BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vezércsere a Vegyépszernél

A csoportot stabil pénzügyi helyzetben adom át az utódomnak – mondta Timár Gyula elnök-vezérigazgató. A szeptembertől a székéből felálló szakember távozása után sem kíván visszavonulni.

Szeptember elsejével távozik posztjáról Timár Gyula, a Vegyépszer elnök-vezérigazgatója. Helyét Mayer András, az eddig a vállalkozási és termelési tevékenységért felelős vezérigazgató-helyettes veszi át – jelentette be a társaság igazgatósága.

Timár Gyula lapunknak elmondta: távozása után sem akar visszavonulni az aktív napi munkától, bár egyelőre nem tudja, hol folytatja a karrierjét. Kiemelte: a cégcsoportot stabil pénzügyi háttérrel, tetemes megrendelésállománnyal adja át utódjának.

A most leköszönő vezérigazgató 1999 óta irányítja az operatív munkát, 2003-tól pedig az igazgatóság elnöke is ő. Az indulás nem volt könnyű: a ma már tucatnyi leányvállalatot ellenőrző Vegyépszer 1999-ben, a Főtaxi megvásárlása után igen nehéz helyzetbe került, állítólag csőd fenyegette, amelyen csak az MFB által szervezett kötvénykibocsátás segített. Timár Gyulának a pénzügyi stabilitás helyreállítása után először az autópálya-építő kapacitásokat kellett kiépítenie: az Orbán-kormány alatt több százmilliárdos ilyen megbízást kaptak. A politikai fordulat után a jobboldalhoz kötődő elnök-tulajdonos Nagy Elek hátralépett, az új utak keresése Timár Gyulára maradt. A munka fogyásá-

val 2003-ban lakóparképítésbe kezdtek, majd külföldi piacokra léptek be, hogy a hatalmasra duzzadt kapacitásokat ne kelljen leépíteni. A legújabb irány a kötöttpályás közlekedés lett: 2005 vége óta több vasút-modernizációs és metróépítési tenderen is sikerrel szerepelt a csoport, de 2006-ban a Transelektrónak is mentőövet dobtak.

A menesztéshez alighanem az elmúlt időszak kudarcai vezettek: hiába adták tavaly az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közti szakaszára a második körben a legolcsóbb ajánlatot, a megbízást mégsem a céget is tömörítő konzorcium nyerte. A vasúti üzletággal tavaly ősszel valami kísértetiesen hasonló történt: ugyanis az Albertirsa–Pilis és a Szajol–Mezőtúr vonal felújítására kiírt két pályázatot, amelyen a legjobb ajánlatot tették, szerződéskötés nélkül egyszerűen viszszavonták. Ráadásul a néhány éve beindított lakóparkprojektre is súlyos csapást mért a lakástámogatási rendszer felszámolása.

Alighanem ez vezethetett oda, hogy a tavaly még 96,9 milliárdos csoportszintű árbevételt és 5,3 milliárdos adózott eredményt kimutató Vegyépszer az idén – Timár Gyula június eleji nyilatkozta szerint – csupán 90-95 milliárdos forgalmat és 2-2,5 milliárdos nettó profitot könyvelhet el. (A tavalyi jókora bevétel- és nyereségugrást a cég 2005-ben teljesített, de csak 2006-ban elszámolt autópálya-építési munkálatai okozták.) Az idén hatalmas munkával végeznek ugyan, hiszen a napokban adják át a dunaújvárosi hidat, ennek gazdasági hatásai azonban a teljesítéssel arányosan döntően már tavaly jelentkeztek. A cég három metróállomást is épít a tízből az új négyes vonalon, ezek viszont csak 2008-ban készülhetnek el, így eredményhatásuk is akkor jelentkezhet legelőbb.

A csoport nehézségeit az állami megrendelések visszaesése okozza. A távozó vezérigazgatónak nincs tulajdonrésze a cégben. A Vegyépszert még 1994-ben a dolgozók MRP szervezete, valamint a Nagy Elekhez és feleségéhez köthető, a HVG értesülései szerint ma is 75 százalékban tulajdonos Épszer-Unió Zrt. privatizálta, amely ez év tavaszán változtatta a nevét Stelius Befektető Zrt.-re. Az erdélyi származású üzletember, Nagy Elek Méhes György kolozsvári regény- és drámaíró fia, Antall József miniszterelnöknek főtanácsosa volt, és 2002 óta az ország tíz leggazdagabb emberének egyike. Érdekeltségein keresztül a Magyar Nemzet kiadójában és a Hír Tv-ben is részesedést szerzett. Ez pedig nem segítette az állítólag a szocialistákkal jobb kapcsolatot ápoló Timár Gyula törekvéseit. JP

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.