőre nem árult el a Budapest Airport (BA) új német vezetője, de tegnapi tájékoztatójából egyértelművé vált, hogy a repülőtér-üzemeltető cég új tulajdonosa, a Hochtief Airport (HTA) eltökélt a korábban beharangozott fejlesztésekkel kapcsolatban. Néhány hónapon belül munkagépek zaja csatlakozik majd a fel- és leszálló repülőgépekéihez, ugyanis egyszerre több fronton is nagy építkezések indulnak.

A HTA – átvéve az előd BAA kötelezettségeit – legalább 261 millió euró értékű beruházássorozatba kezd. Első lépésként összeépítik a 2A és 2B terminált, a tranzit területén pedig létrehoznak egy üzletközpontot. Ezzel egyidejűleg új tömböt építenek az 1-esnél az érkező utasok számára, a mostani tömb kizárólag az induló utasok kiszolgálására működik majd. A kereskedelmi terület megkétszereződik, sok új márka jelenik majd meg.

Az új tulajdonos tervei szerint a 2-es terminálok előtti területet önálló „Airport City”-vé fejlesztik, 300 szobás, négycsillagos hotellel, többszintes parkolókkal, konferencia-, illetve üzleti és kereskedelmi létesítményekkel. Kialakítanak egy önálló kereskedelmi parkot is, ahol főleg a nagykereskedelmi cégek helyezhetik el a képviseleteiket, ezenkívül több ezer négyzetméternyi iroda is a rendelkezésükre áll majd. A bekötőút melletti létesítményt legkorábban 2009 második felétől lehet igénybe venni.

Kiemelten kezelik az árufuvarozást, hiszen robbanásszerűen növekszik a kereslet. Egy modulrendszerű tömböt húznak fel, közel 8000 négyzetméternyi területet kínálva várhatóan 2009-től. A kivitelezés az idén megkezdődik, ezzel lehetővé válik, hogy a tavalyi 70 ezer tonnás forgalom növekedjen. A hosszabb távú tervek között szerepel egy C terminál megépítése is. A Hochtief ugyanis azzal számol, hogy Ferihegy éves kapacitása 2015-ig 20, 2025-ig pedig 30 millióra emelkedik.

Az utasforgalomra vonatkozó előrejelzéstől elzárkózott Reinhard Kalenda vezérigazgató, viszont elárulta, hogy az európai átlagot meghaladó, évi öt-hat százalékos bővülésre számítanak. Ezzel kalkulálva 2015-re körülbelül 14 millióra nőhet az utasszám a tavalyi 8,3 millióról. Kalenda szerint a kapacitásnövelés érdekében a 2A és a 2B terminálon új mólókat építenek, 16 utashíddal.

A HTA eddigi üzletmenetének megfelelően a Hochtief csoporthoz tartozó, a magyar piacon már jelen lévő üzletágak (ingatlanfejlesztés, építőipari kivitelezés, létesítménygazdálkodás) nem automatikusan, hanem más cégekkel versengve juthatnak a hatalmas üzleti lehetőséghez – válaszolta a BA vezérigazgatója arra a kérdésünkre, hogy más külföldi, illetve magyar cégeket is odaengednek-e ehhez a nagy beruházássorozathoz.

Lapunknak arra a kérdésére, hogy – több légitársaság nyomatékos kérésének megfelelően – az idén csökkentik-e a fel- és leszállási díjakat, kifejtette: véleménye szerint a légitársaságoknak felszámított ferihegyi díjak versenyképesek, ezért a járatok számának növelését nem a díjak csökkentésével, hanem az új útvonalakhoz, illetve a kapacitásnöveléshez nyújtott kedvezményekkel kívánják elérni. Közvetve ezzel azt mondta, hogy nem lesz csökkentés, miközben a kedvezmények jellegét és mértékét nem részletezte.

Részleteket sem a hatékonyságról, sem a BA eredményterveiről, sem a létszámról nem ismertetett a vezérigazgató, ezt azzal is indokolta, hogy még nem zárult le a cég „átvilágítása”. Megerősítette: nem hajtanak végre jelentős létszámleépítést a cégnél, és beruházásaikkal új munkahelyeket teremtenek. Hozzátette azonban, hogy a repülőtéri alaptevékenységre koncentrálnak, ami átszervezésekkel járhat. MN

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.