A tervezettnél és a tavalyi bázisnál is jobb első fél évet zárt az idén a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. – tájékoztatta lapunkat Lepsényi István. A vezérigazgató elmondta: tovább tart a nyugat-európai járműipari boom, és ez Kecskeméten is érezteti a hatását. Az értékesítés 10 százalékkal nőtt, a létszám az év végére megközelíti az ezret. Az állam is hozzájárul a k+f tevékenységek hárommilliárd forintos összköltségű beruházásához.
Az év elején szakértők elég egyöntetűen úgy vélekedtek: aligha ismétli meg tavalyi csúcsévét az európai járműgyártás. 2006-ban mintegy 490-500 ezer haszonjármű gördült ki az öszszeszerelő üzemekből, ám 2007 első felének adatai azt mutatják, hogy a boom nem ért véget. A nyár eleji becslések már 550-590 ezer új haszonjárművel kalkulálnak erre az évre – mindez természetesen meglátszik a Knorr-Bremse egyik legnagyobb európai gyártóbázisának számító kecskeméti vállalat eredményein is.
„Értékesítéseink több mint 10 százalékkal haladják meg a tavalyi szintet és ugyanilyen arányban múlják felül saját – konzervatív – terveinket is” – foglalta össze Lepsényi István, hozzáfűzve: a megnövekedett igényekhez új módszerekkel kellett alkalmazkodniuk. Kapacitásaikat hét végi munkával és a folyamatos műszakrend bevezetésével bővítették. Forintban számolva az értékesítés 2007 első öt hónapjában elérte a 13,5 milliárdot (a terv 11, a tavalyi bázis pedig 12 milliárd volt). A társaság éves forgalma 2006-ban meghaladta a 30 milliárd forintot, az ez évi terv pedig 32-33 milliárd.
A társaságnak nőtt ugyan a nyeresége is, ám nem azonos arányban az értékesítéssel. Az erős – olykor túlzottan is erős – forint egy majdnem 100 százalékban exportra szállító, a bevételeit euróban realizáló, ám a költségeit forintban elszámoló vállalat számára – a vezérigazgató szavaival – „nem kellemes”, ráadásul a belföldi infláció erősödése is érződik. A külpiacok állandó árnyomásával párosulva mindez határozott költségleszorítási intézkedéseket kényszerített ki, s az eredmény: megnövelt hatékonyság.
A Knorr-Bremse müncheni központjában azt a döntést hozták, hogy a k+f tevékenységet Magyarországon bővítik, mert itt vannak ehhez értő fejlesztőmérnökök. A létszám rövid idő – három év – alatt száz fővel nő, az új munkatársak zöme Budapesten dolgozik, de jut a mérnökökből Kecskemétre is. „Sok új témát indítunk, globális – indiai, orosz és brazil – igényeknek kell megfelelnünk” – hangsúlyozta Lepsényi István. A nem egészen egy évtizede épült budapesti k+f központot a társaság mára kinőtte, ezért – kiemelt egyedi támogatást igénybe véve – állami társfinanszírozással hárommilliárd forintos beruházásba kezd, és megduplázza fejlesztői kapacitásait. A fővárosban 30, Kecskeméten pedig 50 százalékos állami támogatásra van kilátás – ezt egyébként részben adójóváírás formájában kapja meg a cég. Laboratórium és műhely megépítése, valamint a fejlesztéshez szükséges eszközpark beszerzése a cél – 2009. I. fél évében fejezik be a beruházást.
A jövőre vonatkozó fontos hír, hogy a Knorr-Bremse szándéknyilatkozatot írt alá a Kamazzal vegyes vállalat alapítására: fékgyártó társaságot létesítenek. Nagyságát illetően ez lesz a legnagyobb dobfékgyártó cég Európában, forgalmát évi 50-60 millió euróra tervezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.