BUX 43,775.87
+0.71%
BUMIX 3,780.98
-0.53%
CETOP20 1,824.74
0.00%
OTP 9,120
+2.13%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.49%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,585
+2.92%
RABA 1,125
-0.88%
+0.99%
-0.32%
-0.66%
-2.33%
-1.82%
0.00%
-0.62%
0.00%
-0.48%
OTT1 149.2
0.00%
-1.33%
MOL 2,924
+0.83%
DELTA 39.45
+1.68%
ALTEO 2,750
-1.08%
0.00%
+0.23%
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
+2.54%
-2.38%
0.00%
-2.69%
+5.50%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Nőtt a vasúti árufuvarozás teljesítménye az I. negyedévben

Az idén az első negyedévben 8 százalékkal nőtt a vasúti árufuvarozás teljesítménye az egy évvel korábbihoz képest - mondta Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke hétfőn a hivatal első negyedévi piaci jelentését ismertető sajtótájékoztatón, Budapesten. 

Elmondta: a magyar vasúti társaságok nemzetközi áruszállítási teljesítménye 10,6 százalékkal múlta felül a tavalyit, ugyanakkor a belföldi vasúti áruszállítás 8 százalékkal csökkent.

Ebből az látszik, hogy a fuvaroztatók a hosszabb távolságra egyre inkább a vasutat választják - tette hozzá Antal Dániel.

Az áruszállítást végző társaságok adatai alapján a Magyar Vasúti Hivatal közölte, hogy 2007. első negyedévében összesen 67,5 ezer tehervonat 12,7 millió tonna tömegű árut szállított a magyar vasúti hálózaton, és 2,3 milliárd árutonna-kilométert teljesített. Mindezek ellenére a vasúti áruszállítás növekedésének üteme lassúbb a közúti áruszállításénál.

Antal Dániel elmondta, hogy a vasúti árufuvarozásban a piaci koncentrációt mérő Herfindahl-Hirschman Index az első negyedév végén 7.000 ponton állt, javult az egy évvel korábbi 8.099 ponthoz képest. Ez azt jelenti, hogy magyar vasúti árufuvarozási piac egyre inkább liberalizált, érzékelhető az ár- és minőségi verseny kibontakozása.

A személyszállítás teljesítményéről szólva Antal Dániel elmondta, hogy a két országos személyszállító vasúti vállalat, a MÁV és a GYSEV az első negyedévben 37,3 millió utas szállított, ami a távolsági személyszállítás teljesítményének 20,8 százaléka, enyhén nőtt az egy évvel korábbi 19,8 százalékhoz viszonyítva.

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) - a KSH adatai szerint - négy elővárosi vonalán 14,2 millió utas szállított, ami 0,5 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának teljesítményét.

A helyi vasutak - villamos, metró, földalatti - utasforgalma 0,6 százalékkal bővült az első negyedévben, az elszállított utasok száma elérte a 106,3 milliót.

Antal Dániel elmondta, hogy az Európai Parlamentben március végén nem kapott minősített többséget az európai vasúti utas jogokat is tartalmazó harmadik vasúti csomag, így továbbra is nemzeti hatáskörben marad az utas jogok témája. A hivatal elnöke elmondta, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter felkérésére a vasúti utas jogokra vonatkozó javaslatcsomagot dolgoznak ki, amelyben - a jelenlegi elképzelések szerint - 19 kérdést kezelnének, köztük a kártalanítást.

Kérdésre válaszolva Antal Dániel elmondta, hogy a MÁV személyszállítási üzletágának, a MÁV Start Zrt.-nek a tevékenységi engedély kérelmét vizsgálják, többszöri hiánypótlást követően május 25-étől számítják a kérelem beadásának dátumát. A hatóság furcsa helyzetbe került, 60 nap áll rendelkezésre az érdemi vizsgálatra. Ezzel együtt nem fogják az időt húzni, a zökkenőmentes induláshoz két hónappal korábban már engedéllyel kellene rendelkeznie egy társaságnak.

Antal Dániel kitért arra, hogy a régi vasúti törvény alapján június 31-én lejár a jelenlegi MÁV személyszállítási engedély is. A MÁV-csoport két személyszállítási engedély-kérelmet adott be, ezeket vizsgálják. Önálló engedéllyel a pályavasút sem rendelkezik tavaly június óta, az erre vonatkozó engedélyt tizenegy hónapos késéssel a pályavasút is beadta.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek